DPHZX07 Umění ve vztahu ke společenským vědám
Divadelní fakultazima 2022
- Rozsah
- 2/0/8. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Václav Cejpek
Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 4. 10. až Út 13. 12. každé sudé úterý 12:00–13:30 ucebna_A
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dramatická umění (program DIFA, D-DRAUM) (2)
- Dramatická umění (program DIFA, Draum:D)
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje se současným sociálněvědním myšlením o umění a ukazuje možnosti jeho aplikace do uměleckého výzkumu. Jádro výkladu a seminárních diskuzí je postaveno na kritické reflexi umění v modernitě, a to zvláště v pozdně-moderní situaci ve vztahu k důležitým otázkám sociální stratifikace, politiky a ekonomiky. Zvláštní důraz je kladen na problematiku konstrukce a reprodukce uměleckého statusu a vkusu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- rozumět základním pojmům sociologie, psychologie a kulturní antropologie zaměřené na umění
– orientovat se v základních tématech kritické reflexe umění v pozdně moderní situaci
– rozumět vztahům umění, společnosti, ekonomiky a politiky
– aplikovat společenskovědní teorie na vlastní umělecký výzkum. - Osnova
- 1. Umění a modernita
- 2. Umělecké pole, symbolický kapitál, sociální třídy
- 3. Umění, veřejnost a politika
- 4. Umělecké dílo ve věku reprodukce, populární kultura, média
- 5. Umění a radikalita – komunita, subkultura, kontrakultura, underground
- 6. Umění v neoliberální situaci
- Literatura
- Výukové metody
- Seminář, práce s textem, diskuzní metody
- Metody hodnocení
- Četba zadaných textů, psaní průběžných komentářů dle zadání, docházka, písemný test, esej.
DPHZX07 Kapitoly ze současného myšlení o divadle
Divadelní fakultazima 2020
- Rozsah
- 2/0/8. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Václav Cejpek
Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 6. 10. až Út 5. 1. každé liché úterý 12:00–13:30 107
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dramatická umění (program DIFA, D-DRAUM) (2)
- Cíle předmětu
- 1. Postdramatické divadlo
2. Mýtus a rituál v kontextu performativity – vztah rituálu a systému, čistota a ohrožení, rituální chování, liminarita (communitas), možnosti aplikace antropologického konceptu rituálu v teatrologii/studiích performativity
3. Estetika performativity (Erika Fisher-Lichte)
4. Kognitivní fenomenologie – vtělená mysl, situovaná mysl, rozšířená mysl, neuroestetika; vztah kognitivní fenomenologie k paradigmatu člověk-stroj
5. Mezi explanací a interpretací: aplikace kognitivních věd na divadelní a filmovou tvorbu – vztah introspekce a explanace, sémiotika a strukturalismus ve vztahu ke kognitivnímu výzkumu, first-person a third-person evidence, hra generující smysl (Gadamer).
6. Teoretické problémy současného výzkumu – studenti v krátkém position paperu formulují ústřední problémy teoretických východisek vlastních doktorských výzkumů a v diskuzi na semináři je pak navzájem reflektují za účasti pedagogů - Literatura
- povinná literatura
- Hans-Thies Lehmann, Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav 2007.
- Turner, V.: Průběh rituálu. Praha 2004. info
- Mary Douglasová, Čistota a nebezpečí: analýza konceptu znečištění a tabu. Praha: Malvern 2014, kap. 6
- Pierre Liénard – Pascal Boyer, Whence Collective Rituals? A Cultural Selection Model of Ritualized Behavior. American Anthropology 2006, 108(4), s. 814–827
- Erika-Fisher Lichte, Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na konári 2011.
- Di Dio Cinzia – Gallese Vittorio, Neuroaesthetics: a review. Current Opinion in Neurobiology 2009, 19, s. 682–687
- Mark Rowlands, The New Science of the Mind: From Extended Mind to Embodied Phenomenology. MIT 2010, kap. 3 (The Mind Embodied, Embedded, Enacted, and Extended)
- Margaret Wilson, Six views of embodied cognition. Psychonomic Bulletin & Review 2002, 9 (4), s. 625–636
- Šárka Havlíčková Kysová, Metafory, kterými hrajeme. Perspektivy a meze české kognitivní teatrologie. Theatralia 2015, 1, s. 65–84
- Jan Motal, Cognitive Phenomenology: the Promising Pragmatic Marriage of Methodologies in the Field of Theatre Studies? Theatralia 2016, 2, s. 59–75
- doporučená literatura
- Balme, Christopher, Einführung in die Theaterwissenschaft, Erich Schmidt Verlag, Berlin 1999. info
- Barba, E. - Savarese, N.: Slovník divadelní antropologie. Skryté umění herce. Praha 2000. info
- Kotte, A.: Divadelní věda. Úvod. Praha 2010. info
- Kunderová, R.(ed.): Tendence v současném myšlení o divadle. Brno 2010. info
- Osolsobě, I.: Cours de théâtristique générale čili Kurs obecné teatristiky. Divadelní revue, 1992, č. 1. info
- Výukové metody
- Seminář, samostudium (četba)
- Metody hodnocení
- • 2x position paper
• povinná četba
• účast v seminárních rozpravách
• závěrečný terminologický test v zápočtovém období z povinné literatury - Informace učitele
- Výuka začíná 18. 10. úvodní hodinou. První hodina dle sylabu (postdramatika) se uskuteční 1. 11. Poslední hodina (prezentace vlastních teoretických problémů) bude dle domluvy ve zkouškovém období.
DPHZX07 Kapitoly ze současného myšlení o divadle
Divadelní fakultazima 2018
- Rozsah
- 2/0/8. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Václav Cejpek
Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- každé sudé úterý 12:00–13:30 107
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dramatická umění (program DIFA, D-DRAUM) (2)
- Cíle předmětu
- 1. Postdramatické divadlo
2. Mýtus a rituál v kontextu performativity – vztah rituálu a systému, čistota a ohrožení, rituální chování, liminarita (communitas), možnosti aplikace antropologického konceptu rituálu v teatrologii/studiích performativity
3. Estetika performativity (Erika Fisher-Lichte)
4. Kognitivní fenomenologie – vtělená mysl, situovaná mysl, rozšířená mysl, neuroestetika; vztah kognitivní fenomenologie k paradigmatu člověk-stroj
5. Mezi explanací a interpretací: aplikace kognitivních věd na divadelní a filmovou tvorbu – vztah introspekce a explanace, sémiotika a strukturalismus ve vztahu ke kognitivnímu výzkumu, first-person a third-person evidence, hra generující smysl (Gadamer).
6. Teoretické problémy současného výzkumu – studenti v krátkém position paperu formulují ústřední problémy teoretických východisek vlastních doktorských výzkumů a v diskuzi na semináři je pak navzájem reflektují za účasti pedagogů - Literatura
- povinná literatura
- Hans-Thies Lehmann, Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav 2007.
- Turner, V.: Průběh rituálu. Praha 2004. info
- Mary Douglasová, Čistota a nebezpečí: analýza konceptu znečištění a tabu. Praha: Malvern 2014, kap. 6
- Pierre Liénard – Pascal Boyer, Whence Collective Rituals? A Cultural Selection Model of Ritualized Behavior. American Anthropology 2006, 108(4), s. 814–827
- Erika-Fisher Lichte, Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na konári 2011.
- Di Dio Cinzia – Gallese Vittorio, Neuroaesthetics: a review. Current Opinion in Neurobiology 2009, 19, s. 682–687
- Mark Rowlands, The New Science of the Mind: From Extended Mind to Embodied Phenomenology. MIT 2010, kap. 3 (The Mind Embodied, Embedded, Enacted, and Extended)
- Margaret Wilson, Six views of embodied cognition. Psychonomic Bulletin & Review 2002, 9 (4), s. 625–636
- Šárka Havlíčková Kysová, Metafory, kterými hrajeme. Perspektivy a meze české kognitivní teatrologie. Theatralia 2015, 1, s. 65–84
- Jan Motal, Cognitive Phenomenology: the Promising Pragmatic Marriage of Methodologies in the Field of Theatre Studies? Theatralia 2016, 2, s. 59–75
- doporučená literatura
- Balme, Christopher, Einführung in die Theaterwissenschaft, Erich Schmidt Verlag, Berlin 1999. info
- Barba, E. - Savarese, N.: Slovník divadelní antropologie. Skryté umění herce. Praha 2000. info
- Kotte, A.: Divadelní věda. Úvod. Praha 2010. info
- Kunderová, R.(ed.): Tendence v současném myšlení o divadle. Brno 2010. info
- Osolsobě, I.: Cours de théâtristique générale čili Kurs obecné teatristiky. Divadelní revue, 1992, č. 1. info
- Výukové metody
- Seminář, samostudium (četba)
- Metody hodnocení
- • 2x position paper
• povinná četba
• účast v seminárních rozpravách
• závěrečný terminologický test v zápočtovém období z povinné literatury - Informace učitele
- Výuka začíná 18. 10. úvodní hodinou. První hodina dle sylabu (postdramatika) se uskuteční 1. 11. Poslední hodina (prezentace vlastních teoretických problémů) bude dle domluvy ve zkouškovém období.
DPHZX07 Kapitoly ze současného myšlení o divadle
Divadelní fakultazima 2017
- Rozsah
- 2/0/8. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Radka Kunderová, Ph.D. (přednášející)
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dramatická umění (program DIFA, D-DRAUM) (2)
- Cíle předmětu
- 1. Postdramatické divadlo
2. Mýtus a rituál v kontextu performativity – vztah rituálu a systému, čistota a ohrožení, rituální chování, liminarita (communitas), možnosti aplikace antropologického konceptu rituálu v teatrologii/studiích performativity
3. Estetika performativity (Erika Fisher-Lichte)
4. Kognitivní fenomenologie – vtělená mysl, situovaná mysl, rozšířená mysl, neuroestetika; vztah kognitivní fenomenologie k paradigmatu člověk-stroj
5. Mezi explanací a interpretací: aplikace kognitivních věd na divadelní a filmovou tvorbu – vztah introspekce a explanace, sémiotika a strukturalismus ve vztahu ke kognitivnímu výzkumu, first-person a third-person evidence, hra generující smysl (Gadamer).
6. Teoretické problémy současného výzkumu – studenti v krátkém position paperu formulují ústřední problémy teoretických východisek vlastních doktorských výzkumů a v diskuzi na semináři je pak navzájem reflektují za účasti pedagogů - Literatura
- povinná literatura
- Hans-Thies Lehmann, Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav 2007.
- Turner, V.: Průběh rituálu. Praha 2004. info
- Mary Douglasová, Čistota a nebezpečí: analýza konceptu znečištění a tabu. Praha: Malvern 2014, kap. 6
- Pierre Liénard – Pascal Boyer, Whence Collective Rituals? A Cultural Selection Model of Ritualized Behavior. American Anthropology 2006, 108(4), s. 814–827
- Erika-Fisher Lichte, Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na konári 2011.
- Di Dio Cinzia – Gallese Vittorio, Neuroaesthetics: a review. Current Opinion in Neurobiology 2009, 19, s. 682–687
- Mark Rowlands, The New Science of the Mind: From Extended Mind to Embodied Phenomenology. MIT 2010, kap. 3 (The Mind Embodied, Embedded, Enacted, and Extended)
- Margaret Wilson, Six views of embodied cognition. Psychonomic Bulletin & Review 2002, 9 (4), s. 625–636
- Šárka Havlíčková Kysová, Metafory, kterými hrajeme. Perspektivy a meze české kognitivní teatrologie. Theatralia 2015, 1, s. 65–84
- Jan Motal, Cognitive Phenomenology: the Promising Pragmatic Marriage of Methodologies in the Field of Theatre Studies? Theatralia 2016, 2, s. 59–75
- doporučená literatura
- Balme, Christopher, Einführung in die Theaterwissenschaft, Erich Schmidt Verlag, Berlin 1999. info
- Barba, E. - Savarese, N.: Slovník divadelní antropologie. Skryté umění herce. Praha 2000. info
- Kotte, A.: Divadelní věda. Úvod. Praha 2010. info
- Kunderová, R.(ed.): Tendence v současném myšlení o divadle. Brno 2010. info
- Osolsobě, I.: Cours de théâtristique générale čili Kurs obecné teatristiky. Divadelní revue, 1992, č. 1. info
- Výukové metody
- Seminář, samostudium (četba)
- Metody hodnocení
- • 2x position paper
• povinná četba
• účast v seminárních rozpravách
• závěrečný terminologický test v zápočtovém období z povinné literatury - Informace učitele
- Výuka začíná 18. 10. úvodní hodinou. První hodina dle sylabu (postdramatika) se uskuteční 1. 11. Poslední hodina (prezentace vlastních teoretických problémů) bude dle domluvy ve zkouškovém období.
DPHZX07 Kapitoly ze současného myšlení o divadle
Divadelní fakultazima 2016
- Rozsah
- 2/0/8. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Radka Kunderová, Ph.D. (přednášející)
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dramatická umění (program DIFA, D-DRAUM) (2)
- Cíle předmětu
- 1. Postdramatické divadlo
2. Mýtus a rituál v kontextu performativity – vztah rituálu a systému, čistota a ohrožení, rituální chování, liminarita (communitas), možnosti aplikace antropologického konceptu rituálu v teatrologii/studiích performativity
3. Estetika performativity (Erika Fisher-Lichte)
4. Kognitivní fenomenologie – vtělená mysl, situovaná mysl, rozšířená mysl, neuroestetika; vztah kognitivní fenomenologie k paradigmatu člověk-stroj
5. Mezi explanací a interpretací: aplikace kognitivních věd na divadelní a filmovou tvorbu – vztah introspekce a explanace, sémiotika a strukturalismus ve vztahu ke kognitivnímu výzkumu, first-person a third-person evidence, hra generující smysl (Gadamer).
6. Teoretické problémy současného výzkumu – studenti v krátkém position paperu formulují ústřední problémy teoretických východisek vlastních doktorských výzkumů a v diskuzi na semináři je pak navzájem reflektují za účasti pedagogů - Literatura
- povinná literatura
- Hans-Thies Lehmann, Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav 2007.
- Turner, V.: Průběh rituálu. Praha 2004. info
- Mary Douglasová, Čistota a nebezpečí: analýza konceptu znečištění a tabu. Praha: Malvern 2014, kap. 6
- Pierre Liénard – Pascal Boyer, Whence Collective Rituals? A Cultural Selection Model of Ritualized Behavior. American Anthropology 2006, 108(4), s. 814–827
- Erika-Fisher Lichte, Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na konári 2011.
- Di Dio Cinzia – Gallese Vittorio, Neuroaesthetics: a review. Current Opinion in Neurobiology 2009, 19, s. 682–687
- Mark Rowlands, The New Science of the Mind: From Extended Mind to Embodied Phenomenology. MIT 2010, kap. 3 (The Mind Embodied, Embedded, Enacted, and Extended)
- Margaret Wilson, Six views of embodied cognition. Psychonomic Bulletin & Review 2002, 9 (4), s. 625–636
- Šárka Havlíčková Kysová, Metafory, kterými hrajeme. Perspektivy a meze české kognitivní teatrologie. Theatralia 2015, 1, s. 65–84
- Jan Motal, Cognitive Phenomenology: the Promising Pragmatic Marriage of Methodologies in the Field of Theatre Studies? Theatralia 2016, 2, s. 59–75
- doporučená literatura
- Balme, Christopher, Einführung in die Theaterwissenschaft, Erich Schmidt Verlag, Berlin 1999. info
- Barba, E. - Savarese, N.: Slovník divadelní antropologie. Skryté umění herce. Praha 2000. info
- Kotte, A.: Divadelní věda. Úvod. Praha 2010. info
- Kunderová, R.(ed.): Tendence v současném myšlení o divadle. Brno 2010. info
- Osolsobě, I.: Cours de théâtristique générale čili Kurs obecné teatristiky. Divadelní revue, 1992, č. 1. info
- Výukové metody
- Seminář, samostudium (četba)
- Metody hodnocení
- • 2x position paper
• povinná četba
• účast v seminárních rozpravách
• závěrečný terminologický test v zápočtovém období z povinné literatury - Informace učitele
- Výuka začíná 18. 10. úvodní hodinou. První hodina dle sylabu (postdramatika) se uskuteční 1. 11. Poslední hodina (prezentace vlastních teoretických problémů) bude dle domluvy ve zkouškovém období.
- Další komentáře
- Studijní materiály
DPHZX07 Kapitoly ze současného myšlení o divadle
Divadelní fakultazima 2015
- Rozsah
- 2/0/8. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Radka Kunderová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dramatická umění (program DIFA, D-DRAUM) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem je seznámit posluchače doktorského studia s nejdůležitějšími tendencemi současného českého i světového myšlení o divadle.
Obsah předmětu:
1. Fenomenologie divadla:
artefakt, umělecký předmět, dílo; fenomenologie intencionální a hermeneutická; vnímání a tělesnosti; autopoietická a responzivní.
2. Divadelní sémiotika:
klasikové pražské strukturalistické školy; sémiotika deskriptivní, komunikativní, kulturně textuální, integrální.
3. Ludické koncepty divadla:
východiska psychologická, kulturologická, etologická, antropologická a hermeneutická; divadlo jako hraný svět, vážná a sémiotická hra.
4. Sociologie a sociální psychologie divadla:
divadlo – společnost – jednání; divadlo a publikum; sociologie herectví a repertoáru; divadlo jako symbolická interakce; společnost a inscenovanost.
5. Kulturně antropologické souřadnice divadla:
historické – protodivadelní, komparační - paradivadelní, kulturně performativní, antropologie podívaných; kognitivně evoluční; kulturní teatrologie.
6. Teorie teatrality a performativity:
sociálně konvencionální, kulturně historické a sociogenní - kulturální a kulturně filozofické; performativně estetické;
7. Současná česká divadelní teorie:
strukturálně sémiotická: znak – ostenze – hra – teatristika; divadlo jako dialogická hra; divadlo jako svébytný jazyk, situace a systém; divadelní taxonomie; divadlo jako zakoušení; scénologiea: scénovanost a scéničnost.
8. Vybrané metodologické otázky:
analýza představení a inscenace; problémy divadelní komunikace, participace a interaktivity; úzké a široké pojetí divadla; interdisciplinárně „otevřená“ teatrologie - její možnosti a problémy; audiovizuální záznam divadelního představení / inscenace. - Literatura
- doporučená literatura
- Balme, Christopher, Einführung in die Theaterwissenschaft, Erich Schmidt Verlag, Berlin 1999. info
- Barba, E. - Savarese, N.: Slovník divadelní antropologie. Skryté umění herce. Praha 2000. info
- Caillois, R.: Hry a lidé. Maska a závrať. Praha 1998. info
- Kotte, A.: Divadelní věda. Úvod. Praha 2010. info
- Osolsobě, I.: Cours de théâtristique générale čili Kurs obecné teatristiky. Divadelní revue, 1992, č. 1. info
- Pilátová, J.: Hnízdo Grotowského. Na prahu divadelní antropologie. Praha 2009. info
- Roubal, J.: O podstatě divadla a teatrality. Divadelní revue, 1999, č. 3. info
- Sławińska, I.: Sémiotika divadla. In statu nascendi: Praha 1931-1941. In: Táž: Současné myšlení o divadle. Praha 2002. info
- Turner, V.: Průběh rituálu. Praha 2004. info
- ROUBAL, Jan. Představení jako kaosmos. K jeho chápání v performativní estetice Eriky Fischer-Lichte. In Umění dialog/The Art of Dialogue. Praha: DAMU, 2009, 25 s. ISBN 978-80-7331-134-6. info
- PERNICA, Alexej. Mýtové kořeny dramatických postav I. In Mýtové kořeny dramatických postav I. Brno: JAMU Brno, 2003, 69 s. ISBN 80-85429-75-6. info
- PERNICA, Alexej. Mýtové kořeny dramatických postav II. In Mýtové kořeny dramatických postav II. Brno: JAMU Brno, 2003, 69 s. ISBN 80-85429-82-9. info
- neurčeno
- Kunderová, R.(ed.): Tendence v současném myšlení o divadle. Brno 2010. info
- Výukové metody
- Seminář
- Metody hodnocení
- Zkouška
DPHZX07 Kapitoly ze současného myšlení o divadle
Divadelní fakultazima 2014
- Rozsah
- 2/0/8. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jan Roubal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dramatická umění (program DIFA, D-DRAUM) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem je seznámit posluchače doktorského studia s nejdůležitějšími tendencemi současného českého i světového myšlení o divadle.
Obsah předmětu:
1. Fenomenologie divadla:
artefakt, umělecký předmět, dílo; fenomenologie intencionální a hermeneutická; vnímání a tělesnosti; autopoietická a responzivní.
2. Divadelní sémiotika:
klasikové pražské strukturalistické školy; sémiotika deskriptivní, komunikativní, kulturně textuální, integrální.
3. Ludické koncepty divadla:
východiska psychologická, kulturologická, etologická, antropologická a hermeneutická; divadlo jako hraný svět, vážná a sémiotická hra.
4. Sociologie a sociální psychologie divadla:
divadlo – společnost – jednání; divadlo a publikum; sociologie herectví a repertoáru; divadlo jako symbolická interakce; společnost a inscenovanost.
5. Kulturně antropologické souřadnice divadla:
historické – protodivadelní, komparační - paradivadelní, kulturně performativní, antropologie podívaných; kognitivně evoluční; kulturní teatrologie.
6. Teorie teatrality a performativity:
sociálně konvencionální, kulturně historické a sociogenní - kulturální a kulturně filozofické; performativně estetické;
7. Současná česká divadelní teorie:
strukturálně sémiotická: znak – ostenze – hra – teatristika; divadlo jako dialogická hra; divadlo jako svébytný jazyk, situace a systém; divadelní taxonomie; divadlo jako zakoušení; scénologiea: scénovanost a scéničnost.
8. Vybrané metodologické otázky:
analýza představení a inscenace; problémy divadelní komunikace, participace a interaktivity; úzké a široké pojetí divadla; interdisciplinárně „otevřená“ teatrologie - její možnosti a problémy; audiovizuální záznam divadelního představení / inscenace. - Literatura
- doporučená literatura
- Balme, Christopher, Einführung in die Theaterwissenschaft, Erich Schmidt Verlag, Berlin 1999. info
- Barba, E. - Savarese, N.: Slovník divadelní antropologie. Skryté umění herce. Praha 2000. info
- Caillois, R.: Hry a lidé. Maska a závrať. Praha 1998. info
- Kotte, A.: Divadelní věda. Úvod. Praha 2010. info
- Osolsobě, I.: Cours de théâtristique générale čili Kurs obecné teatristiky. Divadelní revue, 1992, č. 1. info
- Pilátová, J.: Hnízdo Grotowského. Na prahu divadelní antropologie. Praha 2009. info
- Roubal, J.: O podstatě divadla a teatrality. Divadelní revue, 1999, č. 3. info
- Sławińska, I.: Sémiotika divadla. In statu nascendi: Praha 1931-1941. In: Táž: Současné myšlení o divadle. Praha 2002. info
- Turner, V.: Průběh rituálu. Praha 2004. info
- ROUBAL, Jan. Představení jako kaosmos. K jeho chápání v performativní estetice Eriky Fischer-Lichte. In Umění dialog/The Art of Dialogue. Praha: DAMU, 2009, 25 s. ISBN 978-80-7331-134-6. info
- PERNICA, Alexej. Mýtové kořeny dramatických postav I. In Mýtové kořeny dramatických postav I. Brno: JAMU Brno, 2003, 69 s. ISBN 80-85429-75-6. info
- PERNICA, Alexej. Mýtové kořeny dramatických postav II. In Mýtové kořeny dramatických postav II. Brno: JAMU Brno, 2003, 69 s. ISBN 80-85429-82-9. info
- neurčeno
- Kunderová, R.(ed.): Tendence v současném myšlení o divadle. Brno 2010. info
- Výukové metody
- Seminář
- Metody hodnocení
- Zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
DPHZX07 Umění ve vztahu ke společenským vědám
Divadelní fakultazima 2023
Předmět se v období zima 2023 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/0/8. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. MgA. Hana Slavíková, Ph.D.
Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dramatická umění (program DIFA, D-DRAUM) (2)
- Dramatická umění (program DIFA, Draum:D)
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje se současným sociálněvědním myšlením o umění a ukazuje možnosti jeho aplikace do uměleckého výzkumu. Jádro výkladu a seminárních diskuzí je postaveno na kritické reflexi umění v modernitě, a to zvláště v pozdně-moderní situaci ve vztahu k důležitým otázkám sociální stratifikace, politiky a ekonomiky. Zvláštní důraz je kladen na problematiku konstrukce a reprodukce uměleckého statusu a vkusu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- rozumět základním pojmům sociologie, psychologie a kulturní antropologie zaměřené na umění
– orientovat se v základních tématech kritické reflexe umění v pozdně moderní situaci
– rozumět vztahům umění, společnosti, ekonomiky a politiky
– aplikovat společenskovědní teorie na vlastní umělecký výzkum. - Osnova
- 1. Umění a modernita
- 2. Umělecké pole, symbolický kapitál, sociální třídy
- 3. Umění, veřejnost a politika
- 4. Umělecké dílo ve věku reprodukce, populární kultura, média
- 5. Umění a radikalita – komunita, subkultura, kontrakultura, underground
- 6. Umění v neoliberální situaci
- Literatura
- Výukové metody
- Seminář, práce s textem, diskuzní metody
- Metody hodnocení
- Četba zadaných textů, psaní průběžných komentářů dle zadání, docházka, písemný test, esej.
DPHZX07 Kapitoly ze současného myšlení o divadle
Divadelní fakultazima 2021
Předmět se v období zima 2021 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/0/8. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Václav Cejpek
Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dramatická umění (program DIFA, D-DRAUM) (2)
- Cíle předmětu
- 1. Postdramatické divadlo
2. Mýtus a rituál v kontextu performativity – vztah rituálu a systému, čistota a ohrožení, rituální chování, liminarita (communitas), možnosti aplikace antropologického konceptu rituálu v teatrologii/studiích performativity
3. Estetika performativity (Erika Fisher-Lichte)
4. Kognitivní fenomenologie – vtělená mysl, situovaná mysl, rozšířená mysl, neuroestetika; vztah kognitivní fenomenologie k paradigmatu člověk-stroj
5. Mezi explanací a interpretací: aplikace kognitivních věd na divadelní a filmovou tvorbu – vztah introspekce a explanace, sémiotika a strukturalismus ve vztahu ke kognitivnímu výzkumu, first-person a third-person evidence, hra generující smysl (Gadamer).
6. Teoretické problémy současného výzkumu – studenti v krátkém position paperu formulují ústřední problémy teoretických východisek vlastních doktorských výzkumů a v diskuzi na semináři je pak navzájem reflektují za účasti pedagogů - Literatura
- povinná literatura
- Hans-Thies Lehmann, Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav 2007.
- Turner, V.: Průběh rituálu. Praha 2004. info
- Mary Douglasová, Čistota a nebezpečí: analýza konceptu znečištění a tabu. Praha: Malvern 2014, kap. 6
- Pierre Liénard – Pascal Boyer, Whence Collective Rituals? A Cultural Selection Model of Ritualized Behavior. American Anthropology 2006, 108(4), s. 814–827
- Erika-Fisher Lichte, Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na konári 2011.
- Di Dio Cinzia – Gallese Vittorio, Neuroaesthetics: a review. Current Opinion in Neurobiology 2009, 19, s. 682–687
- Mark Rowlands, The New Science of the Mind: From Extended Mind to Embodied Phenomenology. MIT 2010, kap. 3 (The Mind Embodied, Embedded, Enacted, and Extended)
- Margaret Wilson, Six views of embodied cognition. Psychonomic Bulletin & Review 2002, 9 (4), s. 625–636
- Šárka Havlíčková Kysová, Metafory, kterými hrajeme. Perspektivy a meze české kognitivní teatrologie. Theatralia 2015, 1, s. 65–84
- Jan Motal, Cognitive Phenomenology: the Promising Pragmatic Marriage of Methodologies in the Field of Theatre Studies? Theatralia 2016, 2, s. 59–75
- doporučená literatura
- Balme, Christopher, Einführung in die Theaterwissenschaft, Erich Schmidt Verlag, Berlin 1999. info
- Barba, E. - Savarese, N.: Slovník divadelní antropologie. Skryté umění herce. Praha 2000. info
- Kotte, A.: Divadelní věda. Úvod. Praha 2010. info
- Kunderová, R.(ed.): Tendence v současném myšlení o divadle. Brno 2010. info
- Osolsobě, I.: Cours de théâtristique générale čili Kurs obecné teatristiky. Divadelní revue, 1992, č. 1. info
- Výukové metody
- Seminář, samostudium (četba)
- Metody hodnocení
- • 2x position paper
• povinná četba
• účast v seminárních rozpravách
• závěrečný terminologický test v zápočtovém období z povinné literatury - Informace učitele
- Výuka začíná 18. 10. úvodní hodinou. První hodina dle sylabu (postdramatika) se uskuteční 1. 11. Poslední hodina (prezentace vlastních teoretických problémů) bude dle domluvy ve zkouškovém období.
- Statistika zápisu (nejnovější)