HF:H70082z Tvorba umělého zvuku, jeho zpr - Informace o předmětu
H70082z Tvorba umělého zvuku, jeho zpracování a řízení
Hudební fakultazima 2018
- Rozsah
- 1/1. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 15:10–15:55 113, Po 16:00–16:45 113
- Předpoklady
- EVER( H70082l Tvorba umělého zvuku, jeho zpracování a řízení )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Kompozice (program HF, B-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Osvojení znalostí, nezbytných pro realizaci elektroakustických kompozic
- Osnova
- Cílem předmětu je osvojení znalostí, nezbytných pro realizaci elektroakustických kompozic, jenž je obsahem následujících předmětů "Realizace EAH I, II" a "Interaktivní elektronika". Jedná se např. nejrůznější typy syntéz, strukturu zdrojů syntetického zvuku, MIDI rozhraní a typy MIDI ovladačů zvuku, mikrointervalové ladění EA nástrojů atd. V rámci cvičení má posluchač možnost si získané poznatky pod vedením pedagoga vyzkoušet.
- typy syntéz a dalších "umělých" způsobů tvorby zvuku,
- struktura zdrojů syntetického zvuku (obvody generační, modulační atd.) v případě analogových, analogově-digitálních a digitálních syntetizérů a samplerů,
- MIDI rozhraní obecně a typy MIDI ovladačů zvuku,
- ladění EA nástrojů (mikrointervaly),
- další způsoby tvorby zvuku - jen stručný přehled (podrobněji v rámci magisterského studia - viz obsah předmětů Realizace EAH I, II),
- interaktivní elektronika a multimédia - jen stručný přehled (opět podrobněji v rámci magisterského studia viz obsah předmětů Realizace EAH I, II, Interaktivní elektronika, Základy multimediální kompozice atd.).
- Cílem předmětu je osvojení znalostí, nezbytných pro realizaci elektroakustických kompozic, jenž je obsahem následujících předmětů "Realizace EAH I, II" a "Interaktivní elektronika". Jedná se např. nejrůznější typy syntéz, strukturu zdrojů syntetického zvuku, MIDI rozhraní a typy MIDI ovladačů zvuku, mikrointervalové ladění EA nástrojů atd. V rámci cvičení má posluchač možnost si získané poznatky pod vedením pedagoga vyzkoušet.
- Literatura
- Dodge, Ch., Jerse, T. A.: Computer Music - Syntesis, Composition and Performance - Schirmer Books, N. Y., 1985SPN, Praha, 1971. info
- Guštar, Milan: Elektrofony I - Uvnitř, Praha, 2006. info
- Guštar, Milan: Elektrofony II - Uvnitř, Praha, 2008. info
- Kaduch, Miroslav: Česká a slovenská EA hudba 1964-1994 - vlastním nákladem, Ostrava, 1996. info
- Kaduch, Miroslav: Soudobá hudební tvorba s využitím počítačů - MKS, Ostava, 1989. info
- Kopecký, Pavel: Základy elektronického zvuku a jeho kreativní zpracování¬ - AMU, Praha, 2008. info
- Lébl, Vlastimil: Elektronická hudba - SHF, Praha, 1968. info
- Rataj, Michal: Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu - KANT AMU, Praha, 2007. info
- Růžička, Rudolf: Využití samočinných počítačů při vzniku uměleckých děl se zvláštním zaměřením na hudbu a soudobou hudební kompozici - JAMU, Brno, 1980. info
- Schaeffer, Pierre: Konkrétní hudba - Supraphon, Praha, 1971. info
- Schellman a kol.: Média/ základní pojmy, návrhy, výroba - Europa Sobotáles, 2004. info
- Špelda, Antonín: Hudební akustika - SPN, Praha, 1971. info
- Vrzal, Martin: Střih záznamu hudby - AMU, Praha, 2007. info
- Appleton, J. H., Perera, R. C.: The Development and Praktice of Elektronic Music - Prentice Hall, New Persey, 1975. info
- Gerbrich, J., Štědroň, M.: Počítače a hudba, referát na semináři SOFSEM 85 - Ústav výpočetní techniky UJEP, Brno, 1985. info
- Růžička, Rudolf: Automatizace kompozice, zápisu a reprodukce hudebních skladeb - vývojové tendence EA a počítačové hudby, Musica viva in schola VIII - UJEP, Brno, 1987. info
- Forró, Daniel: Elektronika a hudební výchova - OPUS MUZIKUM 1/89, Brno, 1989 Ostrava, 1989. info
- Forró, Daniel: Stylistika hry na klávesové nástroje - MUZIKUS, Praha, 1996-1997 (16 dílů). info
- Výukové metody
- Přednáška a cvičení. Hromadná výuka. Pondělí 16:50-18:25, učebna č. 113.
- Metody hodnocení
- Zápočet. Hodnocení bude uděleno za realizaci nejméně dvou alespoň dvouminutových vzájemně kontrastních hudebních úryvků, využívajících některé z prezentovaných metod tvorby umělého zvuku.
- Statistika zápisu (zima 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2018/H70082z