DIFA:DTDL500 Tanec, světlo, prostor - Informace o předmětu
DTDL500 Tanec, světlo, prostor
Divadelní fakultaléto 2020
- Rozsah
- 10/0/40. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Dita Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Hana Halberstadt
Ateliér tanečního a pohybového divadla a výchovy – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér tanečního a pohybového divadla a výchovy – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Taneční a pohybové divadlo a výchova (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a ukázek konkrétních inscenací s různými tendencemi a přístupy v tanci a performance především v západní kultuře. Student by se měl seznámit s rozličnými způsoby užití těla jako média v divadelním umění, popř. performance v různých etapách dějin divadelního umění, popř. tanečního umění/performance. Hlavní důraz bude soustředěn na současný tanec. Kurz poskytne studentům k jednotlivým tématům také přehled základní teatrologické literatury pro jejich další studium nebo případně k vlastní diplomové práci.
- Výstupy z učení
- Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na reflexi vybraných fenoménů. Studenti se seznámí s klíčovými osobnostmi a jejich dílem v kontextu se světovými i českými dějinami divadla. Osvojí si schopnost jejich adekvátnímu porozumění a aplikaci v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku nonverbálního divadla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům. Student bude po absolvování předmětu schopen: • Reflektovat nad původními texty zmiňovaných autorů. • Referovat kriticky o divadelní, taneční, pohybové inscenaci. • Získat schopnost aktivně a podrobně číst teatrologické texty a dokázat jednotlivé myšlenky vyložit, interpretovat a odvodit jejich teoreticko-praktické důsledky pro uměleckou tvorbu určitého slohu, stylu nebo směru. • Získat schopnost vybrat téma jejich budoucí diplomové práce.
- Osnova
- 1. Současný tanec/performance 2. Cine-dance 3. Tanec v galeriích a jiném prostoru
- Literatura
- doporučená literatura
- AU, Susan. Ballet and Modern Dance. London: Thames & Hudson, 2002. BALME, Christopher - MONINGER, Markus. Crossing Media. In BALME, Christopher. Theater zwischen Medien : Perspektiven theaterwissenschaftlicher Intermedialitätsforschung. München: Epodium
- neurčeno
- Alwin Nikolais Imago (1963), videozáznam Alwin Nikolais Marks, Props and Mobiles (1953), videozáznam Alwin Nikolais Prism (1956), videozáznam Ann Carlson Night Light (2000), videozáznam Ballets Russes. režie: Dayna Goldfine, Dan Geller, Geller/Goldfine P
- Výukové metody
- Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 (1 hodina přednášky, 1 hodina semináře) * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 1 (práce s literaturou, dílčí analytické úkoly). Metody výuky: - přednáška, - práce textem, - diskusní metody, - metody řešení problémů, - samostatná práce studentů, - kritické myšlení
- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet na základě: - přítomnosti v semináři a seznámení se s prameny a literaturou (80 %), - zpracování zadaného seminárního úkolu
- Další komentáře
- Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (léto 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2020/DTDL500