DVDZ203 Speciální pedagogika

Divadelní fakulta
zima 2019
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 8:30–10:00 201
Předpoklady
Studenti navazují na znalosti z oboru biologie člověka, propojují vědomosti z oboru psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice integrace a inkluze v současném vzdělávacím systému v ČR. Dále pak osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností nezbytných pro úspěšnou organizaci prostředí a výuky v třídě integrující žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Po absolvování tohoto předmětu studenti získají přehled o možnostech podpory osob se zdravotním postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich postižení (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení apod.).
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - identifikovat a shrnout důležité rysy hlavních období historie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; - určit a popsat současné domácí a zahraniční vzdělávací trendy; - navrhnout konkrétní možnosti podpory žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce; - bude mít přehled o školách a školských zařízeních pro edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; - bude znát základní legislativu, která určuje vzdělávání v ČR.
Osnova
  • • Současné pojetí speciální pedagogiky, systém péče o osoby s postižením, možnosti vzdělávání, legislativa. • Základní terminologie ve speciální pedagogice. • Obecné podmínky pro výchovu a vzdělání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami včetně legislativního rámce v ČR. Zákony, vyhlášky, Rámcové vzdělávací programy. • Pedagogicko-psychologické poradenské služby v ČR: Školní poradenská pracoviště, Školská poradenská zařízení (PPP, SPC, SVP). • Somatopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika pohybových vad. Mozková obrna - formy, kombinované postižení. Chronická onemocnění: epilepsie, alergická a astmatická onemocnění. Vzdělávání žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. • Psychopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. Downův syndrom. Vzdělávání žáků s mentálním postižením.
Literatura
    doporučená literatura
  • Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál 2004. info
    neurčeno
  • Michalík, J. a Baslerová P. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
  • Bartoňová, M., P. Pitnerová, M. Vítková. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013. 259 s. ISBN 978-80-7315-243-7.
Výukové metody
přednáška, cvičení
Metody hodnocení
zkouška-písemný test
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2017, zima 2021, zima 2024.