DIFA:DTDL500 Tanec, světlo, prostor - Informace o předmětu
DTDL500 Tanec, světlo, prostor
Divadelní fakultaléto 2023
- Rozsah
- 10/0/40. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Dita Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Hana Halberstadt
Ateliér tanečního a pohybového divadla a výchovy – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér tanečního a pohybového divadla a výchovy – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Pá 17. 3. 14:30–18:30 106
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Taneční a pohybové divadlo a výchova (program DIFA, Div_vych:N)
- Taneční a pohybové divadlo a výchova (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a ukázek konkrétních inscenací s různými tendencemi a přístupy v tanci a performance především v západní kultuře. Student by se měl seznámit s rozličnými způsoby užití těla jako média v divadelním umění, popř. performance v různých etapách dějin divadelního umění, popř. tanečního umění/performance. Hlavní důraz bude soustředěn na současný tanec. Kurz poskytne studentům k jednotlivým tématům také přehled základní teatrologické literatury pro jejich další studium nebo případně k vlastní diplomové práci.
- Výstupy z učení
- Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na reflexi vybraných fenoménů. Studenti se seznámí s klíčovými osobnostmi a jejich dílem v kontextu se světovými i českými dějinami divadla. Osvojí si schopnost jejich adekvátnímu porozumění a aplikaci v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku nonverbálního divadla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům. Student bude po absolvování předmětu schopen: • Reflektovat nad původními texty zmiňovaných autorů. • Referovat kriticky o divadelní, taneční, pohybové inscenaci. • Získat schopnost aktivně a podrobně číst teatrologické texty a dokázat jednotlivé myšlenky vyložit, interpretovat a odvodit jejich teoreticko-praktické důsledky pro uměleckou tvorbu určitého slohu, stylu nebo směru. • Získat schopnost vybrat téma jejich budoucí diplomové práce.
- Osnova
- 1. Současný tanec/performance 2. Cine-dance 3. Tanec v galeriích a jiném prostoru
- Literatura
- doporučená literatura
- AU, Susan. Ballet and Modern Dance. London: Thames & Hudson, 2002. BALME, Christopher - MONINGER, Markus. Crossing Media. In BALME, Christopher. Theater zwischen Medien : Perspektiven theaterwissenschaftlicher Intermedialitätsforschung. München: Epodium
- neurčeno
- Alwin Nikolais Imago (1963), videozáznam Alwin Nikolais Marks, Props and Mobiles (1953), videozáznam Alwin Nikolais Prism (1956), videozáznam Ann Carlson Night Light (2000), videozáznam Ballets Russes. režie: Dayna Goldfine, Dan Geller, Geller/Goldfine P
- Výukové metody
- Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 (1 hodina přednášky, 1 hodina semináře) * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 1 (práce s literaturou, dílčí analytické úkoly). Metody výuky: - přednáška, - práce textem, - diskusní metody, - metody řešení problémů, - samostatná práce studentů, - kritické myšlení
- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet na základě: - přítomnosti v semináři a seznámení se s prameny a literaturou (80 %), - zpracování zadaného seminárního úkolu
- Informace učitele
- Literatura ABULAFIA, Yaron. The Art of Light on Stage. London: Routledge, 2015. ALBRIGH, Ann Cooper. Traces of Light: Absence and Presence in the Work of Loie Fuller. Middletown, CT, U.S.A.: Wesleyan University Press, 2007. DREIER, Martin. Adolphe Appia – divadelní reformátor (1862-1928). Divadelní revue, 2002, č. 1, s. 35-41. APPIA, Adolphe. Umění a pohybová kultura. Scénografie,1964, č. 3, s. 14-15. APPIA, Adoplhe. Osvětlení. In PÖRTNER, Paul. Experimentální divadlo. Praha: Orbis, 1965, s. 84-85. ARONSON, Arnold. Pohled do propasti: eseje o scénografii. Praha: Divadelní ústav, 2007. AU, Susan. Ballet and Modern Dance. London: Thames & Hudson, 2002. BALME, Christopher – MONINGER, Markus. Crossing Media. In BALME, Christopher. Theater zwischen Medien: Perspektiven theaterwissenschaftlicher Intermedialitätsforschung. München: Epodium, 2003, s. 13-33. BANES, Sally. Democracy´s Body: Judson Dance Theatre 1962-1964 (=Studies in the Fine Arts). In Táž Terpsichore in Sneakers: Postmodern Dance. New York, 1987. BANES, Sally. Writing Dancing in the Age of Postmodernism. London/ Hanover: University Press of New England, 1994. BELLOW, Juliet. Modernism on Stage, Ballets Russes and the Parisian Avant-Garde. Burlington: Ashgate, 2013. BRANDSTETTER, Gabriele – OCHAIM, Brygida Maria. Loïe Fuller, Tanz, Licht-Spiel, Art Nouveau. Freiburg: Rombach, 1989. BRANDSTETTER, Gabriele – WIENS, Birgit. Theater ohne Fluchtpunkt. Berlin: Alexander Verlag, 2010. BRANDSTETTER, Gabriele. Bild-Sprung, Tanz Theater Bewegung im Wechsel der Medien. Berlin: Theater der Zeit, 2005. BREMSER, Martha. Fifty Contemporary Choreografhers. London: Routledge, 1999. COPELAND, Roger. Merce Cunningham. New York/London: Routledge, 2004. COPELAND, Roger. Postmodern Dance, Postmodern Architecture, Postmodernism. Performing Arts Journal, 1983, č. 7.1, s. 31. CRAINE, Debra – MACKRELL, Judith. The Oxford Dictionary of Dance. Oxford: University Press, 2000. DARLEY, Andrew. Visual Digital Culture. Surface Play and Spectacle in New Media Genres. London/New York: Routledge, 2000. DIETRICH, Karin. Die Schwedischen Ballette–Les Ballets Suédois. Köln: Deutsches Tanzarchiv, 2015. DVOŘÁKOVÁ, Dita. Tanec, prostor a světlo. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2017. EVERT, Kerstin. DanceLab. Würzburg: Königshausen &Neumann, 2003. FULLER, Loïe. Fifteen Years of a Dancer’s Life. London: Jenkins, 1913. GAJDOŠ, J.: Schlemmerovy performance v Bauhausu. In Disk, 2007, č. 19, s. 118–128. GODOVIČ GODOVIC, M.: Filmový jazyk v nejnovejších, Marek. Filmový jazyk v nejnovejších dílech fyzických divadel DV8, Rosas a Ultima Ves. In Cinepur, roč. 17, č. 4, Praha 2008, s. 22. GOLDBERG, RoseLee. Performance Art – from futurism to the present. New York: Thames and Hudson, 1988. GUTH, Peter – STAROSTA, Ute – SIKORA, Bernd – HASELBACH, Michael. Hellerau Festspielhaus-Ensemble. Ludwigsburg: Wüsternrot Stifting, 2002. JOOSS, Birgit. Tanz der Statuen – Die Attitüden des 18. Jahrhunderts. In DANZKER, Jo-Anne Birnie. Loie Fuller – getanzter Jugendstil. München: Museum Villa Stuck, 1995, s. 83. KOZÁNKOVÁ, Zuzan Vesan. Voilá, le monde de Philippe Decouflé. In Tanecní zóna, roč. 9, č. 4, Praha 2005, s. 23. HÄGER, Bengt. Ballet Suédois. New York: Harry N. Abrams, 1990. HAILE, Harris Margaret. Loïe Fuller. Magician of Light, Richmond: The Virginia Museum, USA, 1979. HARTMANN, Annette – WOITAS, Monika. Das große Tanzlexikon. Laaber: Laaber Verlag, 2016. HUSCHKA, Sabine. Wissenskultur Tanz historische und zeitgenössische Vermittlungsakte zwischen Praktiken und Diskursen. Bielefeld: transcript Verlag, 2009.7. JESCHKE, Claudia – BERGER, Ursel – ZEIDLER, Birgit. Spiegelungen, Die Balletes Russes und die Künste. Berlin: Vorwerk, 1997. JESCHKE, Claudia – HAITZINGER, Nicole. Schwäne und Feuervőgel, Die Ballets Russes 1909-1929. Berlin: Henschel, 2009. kolektiv autorů. Čítanka světové choreografie 20. století. Praha: Konzervatoř Duncan centre, 2005. LABAN, Rudolf. Die Welt des Tanzers. Stuttgart: W. Seifert, 1920, s. 206. LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. LEPECKI, André. Dance. London: Whitechapel Gallery and The MIT Press, 2012. LEPECKI, André. Still. On the Vibratile Microscopy of Dance. In BRANDSTETER, Gabriele – VÖLCKERS, Hortensi. ReMembering Body. Ostfildern: Hatje Cantz, 2000, s. 346. LESSING, Gotthold Ephraim. Werke. Sechster Band. Kunsttheoretische und Kunsthistorische Schriften. München: Karl Hans Verlag, 1974. OCHAIM, Brygida – BALK, Claudia. Varieté-Tänzerinnen um 1900. Vom Sinnenrausch zur Tanzmoderne. Frankfurt am Main: Stroemfeld, 1998. MORGENROTH, Joyce. Speaking of the Dance. New York: Routledge, 2004. MORINNI. Clare de. Loie Fuller. The Fairy of Light. In MAGRIEL, Paul. Chronicles of the American Dance. From the Shakers to Martha Graham. New York: Dance Index, 1948, s. 202–220. MURCH, Walter. Ein Lidschlag, ein Schnitt. Die Kunst der Filmmontage. Berlin: Alexander Verlag, 2005. NÁBĚLEK, Kamil. Hranice intermediality. In akce slovo pohyb prostor. Praha: Galerie hlavního města Prahy, 1999, s. 302-308. NASLUD, Erik. Rolf de Maré. London: Dance Books, 2009. NĚMEČKOVÁ, Lenka. Tanec ve filmu. In Taneční zóna, roč. 8, letní číslo, Praha 2004, s. 93. PAUL, Christiane. Digital Art. London: Thames and Hudson, 2015. PLOEBST, Helmut – HAITZINGER, Nicole. Versehen. Tanz in allen Medien. München: Epodium Verlag, 2011. PLOEBST, Helmut. No Wind No Word. München: Kieser Verlag, 2002. PRITCHARD, Jane – MARSH, Geoffrey. Diaghilev and The Golden Age of the Ballets Russes 1909-1929. London: Victoria and Albert Museum, 2010. PURVIS, Alston – RAND, Peter – WINESTEIN, Anna. The Ballets Russes and the Art of Design. New York: The Monacelli Press, 2009. REZKOVÁ, Hana. Za kamerou tanečnice (o múze experimentálního filmu s mezipristáním u DV8). In Taneční zóna. roč. 9, č. 4, Praha 2005, s. 10. ROSINY, Claudia (ed.). Zeitgenössicher Tanz. Bielefeld: transcript Verlag, 2007. ROSINY, Claudia. Tanz Film, Intermediale Beziehungen zwischen Mediengeschichte und moderner Tanzästhetik. Bielefeld: transcript Verlag, 2013. SCHOUVALOFF, Alexander. The Art of Ballets Russes. New Haven: Yale University Press, 1997. SHEAD, Richard. Ballets Russes, London: Quarto Book, 1989. SIEGMUND, Gerald. Abwesenheit: eine performative Ästhetik des Tanzes. Bielefeld: transcript Verlag, 2006. SORELL, Walter. The Dance through the Ages. London: Thames and Hudson, 1967. ŠPANIHELOVÁ, Magda. Screen Dance. Tělo pro kameru. Praha: Casablanka, 2010. THEIL, Per – DEHLHOLM, Kirsten. Hotel Pro Forma. The Double Staging: Space and Performance. Copenhagen: The Danish Architectural Press, 2003. YURKIEVICH, Saúl. Intellidance. L´Avant-scène: Le journal du théâtre. Ballet, Danse, Postmodern Dance, 1980, č. 4-7, s. 22.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2023/DTDL500