DVDZ403 Surdopedia

Theatre Faculty
Winter 2019
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Fri 8:30–10:00 201
Prerequisites (in Czech)
všeobecná speciální pedagogika, surdopedie v bakalářském studiu
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Po absolvování tohot opředmětu si studenti prohloubí znalosti o možnostech podpory a péče o osoby se sluchovým postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu a stupně jejich sluchov évady. Student se bude po absolvování předmětu velmi dobře orientovat v oboru surdopedie; bude umět definovat osobu se sluchovým postižením s ohledem narůzné typy klasifikací; prohloubí si znalosti v oblasti diagnostiky sluchových vad a následného zajištění rané péče u dětí s potvrzenou sluchovou vadou; bude znát a orientovat se v oblasti kompenzačních pomůcek a jejich fungování.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu bude student schopen: uvažovat o problematice sluchového postižení v širších souvislostech, bude vnímat rozdíl mezi jednotlivými skupinami osob s postižením sluchu s ohledem na různé druhy klasifikací, bude umět nastavit charakterizovat příčiny vzniku sluchových vad a popsat průběh a výstupy jednotlivých vyšetřovacích metod odhalujících sluchovou vadu, orientovat se v oblasti sluchové protetiky, bude schopen popsat princip fungování sluchadel a koechleárních implantátů.
Syllabus (in Czech)
  • 1.Úvod do surdopedie – vymezení základních terminologických pojmů. Obor, cíl, metody, mezioborovévztahy, předmět zájmu oboru surdopedie, historie péče o osoby se sluchovým postižením. 2.Sluch. Význam sluchu, stavba ucha, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, metody vyšetření sluchu, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky. 3.Raná péče – zajištění včasné intervence. SRP, SPC a formy spolupráce s rodinou, formy rané péče, výběr školského zařízení, sluchová výchova. 4.Sluchová protetika. Individuální sluchová protetika, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát, metodika práce se sluchadly a KI.
Literature
  • Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením, Septima, Praha 2002. info
  • Lejska. M. (2003) Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido.
  • Horáková, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatrilová, D. (2006) Pedagogickopsychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU
  • Svobodová, K. (2005) Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima.
  • Šlapák, I. a kol. (2013) Dětská otorinolaryngologie. Praha: Mladá fronta.
  • Dršata, J., Havlík, R. (2015) Foniatrie – sluch. HavlíčkůvBrod: Tobiáš
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha, 2012, 159 pp. info
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka – semináře, konzultace, samostatná práce studentů. Metody výuky: - práce textem, - diskusní metody, - metody řešení problémů, - samostatná práce studentů, - práce ve skupinách.
Assessment methods (in Czech)
Písemný test a ústnízkouška (v českémznakovémjazyce). Dalšímetodyhodnocení: - přítomnost v semináři a seznámení se s prameny a literaturou (40 %), - písemný test a ústní zkouška (60 %)
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2017, Winter 2021, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2019/DVDZ403