DIFA:DVDZ503 Teaching the Hearing Impaired - Course Information
DVDZ503 Teaching the Hearing Impaired
Theatre FacultyWinter 2024
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Thu 14:30–16:00 201
- Prerequisites (in Czech)
- EVER( DVDL503 Teaching the Hearing Impaired )
Pro úspěšné ukončení předmět je nutné, aby student absolvoval předchozí předměty Surdopedie I. a II. v 1. ročníku navazujícího magisterského studia. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Theatre and Education for the Deaf (programme DIFA, Div_vych:N)
- Course objectives (in Czech)
- Studenti se po absolvování tohoto předmětu budou velmi dobře orientovat v jazykových a kulturních odlišnostech komunity Neslyšících. Budou schopni popsat specifika dané menšiny s důrazem na využití českého znakového jazyka. Dále budou mít znalosti z oblasti budování funkční komunikace v rodinách, kde se neslyšícím rodičům narodí slyšící potomek. Studenti se zároveň budou velmi dobře orientovat v oblasti hluchoslepoty, jedinečného smyslového postižení. Budou schpopni definovat příčiny jejího vzniku, popsat možnosti péče včetně charakteristiky vybraných komunikačních systému osob s hluchoslepotou.
- Learning outcomes (in Czech)
- Po absolvování předmětu bude student schopen: uvažovat o problematice jazykové a kulturní menšiny Neslyšících v širších souvislostech, bude se orientovat v problematice CODA, znát a popsat vhodné komunikační strategie při budování funkční komunikace u jedinců s postižením sluchu, popsat příčiny vzniku duálního smyslového postižení a uvést možnosti péče o jedince s daným postižením, orientovat se v problematice syndromových vad a pospat možnosti péče o jedince s kombinovaným postižením,
- Syllabus (in Czech)
- 1.Komunita Neslyšících. Kulturní definice hluchoty – „Neslyšící“, organizace osob se sluchovým postižením, volnočasové aktivity, socializace a možnosti profesionální orientace osob se SP, tlumočnické služby. 2.CODA - slyšící děti neslyšících rodičů - budování funkční komunikace v rodině. 3.Hluchoslepota – etiologie duálního smyslového postižení, možnosti péče a komunikačních systému osob se současným postižením zraku a sluchu. Problematika kombinovaného postižení – definice, možnosti péče.
- Literature
- Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením, Septima, Praha 2002. info
- Hrubý, J.: Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu, I. a II. díl, FRPSP, 1997-98. info
- Langer, J., Souralová, E. Surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1206-3. info
- Strnadová, V.: Současné problémy české komunity neslyšících I. - Hluchota a jazyková komunikace, FFUK, Praha, 1998. info
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha, 2012, 159 pp. info
- Teaching methods (in Czech)
- * Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2 - Assessment methods (in Czech)
- Písemný test a ústní zkouška (v českém znakovém jazyce). Další metody hodnocení: - přítomnost v semináři a seznámení se s prameny a literaturou(40 %), - písemný test a ústní zkouška (60 %)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2024/DVDZ503