HF:H70082z Tvorba umělého zvuku, jeho zpr - Informace o předmětu
H70082z Tvorba umělého zvuku, jeho zpracování a řízení I
Hudební fakultazima 2024
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 10:10–11:45 113
- Předpoklady
- Jsou požadovány znalosti základních pojmů hudební akustiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Kompozice elektroakustické hudby (program HF, KompM:M5)
- Kompozice (program HF, KompM:M5)
- Kompozice scénické a filmové hudby (program HF, KompM:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s různými druhy syntéz nejen z hlediska jejich technické realizace, ale zejména z hlediska jejich potenciálního uměleckého využití.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
• vysvětlit princip součtové a rozdílové syntézy zvuku,
• vyjmenovat modulační syntézy zvuku a vysvětlit jejich princip,
• vysvětlit princip tvarové a granulární syntézy zvuku,
• popsat využití samplování zvukových signálů při syntéze zvuku,
• popsat modulační obvody používané při zvukové syntéze a vyjmenovat jejich použití. - Osnova
- Přehled druhů syntéz a dalších způsobů tvorby zvuku (historie, základní přehled jednotlivých obvodů syntetizérů, základní rozdělení metod syntézy).
- Řídící a modulační obvody syntetizéru (zesilovač, filtr, LFO, obálky).
- Součtová syntéza.
- Rozdílová syntéza.
- FM syntéza.
- AM a RM syntéza.
- Tvarová syntéza (nelineární tvarování, fázové zkreslení, přímé zadávání časového průběhu).
- Granulární syntéza.
- Sampling.
- Literatura
- GUŠTAR, Milan: Elektrofony II. Praha: Uvnitř, 2008. 978-80-239-8447-7.
- SCHAEFFER, Pierre: Konkrétní hudba. Praha: Supraphon, 1971.
- KOPECKÝ, Pavel: Základy elektronického zvuku a jeho kreativní zpracování. Praha: Nakladatelství AMU, 2008. ISBN 80-7331-121-6.
- FORRÓ, Daniel: Stylistika hry na klávesové nástroje. Praha: MUZIKUS, Praha, 1996-1997 (16 dílů).
- GUŠTAR, Milan: Elektrofony I. Praha: Uvnitř, 2006. 978-80-239-8446-0.
- ŠPELDA, Antonín: Hudební akustika. Praha: SPN, 1971.
- Výukové metody
- Přednáška, cvičení. Hromadná výuka.
- Metody hodnocení
- Zápočet. Hodnocení bude uděleno za vytvoření dvou vždy alespoň 2 minuty trvajících vzájemně kontrastních úryvků elektroakustické hudby, využívajících především v zimním semestru prezentované metody tvorby zvuku.
- Navazující předměty
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/H70082z