HF:H70130l Teorie Jazzové improvizace III - Informace o předmětu
H70130l Teorie Jazzové improvizace III
Hudební fakultaléto 2025
- Rozsah
- 1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jiří Levíček (přednášející)
Cyrille Alexandre Oswald (přednášející) - Garance
- MgA. Jiří Levíček
Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( H70130z Teorie Jazzové improvizace III )
Úspěšné absolvování předmětu Teorie jazzové improvizace II. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Jazzová interpretace (program HF, Hbnji:B)
- Jazzová kompozice a aranžování (program HF, Hbnji:B)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je praktická zkušenost s improvizačními koncepty a nabytí schopnosti uplatnit tyto koncepty ve vlastním přístupu k improvizaci.
Hlavními tématy jsou práce s komplexními metry (5/4, 7/4, 11/8), polyrytmus, práce s triolovou subdivizí, posouvání fráze z těžké doby na jiné místo.
Studenti se důkladně seznámi s hudbou Ornetta Colemana formou analýzy jeho kompozic a transkripcí jeho sól. Důraz je kladen rovněž na schopnost kompozice vlastních melodií v duchu Ornetta Colemana.
Dalším studijním okruhem je komplexní využití pentatonických stupnic odvozených z akordů mateřské pentatonické stupnice (Chick Corea).
V neposlední řadě se v rámci toho předmětu studenti seznámí s polytonálními systémy skrze studium textury moderních jazzových kompozic. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- obratně se pohybovat v komplexních lichých metrech (5/4, 7/4, 11/8)
- efektivně a muzikálně pracovat s triolovou subdivizí (začínat fráze na jiných místech doby)
- pohybovat se volně v čase bez ohledu na tempo a metrum skladby
- kreativně pracovat s melodií na pomezí tonální a free improvizace (Ornette Coleman, Paul Bley, Miles Davis)
- pracovat s mimotonálními systémy (dvanáctitónový systém)
- komplexně využívat pentatonické stupnice odvozené z harmonie mateřské pentatonické stupnice (Chick Corea)
- kreativně využít dvanáctitónový systém - Osnova
- Pentatonické stupnice v modálním blues
- Komplexní využití pentatonických stupnic odvozených z akordů vycházejících z mateřské pentatonické stupnice
- Chick Corea - studium jeho kompozic a analýza sól (Matrix)
- Volná improvizace postavená na texturální kompozici
- Miles Davis Druhý kvintet - volnější práce s formou a s rytmem (analýza skladeb z Live At Plugged Nickel)
- Volná práce s časem - hra rubato
- Literatura
- doporučená literatura
- HOENIG, Ari a Johannes WEIDEMUELLER. Intro to Polyrhythms. Mel Bay Publications, 2009.
- Výukové metody
- Forma výuky: dílna
Metody výuky: Přednáška, metody vytváření dovedností, samostatná práce studentů - Metody hodnocení
- Zápočet na základě soustavného sledování výkonu studentů a závěrečného projektu
: - zkomponované dvě písně postavené na komplexních pentatonických stupnicích
- rytmické cvičení (rubato přes daný čas)
- transkripce sóla
SZZ - Informace učitele
- http://jirilevicek.com
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/H70130l