DIFA:DVDZ403 Surdopedie - Informace o předmětu
DVDZ403 Surdopedie
Divadelní fakultazima 2019
- Rozsah
- 2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Pá 8:30–10:00 201
- Předpoklady
- všeobecná speciální pedagogika, surdopedie v bakalářském studiu
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Výchovná dramatika Neslyšících (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Po absolvování tohot opředmětu si studenti prohloubí znalosti o možnostech podpory a péče o osoby se sluchovým postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu a stupně jejich sluchov évady. Student se bude po absolvování předmětu velmi dobře orientovat v oboru surdopedie; bude umět definovat osobu se sluchovým postižením s ohledem narůzné typy klasifikací; prohloubí si znalosti v oblasti diagnostiky sluchových vad a následného zajištění rané péče u dětí s potvrzenou sluchovou vadou; bude znát a orientovat se v oblasti kompenzačních pomůcek a jejich fungování.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen: uvažovat o problematice sluchového postižení v širších souvislostech, bude vnímat rozdíl mezi jednotlivými skupinami osob s postižením sluchu s ohledem na různé druhy klasifikací, bude umět nastavit charakterizovat příčiny vzniku sluchových vad a popsat průběh a výstupy jednotlivých vyšetřovacích metod odhalujících sluchovou vadu, orientovat se v oblasti sluchové protetiky, bude schopen popsat princip fungování sluchadel a koechleárních implantátů.
- Osnova
- 1.Úvod do surdopedie – vymezení základních terminologických pojmů. Obor, cíl, metody, mezioborovévztahy, předmět zájmu oboru surdopedie, historie péče o osoby se sluchovým postižením. 2.Sluch. Význam sluchu, stavba ucha, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, metody vyšetření sluchu, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky. 3.Raná péče – zajištění včasné intervence. SRP, SPC a formy spolupráce s rodinou, formy rané péče, výběr školského zařízení, sluchová výchova. 4.Sluchová protetika. Individuální sluchová protetika, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát, metodika práce se sluchadly a KI.
- Literatura
- Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením, Septima, Praha 2002. info
- Horáková, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatrilová, D. (2006) Pedagogickopsychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU
- Lejska. M. (2003) Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido.
- Šlapák, I. a kol. (2013) Dětská otorinolaryngologie. Praha: Mladá fronta.
- Svobodová, K. (2005) Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima.
- Dršata, J., Havlík, R. (2015) Foniatrie – sluch. HavlíčkůvBrod: Tobiáš
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha, 2012, 159 s. info
- Výukové metody
- Pravidelná výuka – semináře, konzultace, samostatná práce studentů. Metody výuky: - práce textem, - diskusní metody, - metody řešení problémů, - samostatná práce studentů, - práce ve skupinách.
- Metody hodnocení
- Písemný test a ústnízkouška (v českémznakovémjazyce). Dalšímetodyhodnocení: - přítomnost v semináři a seznámení se s prameny a literaturou (40 %), - písemný test a ústní zkouška (60 %)
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2019/DVDZ403