2023
Představení vybraných tvůrců instrumentálního divadla a jeho možných pedagogických východisek
ŠVIHÁLKOVÁ, KristýnaZákladní údaje
Originální název
Představení vybraných tvůrců instrumentálního divadla a jeho možných pedagogických východisek
Název česky
Představení vybraných tvůrců instrumentálního divadla a jeho možných pedagogických východisek
Název anglicky
Introduction of selected composers of instrumental theater and possible pedagogical possibilities of this genre
Autoři
ŠVIHÁLKOVÁ, Kristýna (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Opus musicum, Brno, 2023, 0862-8505
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Hudební fakulta
Klíčová slova česky
instrumentální divadlo, soudobá hudba, bicí nástroje, pedagogika, performance
Klíčová slova anglicky
instrumental theatre; contemporary music; percussion; pedagogy; perofrmance
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 7. 2. 2024 20:07, MgA. Kristýna Švihálková
V originále
Studie pojednává o tématu instrumentálního divadla, o němž není v současné době v České republice publikováno mnoho textů. Jak už z názvu vyplývá, důraz je zde kladen na představení interpretů a skladatelů, konkrétně narozených po roce 1970 , kteří se tomuto uměleckému odvětví věnují, nikoli hloubkovému rozboru samotného žánru, čímž se autorka textu podrobně zabývá ve své diplomové práci, která mimo jiné obsahuje seznam literatury o tomto tématu vydané v českém jazyce. Níže zmíněné osobnosti lze těžko systematizovat, jelikož se ve všech případech jedná o autory využívající mnoho různých nejsoudobějších prostředků (živá elektronika, pohyb, experimentální hudební nástroje a techniky hry, speciálních textů atd.), jejich díla jsou tak multiplatformní a výrazově i významově bohatá, proto jsou nesnadno zařaditelná do jednotlivých kategorií. Autorka článku se zaměřuje především na hráče na bicí nástroje, jelikož sama hru na perkuse vystudovala, tudíž má do této problematiky hluboký vhled. V neposlední řadě text obsahuje návrh možného způsobu výuky instrumentálního divadla na vysokých uměleckých školách. Toto téma je však velmi obsáhlé a hodilo by se na samostatnou studii, proto záměrem této části článku není přinést detailně propracovaný studijní plán, ale pouze nastínit přijatelná pedagogická východiska.
Anglicky
The article deals with instrumental theatre, which is not very well-known in the Czech Republic. The text introduces the new generation of performers and composers occupying this genre. They represent a fraction of instrumental theatre representatives, though. Although the artists mentioned above work with different media and tools (live electronics, stage movement, experimental music instruments, extended techniques of playing, working with texts, etc.), their work is rich in meanings and expressions. Last but not least, the article discusses the possibility of teaching instrumental theatre in conservatories and academies, which is quite rare not only in Czechia but also abroad. It mentions a few institutions providing education in performance and other subjects relative to instrumental theatre.