DIFA:DDMZ209 Fundraising - Informace o předmětu
DDMZ209 Fundraising
Divadelní fakultazima 2019
- Rozsah
- 1/1/2. 1 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- MgA. Pavlína Spurná (přednášející)
- Garance
- prof. MgA. Blanka Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- St 14:30–16:00 305
- Předpoklady
- Vstupní požadavky pro zápis do předmětu je absolvování předmětů Mikroekonomika, Makroekonomika a Úvod do kulturní politiky I, II, v prvním ročníku studia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadelní manažerství se zaměřením na produkční management (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cílem je sjednotit individuální praktické zkušenosti studentů s financováním a fundraisingem, poskytnout teoretické zázemí pro další praktickou činnost a hledat další souvislosti mezi fundraisingem a dalšími aspekty kulturního managementu. Cílem je aplikace znalostí do praxe, zejména v rámci souvisejících předmětů: Samostatná produkce včetně účasti na provozním semináři, Organizace mezinárodního divadelního festivalu, Rozpočetnictví, účetnictví a zejména Projektový management v kultuře.
- Výstupy z učení
- Znalosti:
Student má znalosti z oblasti fundraisingu (filantropie) a navazujících oblastí (marketing a PR),
student zná systém začlenění fundraisingových činností do projektového a strategického řízení projektu/instituce,
student zná jednotlivé segmenty fundrasingu,
student rozumí logice definování a rozpracování fundraisingového argumentu projektu/instituce,
student zná základní právní vztahy a oblasti pro všechny čtyři fundraisingové segmenty.
Dovednosti:
Student umí písemně zpracovat analýzu fundraisingových možností pro modelový příklad,
student umí na základě provedené analýzy provést návrh základního fundraisingového argumentu a jeho rozpracování pro jednotlivé fundraisingové segmenty,
student dokáže tyto argumenty vztáhnout k projektovému chápání řízení projektu/projektů v programu instituce a zohlednit krátkodobé a dlouhodobé hledisko argumentů,
student dokáže provést právní analýzu fundraisingového řešení navrženého na základě předchozích kroků,
student prezentuje a diskutuje provedené řešení v rámci semináře,
student umí sdílí své dosavadní praktické individuální fundraisingové zkušenosti s ostatními studenty v semináři formou diskuzí a prezentací (prezentační platforma prezi nebo aplikace google).
Způsobilosti:
Student je schopen pracovat systematicky s vlastním časem a definovat svoje úkoly a aktivity,
dokáže komunikovat s ostatními studenty v semináři a diskutovat s nimi navržená řešení,
dokáže svůj návrh prezentovat v rámci sdílených dokumentů v google aplikacích s pedagogem i se všemi ostatními studenty v semináři,
umí kriticky a samostatně nastudovat klíčové i doplňující materiály a prameny zadané pedagogem,
uvědomuje si etický rozměr fundraisingových aktivit ve všech segmentech ve vztahu k principům umělecké práce v uměleckých projektech a institucích. - Osnova
- Předmět je zařazen do zimního semestru druhého ročníku bakalářského studia oboru divadelní manažerství. Navazuje na předchozí teoretické (management, úvod do kulturní politiky, divadelní provoz) a praktické (samostatná produkce, organizace mezinárodního divadelního festivalu) předměty. Úzce souvisí s výukou projektového řízení ve druhém ročníku, které na fundraising navazuje v letním semestru samostaným úkolem zpracování fiktivního projektového plánu. Pedagog předmětu fundraising potom v letním semestru hodnotí fundraisingovou část projektu.
Fundraisingový argument
Individuální fundraising
Firemní fundraising
Dotační fundraising
Nadační fundraising
On-line fundraising,etika on-line fundraisingu a jiné formy fundraisingu
Filantropie a altruismus
Fundraising vs. marketing
Typy fundraisingu (segmentace)
Finanční neinvestiční zdroje veřejnoprávních a soukromoprávních divadelních subjektů
Neziskový sektor, strategická volba právní formy
FR jako součást činností instituce.
- Předmět je zařazen do zimního semestru druhého ročníku bakalářského studia oboru divadelní manažerství. Navazuje na předchozí teoretické (management, úvod do kulturní politiky, divadelní provoz) a praktické (samostatná produkce, organizace mezinárodního divadelního festivalu) předměty. Úzce souvisí s výukou projektového řízení ve druhém ročníku, které na fundraising navazuje v letním semestru samostaným úkolem zpracování fiktivního projektového plánu. Pedagog předmětu fundraising potom v letním semestru hodnotí fundraisingovou část projektu.
- Literatura
- Jacíková, A.: Návrh fundraisingové strategie Studia Marta pro sezónu 2004/2005. Magisterská diplomová práce. Brno, DIFA JAMU 2004. info
- kol.: Cesty k účinnému fundraisingu. Spiralis, Praha 2004. info
- Fundraising v neziskových organizacích. Diplomová práce v rámci projektu "Jak na fundraising". info
- J. Ledvinová: Základy fundraisingu. Praha, ICN 1996. info
- Flory, P.: Fundraisingové databáze nejen pro začínající fundraisery. Nadace VIA, Praha 2005. info
- Gilchrist, K.: Péče o dárce. Praktický průvodce pro neziskové organizace. Nadace VIA, Praha 2005. info
- další doporučená v průběhu semestru. info
- Legislativa. info
- Zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů. info
- Zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech (novelizovaný zákonem č. 208/2002 Sb.). info
- Zákon č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů. info
- Zákon č. 3/2002 Sb., o církvích a náboženských společnostech. info
- Příslušné daňové zákony. info
- Příslušné zákony o státním rozpočtu. info
- další legislativa (sbírky, tomboly atd.). info
- Prameny z internetu. info
- Nevládní neziskový sektor. info
- Informační centrum neziskových organizací. Zpráva o stavu neziskového sektoru v ČR. (www.neziskovky.cz ). info
- Nadace Via.Z. (. info
- Rada vlády pro NNO ( (). info
- Econnect. Informační servis pro NNO (),. info
- http://www.subvence.cz/Default.aspx. info
- Kultura a NNO. info
- Proculture. Výzkumné, vzdělávací a informační centrum pro kulturu (www.proculture.cz ). info
- NIPOS. Národní informační a poradenské středisko pro kulturu (www.ipos-mk.cz ). info
- Místní kultura. Měsíčník pro kulturní život v místech a regionech (http://www.mistnikultura.cz). info
- Ministerstvo kultury ČR (www.mkcr.cz ). info
- Server českého divadla (www.divadlo.cz ). info
- Divadelní ústav (). info
- Institut umní (). info
- Filantropie a dárci. info
- Fórum dárců (www.donorsforum.cz ). info
- Nadace Duhová energie (www.duhovaenergie.cz ). info
- Nadace Via (www.nadacevia.cz ),. info
- Vzdělávací nadace Jana Husa (www.vnjh.sk ). info
- Nadace Český literární fond (www.nclf.cz ). info
- LInhartova nadace (www.roxy.cz/linhart ). info
- Nadace Dagmar a Václava Havlových Vize 97 (www.vize.cz ). info
- Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových (www.hlavkovanadace.cz ). info
- Open Society Fund (). info
- Občanská společnost. info
- Občanská společnost (). info
- Zelený kruh (www.ucastverejnosti.cz ). Právo veřejnosti na informace. info
- Byrnes, J., William. Management and the Arts. Čtvrté vydání. Burlington : Elsevier, 2009. ISBN 978-0-240-81004-1. info
- Výukové metody
- Student poznatky získané přednáškou a samostudiem reflektuje a prakticky ověřuje samostatnou prací formou vyhledávání příležitostí, zpracování podkladů, přípravy grantových žádostí a jejich prezentací reflektovanou jak pedagogem, tak ostatními studenty, zpracování případových studií malého rozsahu tematicky spjatých s vlastní praktickou produkční činností studenta na základě seminárních zadání.
Pedagog používá následující výukové metody:
Přednáška
Práce s textem
Diskusní metody
Heuristické metody
Skupinová a kooperativní výuka
Kritické myšlení
Brainstorming
Pravidelná výuka
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 1
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 3 - Metody hodnocení
- * Zimní semestr
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro úspěšné zakončení je třeba být účasten/účastna na semináři, vypracovat a odevzdat všechny seminární úkoly a uspět při zkoušce.
Procentuální váha hodnocení:
přítomnost na semináři: 20 % vede studenta k pochopení způsobu seminární výuky
splněné seminární úkoly: 40 % se slovní zpětnou vazbou pedagoga v rámci semináře. Vede studenta k rozvíjení způsobilosti (viz student je schopen pracovat systematicky s vlastním časem a definovat svoje úkoly a aktivity. Předmět je zařazen do ZS druhého ročníku bakalářského stupně, kdy student začíná upevňovat požadované návyky směrem k teoreticko-praktické reflexi tak, aby byly ve třetím ročníku doplněny o požadavek úspěšného odevzdání seminárních úkolů a zpracování bakalářské práce a dokumentace absolventského výkonu. Míra individuálních zkušeností s praktickým fundraisingem je u studentů v semináři různá, tzn. že není možné objektivizovat míru úspěšného odevzdání seminárního úkolu.
písemný test: 40 % slouží k ověření synergie znalostí, dovedností a způsobilostí studenta.
*V letním semestru je potom fundraising integrální součástí projektu v předmětu Projetový management a pedagog fundraisingu se podílí na hodnocení projektového záměru. - Navazující předměty
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2019/DDMZ209