DTDL500 Tanec, světlo, prostor

Divadelní fakulta
léto 2022
Rozsah
10/0/77. 3 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Hana Halberstadt
Ateliér tanečního a pohybového divadla a výchovy – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér tanečního a pohybového divadla a výchovy – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DTDZ500 Tanec, světlo, prostor )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a ukázek konkrétních inscenací s různými tendencemi a přístupy v tanci a performance především v západní kultuře. Student by se měl seznámit s rozličnými způsoby užití těla jako média v divadelním umění, popř. performance v různých etapách dějin divadelního umění, popř. tanečního umění/performance. Hlavní důraz bude soustředěn na současný tanec. Kurz poskytne studentům k jednotlivým tématům také přehled základní teatrologické literatury pro jejich další studium nebo případně k vlastní diplomové práci.
Výstupy z učení
Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na reflexi vybraných fenoménů. Studenti se seznámí s klíčovými osobnostmi a jejich dílem v kontextu se světovými i českými dějinami divadla. Osvojí si schopnost jejich adekvátnímu porozumění a aplikaci v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku nonverbálního divadla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům. Student bude po absolvování předmětu schopen: • Reflektovat nad původními texty zmiňovaných autorů. • Referovat kriticky o divadelní, taneční, pohybové inscenaci. • Získat schopnost aktivně a podrobně číst teatrologické texty a dokázat jednotlivé myšlenky vyložit, interpretovat a odvodit jejich teoreticko-praktické důsledky pro uměleckou tvorbu určitého slohu, stylu nebo směru. • Získat schopnost vybrat téma jejich budoucí diplomové práce.
Osnova
  • 1. Současný tanec/performance 2. Cine-dance 3. Tanec v galeriích a jiném prostoru
Literatura
    doporučená literatura
  • AU, Susan. Ballet and Modern Dance. London: Thames & Hudson, 2002. BALME, Christopher - MONINGER, Markus. Crossing Media. In BALME, Christopher. Theater zwischen Medien : Perspektiven theaterwissenschaftlicher Intermedialitätsforschung. München: Epodium
    neurčeno
  • Alwin Nikolais Imago (1963), videozáznam Alwin Nikolais Marks, Props and Mobiles (1953), videozáznam Alwin Nikolais Prism (1956), videozáznam Ann Carlson Night Light (2000), videozáznam Ballets Russes. režie: Dayna Goldfine, Dan Geller, Geller/Goldfine P
Výukové metody
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 (1 hodina přednášky, 1 hodina semináře) * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 1 (práce s literaturou, dílčí analytické úkoly). Metody výuky: - přednáška, - práce textem, - diskusní metody, - metody řešení problémů, - samostatná práce studentů, - kritické myšlení
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet na základě: - přítomnosti v semináři a seznámení se s prameny a literaturou (80 %), - zpracování zadaného seminárního úkolu
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, léto 2020, léto 2023.