H60236 Methodology of Music Theory Disciplines I

Faculty of Music
Summer 2014
Extent and Intensity
0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Věra Chmelová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
úspěšně ukončené první 3 semestry bakalářského studia oboru kompozice nebo dirigování.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • 1. Hudební pedagogika, didaktika a metodika; historický vývoj hudební pedagogiky
    a hudebně-teoretického myšlení, významní představitelé a jejich dílo.

    2. Hudební vzdělávání na ZŠ, SŠ, ZUŠ, konzervatořích a PdF - úkoly, cíle a obsah výuky,
    učební osnovy a učební plány jednotlivých hudebně-teoretických předmětů na
    jmenovaných typech škol. Vyučovací hodina - její stavba a fáze.

    3. Vyučovací metody používané ve výuce hudebně-teoretických předmětů, metody opakování
    učiva a upevňování hudebních dovedností, způsob hodnocení hudebních vědomostí
    a dovedností žáků.

    4. Pojem hudebnost, osobnost Vladimíra Helferta, klasifikace a poruchy hudebních
    schopností, metodický postup při přijímání žáků do ZUŠ.

    5. Druhy činností v Hv a HN a jejich charakteristika: činnosti vokální, pohybové, poslechové
    a instrumentální - jejich použití při výuce hudební teorie na ZŠ a ZUŠ. Osobnost C. Orffa
    a jeho Schulwerk, Česká Orffova škola.

    6. Osobnost žáka a učitele, autorita učitele a jeho výchovné dovednosti.

    7. Muzikoterapie a její postavení v hudebně-výchovném procesu.

    8. Výuka hudebně-teoretických předmětů u žáků se specifickými vývojovými poruchami.

    Podmínky k zápočtu: min. 70% docházka, seminární práce na zadané téma v rozsahu 3-4 strany, aktivní účast v diskuzích a znalost probrané látky během ústního opakování. V případě nižší docházky ústní přezkoušení a seminární práce v délce odpovídající absenci ve výuce, avšak 30% docházky je minimum - v případě docházky nižší než 30% nebude zápočet udělen (výjimkou jsou studenti s individuálním studijním plánem).

Literature
  • Slaná, Marcela. Kdo si hraje, ten je zdravý…1. vyd. Brno: Lynx, 2007. info
  • Vlasáková, A. Klavírní pedagogika. 1. vyd. Praha: AMU, 2003. info
  • Časopis Talent - měsíčník pro učitele a příznivce základních uměleckých škol. Ostrava: Sdružení pro umění a východu Talent. ročník 1999-2010. info
  • Učební osnovy pro přípravné studium hudební nauky na LŠU z roku 1980 a první stupeň základního studia z roku 1981. info
  • Holas, M. Hudební pedagogika. 1. vyd. Praha: AMU, 2004. info
  • SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy, Praha: SPN, 1985. info
  • SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Praha: SPN, 1984. info
  • Tichá, A. Učíme děti zpívat. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. info
  • Šimanovský, Z., Tichá, A. Lidové písničky a hry s nimi. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. info
  • Reichlin G., Winkler, C. Výchova dětí 1000+1 rada pro každou situaci. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2007. info
  • Kulhánková, E. Hudebně-pohybová výchova. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. info
  • Kulhánková, E. Řemesla ve hře, písni a tanci. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. info
  • Raková, M., Tichá, A. Zpíváme a hrajeme si. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. info
  • Jenčková, E. Hudba v současné škole. výběrová řada metodické edice pro pedagogy Hv a HN. Hradec Králové: Tandem, 1996-2010. info
  • www.jenckova.cz, www.orff.cz, www.orff.com. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 1 z 1.
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2014, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2014/H60236