DIFA:DVDZ403 Surdopedia - Course Information
DVDZ403 Surdopedia
Theatre FacultyWinter 2019
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Fri 8:30–10:00 201
- Prerequisites (in Czech)
- všeobecná speciální pedagogika, surdopedie v bakalářském studiu
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Drama Education for the Deaf (programme DIFA, N-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Po absolvování tohot opředmětu si studenti prohloubí znalosti o možnostech podpory a péče o osoby se sluchovým postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu a stupně jejich sluchov évady. Student se bude po absolvování předmětu velmi dobře orientovat v oboru surdopedie; bude umět definovat osobu se sluchovým postižením s ohledem narůzné typy klasifikací; prohloubí si znalosti v oblasti diagnostiky sluchových vad a následného zajištění rané péče u dětí s potvrzenou sluchovou vadou; bude znát a orientovat se v oblasti kompenzačních pomůcek a jejich fungování.
- Learning outcomes (in Czech)
- Po absolvování předmětu bude student schopen: uvažovat o problematice sluchového postižení v širších souvislostech, bude vnímat rozdíl mezi jednotlivými skupinami osob s postižením sluchu s ohledem na různé druhy klasifikací, bude umět nastavit charakterizovat příčiny vzniku sluchových vad a popsat průběh a výstupy jednotlivých vyšetřovacích metod odhalujících sluchovou vadu, orientovat se v oblasti sluchové protetiky, bude schopen popsat princip fungování sluchadel a koechleárních implantátů.
- Syllabus (in Czech)
- 1.Úvod do surdopedie – vymezení základních terminologických pojmů. Obor, cíl, metody, mezioborovévztahy, předmět zájmu oboru surdopedie, historie péče o osoby se sluchovým postižením. 2.Sluch. Význam sluchu, stavba ucha, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, metody vyšetření sluchu, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky. 3.Raná péče – zajištění včasné intervence. SRP, SPC a formy spolupráce s rodinou, formy rané péče, výběr školského zařízení, sluchová výchova. 4.Sluchová protetika. Individuální sluchová protetika, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát, metodika práce se sluchadly a KI.
- Literature
- Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením, Septima, Praha 2002. info
- Horáková, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatrilová, D. (2006) Pedagogickopsychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU
- Lejska. M. (2003) Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido.
- Šlapák, I. a kol. (2013) Dětská otorinolaryngologie. Praha: Mladá fronta.
- Svobodová, K. (2005) Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima.
- Dršata, J., Havlík, R. (2015) Foniatrie – sluch. HavlíčkůvBrod: Tobiáš
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha, 2012, 159 pp. info
- Teaching methods (in Czech)
- Pravidelná výuka – semináře, konzultace, samostatná práce studentů. Metody výuky: - práce textem, - diskusní metody, - metody řešení problémů, - samostatná práce studentů, - práce ve skupinách.
- Assessment methods (in Czech)
- Písemný test a ústnízkouška (v českémznakovémjazyce). Dalšímetodyhodnocení: - přítomnost v semináři a seznámení se s prameny a literaturou (40 %), - písemný test a ústní zkouška (60 %)
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2019/DVDZ403