DIFA:DAAZX03 Dějiny světového divadla III - Informace o předmětu
DAAZX03 Dějiny světového divadla III
Divadelní fakultazima 2023
- Rozsah
- 2/0/4. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Naďa Satková, Ph.D. (přednášející)
MgA. Michael Sodomka (přednášející)
doc. MgA. Pavel Trtílek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. MgA. Pavel Trtílek, Ph.D.
Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Čt 10:15–11:45 104
- Předpoklady
- EVER( DAALX04 Dějiny světového divadla IV )
Předmět základu oboru - vstupní požadavky nejsou definovány. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- předmět má 28 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Student se má naučit chápat vývojové souvislosti jednotlivých stylových epoch dějin divadla. Zvláštní zřetel je kladen na vztah historických podob divadla k současnosti.
- Výstupy z učení
- Student je schopen chápat a vysvětlit vývojové souvislosti jednotlivých etap dějin divadla a jejich vztah k současnosti. Umí aplikovat historicko-teoretické znalosti do praxe svého oboru. Dokáže se orientovat v tematicky rozlehlé oblasti a ví, jak a kde získat podrobnější informace.
Znalosti: student zná základní faktografii příslušných vývojových etap dějin divadla.
Dovednosti: student umí analyzovat dramatické texty, vysvětlit vývojové souvislosti jednotlivých etap dějin divadla, využívat vědomosti k vytváření vazeb a paralel se současností a využívat jich pro vlastní uměleckou tvorbu či pro výkon své odborné profese. - Osnova
- 1. Itálie 18. stol. – reforma komedie dell’arte, Goldoni, Gozzi.
- 2. Divadlo v Německu v 18. stol. – osvícenství (Gottsched, Lessing).
- 3. Preromantismus – Sturm und Drang, Výmarská klasika – Goethe, Schiller.
- 4. Romantismus I. – základní charakteristika. Německo.
- 5. Romantismus II. – Francie, Anglie, Polsko, Rusko.
- 6. Realismus – charakteristika, Meiningenští.
- 7. Realistické drama – Ibsen, Hauptmann, Strindberg, Čechov, Tolstoj… MCHAT.
- 8. Naturalistické drama – úvod, charakteristika. Zola, Becque. Théâtre Libre, Théâtre Antoine, Freie Bühne, Independent Theatre.
- 9. Antirealismus I. – základní charakteristika. Théâtre du Vieux Colombier, Kartel čtyř. Symbolismus, futurismus, kubismus.
- 10. Antirealismus II. – dadaismus, surrealismus, expresionismus.
- 11. Adolphe Appia, Edward Gordon Craig (prolog: Richard Wagner).
- 12. Ruská moderna – Mejerchold, Vachtangov, Ejzenštejn, Tairov...
- Literatura
- povinná literatura
- Carlo Goldoni: Sluha dvou pánů
- Carlo Goldoni: Poprask na laguně
- Carlo Goldoni: Mirandolina (Paní hostinská)
- Carlo Gozzi: Král jelenem
- Carlo Gozzi: Turandot
- Friedrich Schiller: Loupežníci
- Friedrich Schiller: Marie Stuartovna
- Friedrich Schiller: Don Carlos
- Friedrich Schiller: Panna Orleánská
- Friedrich Schiller: Valdštejn
- Johann Wolfgang Goethe: Faust (1. díl)
- George Gorgon Byron: Manfred
- Georg Büchner: Vojcek
- Heinrich von Kleist: Rozbitý džbán
- Heinrich von Kleist: Katynka z Heilbronu
- Heinrich von Kleist: Princ Bedřich Homburský
- Victor Hugo: Hernani
- Victor Hugo: Ruy Blas
- Victor Hugo: Cromwell
- Alfred de Musset: Lorenzaccio
- Alfred de Musset: Se srdcem divno hrát (S láskou nejsou žádné žerty)
- Percy Bysshe Shelley: Beatrice Cenci
- Alexandr Sergejevič Puškin: Boris Godunov
- Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor
- Henrik Ibsen: Peer Gynt
- Henrik Ibsen: Nora (Domov loutek)
- Henrik Ibsen: Nepřítel lidu
- Henrik Ibsen: Hedda Gablerová
- Henrik Ibsen: Opory společnosti
- Henrik Ibsen: Divoká kachna
- August Strindberg: Slečna Julie
- Anton Pavlovič Čechov: Višňový sad
- Anton Pavlovič Čechov: Tři sestry
- Anton Pavlovič Čechov: Racek
- Anton Pavlovič Čechov: Strýček Váňa
- George Bernard Shaw: Pygmalion
- Gerhart Hauptmann: Tkalci
- Maurice Maeterlinck: Modrý pták
- Maurice Maeterlinck: Slepci
- Oscar Wilde: Jak je důležité míti Filipa
- Alfred Jarry: Ubu králem
- Guillaume Apollinaire: Prsy Tiresiovy
- Georges Ribbemont-Desaignes: Němý kanár
- Georges Ribbemont-Desaignes: Čínský císař
- doporučená literatura
- Abrams, M. H.: Zrcadlo a lampa : romantická teorie a tradice estetického myšlení. Praha 2001. info
- Barba, E. - Savarese, N.: Slovník divadelní antropologie. Skryté umění herce. Praha 2000. info
- Bernard, J. Co je to divadlo. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. info
- Blahník, V. K.: Světové dějiny divadla. Praha 1929. info
- Brockett, O.: Dějiny divadla, Praha 1999. info
- Deák, F.: Symbolistické divadlo. Bratislava 1996. info
- Hugo, V.: Předmluva ke Cromwellovi. Praha 2006. info
- Hyvnar, J. : Herec v moderním divadle. Pražská scéna 2000. info
- Hyvnar, J.: Francouzská divadelní moderna. Praha 1996. info
- Ipse, ipsa, Ibsen: sborník ibsenovských studií. Brno 2006. info
- Kundera, L.: Noc a sen na modro : literatura německého romantismu. Olomouc 2004. info
- LESSING, G.E. 1980, Hamburská dramaturgie, Praha, Orbis. info
- Lukavský, R. Hamlet: pracovní deník. Praha: Divadelní ústav, 1965. info
- Lukavský, R. Stanislavského metoda herecké práce. info
- Moussinac, L.: Divadlo od počiatku po naše dni, Bratislava 1965. info
- Pavis, P.: Divadelní slovník, Divadelní ústav, Praha 2003. info
- Pavlovský, P. (hlavní red.). Základní pojmy divadla : teatrologický slovník. Praha 2004. info
- Peter Scherhaufer: Čítanka z dejín divadelnej režie I, II, III, Bratislava 1996-1999. info
- Pokorný, F.: Kniha o kabaretu. Praha 1988. info
- Pörtner, P. : Experimentální divadlo. Orbis, Praha 1965. info
- Rak, J.: Kapitoly z dějin německého divadla. Praha, 1965. info
- Stanislavskij, K. S.: Moje výchova k herectví. 2 sv. Praha 1946, 1954. info
- Stanislavskij, K. S.: Můj život v umění. Praha 1941. info
- Stanislavskij, Konstantin Sergějevič: Dotvoření herce, Athos, Praha 1949. info
- Tzara, T.: Dialektika poezie, Surrealismus a doba poválečná. Praha 1946. info
- Výukové metody
- Přednáška.
Jiná (domácí příprava, práce s dramatickými texty, diskuze). - Metody hodnocení
- Zkouška:
Písemný test z faktografických znalostí.
Ústní rozhovor o přečtených dramatických textech – analýza dramatického textu (individuálně s každým studentem). - Informace učitele
- Přednáška Dějiny světového divadla je čtyřsemestrální. Celý cyklus probíhá v průběhu 2 akademických roků (dvou studijních ročníků). Složení státní zkoušky je podmíněno absolvováním 4 semestrálních kurzů z dějin světového divadla.
Aktuální informace o zadaných dramatech k četbě jsou uvedeny v souboru uloženém ve Studijních materiálech. - Další komentáře
- Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2023/DAAZX03