Detailed Information on Publication Record
2018
Herečka Nika Brettschneiderová v exilu aneb Portrét divadla THEATER BRETT do pádu "železné opony"
BURŠOVÁ, AndreaBasic information
Original name
Herečka Nika Brettschneiderová v exilu aneb Portrét divadla THEATER BRETT do pádu "železné opony"
Name in Czech
Herečka Nika Brettschneiderová v exilu aneb Portrét divadla THEATER BRETT do pádu "železné opony"
Name (in English)
Actress Nika Brettschneider in Exile, or Portrait of THEATER BRETT Theater Untill the Fall of the "Iron Curtain"
Authors
BURŠOVÁ, Andrea (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1st. Brno, 515 pp. 2018
Publisher
Janáčkova akademie múzických umění v Brně
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
Organization unit
Theatre Faculty
ISBN
978-80-7460-149-1
Keywords in English
Nika Brettschneider; Ludvik Kavin; Theater Brett
Změněno: 24/4/2019 14:16, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.
V originále
Monografie je záznamem cesty Niky Brettschneiderové a Ludvíka Kavína k založení divadla Theater Brett v rakouském exilu ve Vídni a reflektuje jeho tvorbu v letech 1977-1989. Studie obsahuje stručnou biografii Niky Brettschneiderové, zachycuje a pojmenovává široké spektrum a jedinečnost její herecké a divadelní tvorby, odhaluje kořeny její pedagogické práce na Divadelní fakultě JAMU v Brně v souvislostech s vedením hereckých dílen zaměřených na řeč těla od roku 1978 v zemích západní Evropy. Stává se též podkladem pro zařazení divadle Theater Brett do kontextu evropského divadelního vývoje ve druhé polovině dvacátého století, kdy řada divadelníků opouští klasické přístupy k tvorbě a vydává se nekonvenčními směry.
In English
The monograph is a recording of the journey of Nika Brettschneider and Ludvík Kavín to the foundation of the Theater Brett in Austrian exile in Vienna and reflects on his work in 1977-1989. The study contains a brief biography of Nika Brettschneider, captures and names the broad spectrum and uniqueness of her acting and theatrical work, reveals the roots of her teaching work at the Theater Faculty of the Janáček Academy of Music and Performing Arts in Brno in connection with the management of acting workshops focused on body language since 1978 in Western Europe. It is also the basis for the Theater Brett to be included in the context of European theater development in the second half of the twentieth century, when a number of theatricalists leave the classical approach to creation and set out in unconventional ways.