DVDZ503 Teaching the Hearing Impaired

Theatre Faculty
Winter 2022
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 14:30–16:00 201
Prerequisites (in Czech)
EVER( DVDL503 Teaching the Hearing Impaired )
Pro úspěšné ukončení předmět je nutné, aby student absolvoval předchozí předměty Surdopedie I. a II. v 1. ročníku navazujícího magisterského studia.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studenti se po absolvování tohoto předmětu budou velmi dobře orientovat v jazykových a kulturních odlišnostech komunity Neslyšících. Budou schopni popsat specifika dané menšiny s důrazem na využití českého znakového jazyka. Dále budou mít znalosti z oblasti budování funkční komunikace v rodinách, kde se neslyšícím rodičům narodí slyšící potomek. Studenti se zároveň budou velmi dobře orientovat v oblasti hluchoslepoty, jedinečného smyslového postižení. Budou schpopni definovat příčiny jejího vzniku, popsat možnosti péče včetně charakteristiky vybraných komunikačních systému osob s hluchoslepotou.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu bude student schopen: uvažovat o problematice jazykové a kulturní menšiny Neslyšících v širších souvislostech, bude se orientovat v problematice CODA, znát a popsat vhodné komunikační strategie při budování funkční komunikace u jedinců s postižením sluchu, popsat příčiny vzniku duálního smyslového postižení a uvést možnosti péče o jedince s daným postižením, orientovat se v problematice syndromových vad a pospat možnosti péče o jedince s kombinovaným postižením,
Syllabus (in Czech)
  • 1.Komunita Neslyšících. Kulturní definice hluchoty – „Neslyšící“, organizace osob se sluchovým postižením, volnočasové aktivity, socializace a možnosti profesionální orientace osob se SP, tlumočnické služby. 2.CODA - slyšící děti neslyšících rodičů - budování funkční komunikace v rodině. 3.Hluchoslepota – etiologie duálního smyslového postižení, možnosti péče a komunikačních systému osob se současným postižením zraku a sluchu. Problematika kombinovaného postižení – definice, možnosti péče.
Literature
  • Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením, Septima, Praha 2002. info
  • Hrubý, J.: Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu, I. a II. díl, FRPSP, 1997-98. info
  • Langer, J., Souralová, E. Surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1206-3. info
  • Strnadová, V.: Současné problémy české komunity neslyšících I. - Hluchota a jazyková komunikace, FFUK, Praha, 1998. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha, 2012, 159 pp. info
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Assessment methods (in Czech)
Písemný test a ústní zkouška (v českém znakovém jazyce). Další metody hodnocení: - přítomnost v semináři a seznámení se s prameny a literaturou(40 %), - písemný test a ústní zkouška (60 %)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2021, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2022, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2022/DVDZ503