HF:H60064Sl Conducting III - graduation pr - Course Information
H60064Sl Conducting III - graduation project
Faculty of MusicSummer 2014
- Extent and Intensity
- 0/2. 14 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- prof. Lubomír Mátl (lecturer)
doc. Josef Pančík (lecturer) - Guaranteed by
- Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- H60064Sz Conducting III - graduation project
absolvování 2. ročníku
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives (in Czech)
- Příprava a provedení projektu k zakončení bakalářského studia (veřejné vystoupení).
- Syllabus (in Czech)
- Studium dirigování sboru, zakončené absolventským bakalářským výkonem, obhajoba SZZ.
- interpretační problematika skladatelů baroka
- současný pohled na interpretaci barokní hudby
- otázky ladění, interpretační problematika související s použitím doprovodných dobových nástrojů
- frázování, ansámblová souhra, rozdílnost obsazení, specifičnost v obsazování sólových a sborových hlasů metodika práce při zkouškách
- vztah melodie ke slovu, zvukomalebné motivy
- instrumentální ornamentika, kontrapunkt
- číslovaný bas
- studium děl: L. Janáček: Maryčka Magdonova, Kantor Halfar, Sedmdesát tisíc, J. S. Bach: Motetta, Vánoční oratorium, Janovy pašije, G. F. Händel: Mesiáš, Juda Makabejský
- Základní interpretační problematika opery
- schopnost hraní klavírního výtahu při práci se sborem i se sólisty
- interpretace recitativů
- stálá spolupráce s dirigentem a režisérem
- řešení akustických problémů v souvislosti s jevištním uplatněním sboru
- zvládnutí pěveckého výkonu spolu s hereckým projevem
- otázky intonace a rytmu při zpívání mimo prostor jeviště, ladění při hraní za scénou
- zvládání pěveckého partu při zpívání v originále
- studium repertoáru dle dramaturgie koncertu
- studium operní literatury: B. Smetana: Prodaná nevěsta, Libuše, Ant. Dvořák: Jakobín, Dimitrij, L. Janáček: Její pastorkyňa, G. Verdi, R. Wagner
Nastudováním a realizací komorních partitur soudobých skladeb studenty oboru Dirigování sboru v rámci projektu "Inovace studijních programů Dramatická a Hudební umění JAMU v oblasti uměleckých výstupů" (CZ.1.07./2.2.00/28.0159), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR, dochází k inovaci předmětu Dirigování III (sbor). V tomto případě spočívá inovace v zapojení studentů - dirigentů - do zvukové realizace komorních i orchestrálních partitur s dvojím podstatným přínosem: 1) nastudování skladby dirigentem profesionálnějším a také rychlejším způsobem (seznámí se s celou partiturou, kdežto hráči znají jen své party a o celku se dovídají průběžně při zkouškách), protože dirigent i skladatel znají celek od začátku práce, čili jejich angažmá je mnohem profesionálnější; 2) dirigent se od malých forem seznamuje se způsoby dikce soudobé skladby a tímto poznáním roste.
- Studium dirigování sboru, zakončené absolventským bakalářským výkonem, obhajoba SZZ.
- Literature
- Kuhn M.: Die Verzierungs Kunst in der Gesangs Musik des 16. - 17. Jahrhundert, Sandig reprint Verlag, Leipzig 1981. info
- Pečman R.: Sloh a hudba 1600 - 1900, Problémy, otázky, odpovědi, Brno 1991. info
- Kučera J.: Drama zrozené hudbou - Richard Wagner, Paseka, Praha 1995. info
- Šíp L.: Česká opera a její tvůrci, Supraphon, Praha 1983. info
- Teaching methods (in Czech)
- Individuální výuka
- Assessment methods (in Czech)
- zápočet+zápočet, SZZ
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Credit evaluation note: 14 z 28.
- Enrolment Statistics (Summer 2014, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2014/H60064Sl