DIFA:DVDZ403 Surdopedia - Course Information
DVDZ403 Surdopedia
Theatre FacultyWinter 2017
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 18:00–19:30 201
- Prerequisites (in Czech)
- všeobecná speciální pedagogika, surdopedie v bakalářském studiu
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Drama Education for the Deaf (programme DIFA, N-DRAUM) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Po absolvování tohoto předmětu si studenti prohloubí znalosti o možnostech podpory osob se sluchovým postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu a stupně jejich sluchové vady. Student se bude po absolvování předmětu velmi dobře orientovat v oboru surdopedie; bude umět definovat osobu se sluchovým postižením s ohledem na různé typy klasifikací; prohloubí si znalosti v oblasti komunikačních forem osob se sluchovým postižením; bude znát a orientovat se v oblasti kompenzačních pomůcek a jejich fungování, bude znát systém péče o jedince se sluchovou vadou, včetně systému vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením. Studenti si zároveň doplní informace týkající se problematiky komunity Neslyšících, CODA jedinců - slyšících dětí neslyšících rodičů, či péče o osoby s postižením sluchu a přidruženými vadami.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod do surdopedie – vymezení základních terminologických pojmů Obor, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu oboru surdopedie, historie péče o osoby se sluchovým postižením 2. Sluch Význam sluchu, stavba ucha, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, metody vyšetření sluchu, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky 3. Sluchová protetika Individuální sluchová protetika, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát, metodika práce se sluchadly a KI 4. Raná péče – zajištění včasné intervence SRP, SPC a formy spolupráce s rodinou, formy rané péče, výběr školského zařízení, sluchová výchova 5. Řeč, hlas, artikulace u osob se sluchovým postižením Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u osob se sluchovým postižením, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické 6. Komunikace Charakteristika a význam mezilidské komunikace, charakteristika komunikačních forem osob se sluchovým postižením, vizuálně motorické komunikační systémy - znakový jazyk, znakovaná čeština 7. Možnosti vzdělávání osob se sluchovým postižením Orální metoda, totální komunikace, bilingvální přístup, využití znakového jazyka - neslyšící pedagog v týmu, možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů se SP – vzdělávací systém, možnosti integrovaného vzdělávání 8. Komunita Neslyšících Kulturní definice hluchoty – „Neslyšící“, organizace osob se sluchovým postižením, volnočasové aktivity, socializace a možnosti profesionální orientace osob se SP, tlumočnické služby 9. CODA - slyšící děti neslyšících rodičů - budování funkční komunikace v rodině,
- Literature
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška
- Assessment methods (in Czech)
- písemný test,ústní zkouška(v českém znakovém jazyce)
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Winter 2017, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2017/DVDZ403