DVDZ503 Teaching the Hearing Impaired

Theatre Faculty
Winter 2021
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER( DVDL503 Teaching the Hearing Impaired )
Pro úspěšné ukončení předmět je nutné, aby student absolvoval předchozí předměty Surdopedie I. a II. v 1. ročníku navazujícího magisterského studia.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Studenti se po absolvování tohoto předmětu budou velmi dobře orientovat v jazykových a kulturních odlišnostech komunity Neslyšících. Budou schopni popsat specifika dané menšiny s důrazem na využití českého znakového jazyka. Dále budou mít znalosti z oblasti budování funkční komunikace v rodinách, kde se neslyšícím rodičům narodí slyšící potomek. Studenti se zároveň budou velmi dobře orientovat v oblasti hluchoslepoty, jedinečného smyslového postižení. Budou schpopni definovat příčiny jejího vzniku, popsat možnosti péče včetně charakteristiky vybraných komunikačních systému osob s hluchoslepotou.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu bude student schopen: uvažovat o problematice jazykové a kulturní menšiny Neslyšících v širších souvislostech, bude se orientovat v problematice CODA, znát a popsat vhodné komunikační strategie při budování funkční komunikace u jedinců s postižením sluchu, popsat příčiny vzniku duálního smyslového postižení a uvést možnosti péče o jedince s daným postižením, orientovat se v problematice syndromových vad a pospat možnosti péče o jedince s kombinovaným postižením,
Syllabus (in Czech)
  • 1.Komunita Neslyšících. Kulturní definice hluchoty – „Neslyšící“, organizace osob se sluchovým postižením, volnočasové aktivity, socializace a možnosti profesionální orientace osob se SP, tlumočnické služby. 2.CODA - slyšící děti neslyšících rodičů - budování funkční komunikace v rodině. 3.Hluchoslepota – etiologie duálního smyslového postižení, možnosti péče a komunikačních systému osob se současným postižením zraku a sluchu. Problematika kombinovaného postižení – definice, možnosti péče.
Literature
  • Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením, Septima, Praha 2002. info
  • Hrubý, J.: Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu, I. a II. díl, FRPSP, 1997-98. info
  • Langer, J., Souralová, E. Surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1206-3. info
  • Strnadová, V.: Současné problémy české komunity neslyšících I. - Hluchota a jazyková komunikace, FFUK, Praha, 1998. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha, 2012, 159 pp. info
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Assessment methods (in Czech)
Písemný test a ústní zkouška (v českém znakovém jazyce). Další metody hodnocení: - přítomnost v semináři a seznámení se s prameny a literaturou(40 %), - písemný test a ústní zkouška (60 %)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2022, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2021, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2021/DVDZ503