HF:H60236 Methodology of Music Theory Di - Course Information
H60236 Methodology of Music Theory Disciplines I
Faculty of MusicSummer 2019
- Extent and Intensity
- 0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Věra Chmelová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- úspěšně ukončené první 3 semestry bakalářského studia oboru kompozice nebo dirigování.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Orchestral conducting (programme HF, B-HUDUM)
- Choral conducting (programme HF, B-HUDUM)
- Jazz interpretation (programme HF, N-HUDUM, specialization Profilation theoretical and pedagogical)
- Composition (programme HF, B-HUDUM)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je získat přehled o postupech, metodách a způsobech výuky jednotlivých hudebně teoretických jevů, orientovat se v současné literatuře.
- Learning outcomes (in Czech)
- Absolvent předmětu - je schopen samostatně vypracovat vzdělávací plán hudebně-teoretických předmětů ZUŠ - orientuje se v problematice výuky hudebně-teoretických předmětů a dokáže předcházet případným chybným postupům svých žáků ZUŠ - zná literaturu a metodické postupy vedoucí k pochopení probírané látky - dokáže žáky motivovat pomocí hudebních pomůcek a vhodně vybraných metodických postupů - je schopen samostatně vypracovat přípravy do hodin hudebně-teoretických předmětů - dokáže posoudit a zhodnotit výsledky práce žáků ZUŠ ve výuce hudebně-teoretických předmětů - je schopen samostatně vyhledávat další vzdělávací materiály, kurzy a pomůcky do výuky hudebně-teoretických předmětů
- Syllabus (in Czech)
- 1. Metodika výkladu pojmů zvuk a tón (vlastnosti tónu, tónová soustava – základní tónová řada, rozdělení na oktávy, celý tón a půltón, enharmonické tóny, alikvotní tóny, ladění). 2. Metodika výkladu notopisu (notová osnova, klíče, rytmické hodnoty a tvary not, pomlky, posuvky a další označení; historický vývoj notopisu). 3. Metodika rozvoje vnímání metro-rytmických vztahů (postup při výuce metra, rytmu, tečkovaného rytmu, taktů jednoduchých a složených, předtaktí, synkopy, trioly a nepravidelného dělení not). 4. Metodika rozvoje vnímání a osvojování tempa a tempových označení, dynamiky a dynamických znamének, přednesových a ostatních označení a melodických ozdob. 5. Metodika výkladu stupnic, tónin a akordů (stupnice durové a mollové, paralelní a stejnojmenné, příbuznost stupnic, tvoření stupnic, kvintový a kvartový kruh; stupnice staré a zvláštní – pentatonické, harmonická dur, cikánské; stupnice chromatická a celotónová. Akordy – dělení, kvintakordy, septakordy, nónové akordy a obraty). 6. Metodika výkladu intervalů (rozdělení, intervaly základní a odvozené, enharmonické intervaly, převraty intervalů, intervaly přesahující oktávu, procvičování intervalů pomocí durové stupnice. Postup výuky intervalů podle L. Ljochiny a T. B. J.-Galperiny). 7. Specifika výuky hudební teorie u předškolních dětí, postup při přijímání žáků do ZUŠ (přínos předškolní výuky, vliv rodiny, osobnost pedagoga, komunikace, osobnost dítěte, výuka v PPHV, doporučená literatura). 8. Multimediální pomůcky a jejich využití při výuce hudebně-teoretických předmětů (práce s interaktivní tabulí, počítačové výukové programy; další druhy pomůcek). 9. Výuka hudebně-teoretických předmětů u žáků se specifickými vývojovými poruchami (LMD, dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie), lateralita, způsob hodnocení hudebních vědomostí a dovedností žáků. Podmínky k zápočtu: min. 70% docházka, seminární práce na zadané téma v rozsahu 3-4 strany, aktivní účast v diskuzích a znalost probrané látky během ústního opakování. V případě nižší docházky ústní přezkoušení a seminární práce v délce odpovídající absenci ve výuce, avšak 30% docházky je minimum - v případě docházky nižší než 30% nebude zápočet udělen (výjimkou jsou studenti s individuálním studijním plánem).
- Literature
- required literature
- Slaná, Marcela. Kdo si hraje, ten je zdravý…1. vyd. Brno: Lynx, 2007. info
- recommended literature
- Vlasáková, A. Klavírní pedagogika. 1. vyd. Praha: AMU, 2003. info
- Holas, M. Hudební pedagogika. 1. vyd. Praha: AMU, 2004. info
- SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy, Praha: SPN, 1985. info
- SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Praha: SPN, 1984. info
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška, práce s pracovními sešity
- Assessment methods (in Czech)
- Podmínky k zápočtu: min. 70% docházka, seminární práce na zadané téma v rozsahu 3-4 strany, aktivní účast v diskuzích a znalost probrané látky během ústního opakování. V případě nižší docházky ústní přezkoušení a seminární práce v délce odpovídající absenci ve výuce, avšak 30% docházky je minimum - v případě docházky nižší než 30% nebude zápočet udělen (výjimkou jsou studenti s individuálním studijním plánem).
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Credit evaluation note: 1 z 1.
- Enrolment Statistics (Summer 2019, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2019/H60236