J 2023

Představení vybraných tvůrců instrumentálního divadla a jeho možných pedagogických východisek

ŠVIHÁLKOVÁ, Kristýna

Základní údaje

Originální název

Představení vybraných tvůrců instrumentálního divadla a jeho možných pedagogických východisek

Název česky

Představení vybraných tvůrců instrumentálního divadla a jeho možných pedagogických východisek

Název anglicky

Introduction of selected composers of instrumental theater and possible pedagogical possibilities of this genre

Autoři

ŠVIHÁLKOVÁ, Kristýna (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Opus musicum, Brno, 2023, 0862-8505

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Odkaz na číslo odborného periodika, ve kterém byl článek otisknut.

Organizační jednotka

Hudební fakulta

Klíčová slova česky

instrumentální divadlo, soudobá hudba, bicí nástroje, pedagogika, performance

Klíčová slova anglicky

instrumental theatre; contemporary music; percussion; pedagogy; perofrmance

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 7. 2. 2024 20:07, MgA. Kristýna Švihálková

Anotace

ORIG EN

V originále

Studie pojednává o tématu instrumentálního divadla, o němž není v současné době v České republice publikováno mnoho textů. Jak už z názvu vyplývá, důraz je zde kladen na představení interpretů a skladatelů, konkrétně narozených po roce 1970 , kteří se tomuto uměleckému odvětví věnují, nikoli hloubkovému rozboru samotného žánru, čímž se autorka textu podrobně zabývá ve své diplomové práci, která mimo jiné obsahuje seznam literatury o tomto tématu vydané v českém jazyce. Níže zmíněné osobnosti lze těžko systematizovat, jelikož se ve všech případech jedná o autory využívající mnoho různých nejsoudobějších prostředků (živá elektronika, pohyb, experimentální hudební nástroje a techniky hry, speciálních textů atd.), jejich díla jsou tak multiplatformní a výrazově i významově bohatá, proto jsou nesnadno zařaditelná do jednotlivých kategorií. Autorka článku se zaměřuje především na hráče na bicí nástroje, jelikož sama hru na perkuse vystudovala, tudíž má do této problematiky hluboký vhled. V neposlední řadě text obsahuje návrh možného způsobu výuky instrumentálního divadla na vysokých uměleckých školách. Toto téma je však velmi obsáhlé a hodilo by se na samostatnou studii, proto záměrem této části článku není přinést detailně propracovaný studijní plán, ale pouze nastínit přijatelná pedagogická východiska.

Anglicky

The article deals with instrumental theatre, which is not very well-known in the Czech Republic. The text introduces the new generation of performers and composers occupying this genre. They represent a fraction of instrumental theatre representatives, though. Although the artists mentioned above work with different media and tools (live electronics, stage movement, experimental music instruments, extended techniques of playing, working with texts, etc.), their work is rich in meanings and expressions. Last but not least, the article discusses the possibility of teaching instrumental theatre in conservatories and academies, which is quite rare not only in Czechia but also abroad. It mentions a few institutions providing education in performance and other subjects relative to instrumental theatre.
Zobrazeno: 21. 11. 2024 22:08