H60253z Organizace a struktura hudebního provozu III

Hudební fakulta
zima 2024
Rozsah
2/0/8. 5 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Vít Kouřil (přednášející)
Mgr. Erika Vlasáková (přednášející)
Ing. Jana Vondráčková (přednášející)
Garance
doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová, Ph.D.
Katedra hudební produkce – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební produkce – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( H60253l OSHP III )
Úspěšně uzavřený druhý ročník studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Organizace a struktura hudebního provozu je tzv. hlavním předmětem studijního programu. Náplní je studium organizace a struktury hudebního provozu na základě čtyř pilířů: manažer v centru dění, umělec v centru dění, publikum v centru dění a rozvoj měkkých dovedností pro hudební produkci. Cílem předmětu je získání užšího náhledu do problematiky organizace a řízení hudebního provozu, jeho metod a struktur. Cílem předmětu je poznání tvůrčích procesů v hudebním provozu zejména v oblasti klasické hudby, opery a jazzu v kontextu ČR.

Student získá informace o způsobu provozování hudby a přehled o organizačních strukturách, hudebních institucích z pohledu teoretického i s následným porovnáním s každodenní praxí. Student je po absolvování předmětu schopen reflexe a diskuze o významných osobnostech současného kulturního dění a stavu kulturní scény ČR a řízení jednotlivých institucí a souborů.

Dílčím cílem je příprava studentů na SZZ a obhajobu bakalářské práce.
Výstupy z učení
Student zná strukturu profesionálních hudebních českých institucí a orientuje se v jejím fungování a financování a řízení.
Student je schopen popsat klíčové principy trendů hudebního průmyslu.
Student rozumí a využívá příslušnou odbornou terminologii hudební produkce a hudebního průmyslu a kulturních a kreativních průmyslů.
Student umí vyjmenovat a interpretovat hlavní ekonomické problémy a trendy probíhající na úrovni tzv. výkonného umění.
Student dokáže vytvořit standardní pracovní životopis, portfolio a motivační dopis a je připraven na pracovní pohovor.
Osnova
  • 1. Příprava materiálů a podkladů pro pracovní pohovor (navazuje na výstupy předmětu Orchestrální akademie)
  • 2. Budoucnost pracovních pozic v hudebním průmyslu
  • 3. Základní umělecké školství
  • 4. Cesta hudební nahrávky
  • 5. Product placement v hudbě
  • 6. Jakými způsoby dnes posloucháme hudbu
  • 7. Evropské hlavní město kultury
  • 8. Strategické plánování v umění 9. Progresivní techniky fundraisingu
  • 10. Vstupenka, vstupenkové systémy
  • 11. Streaming a identifikace hudby na internetu
  • 12. Audience development
  • 13. Rekapitulace SZZ témat
Literatura
    povinná literatura
  • Martin Cikánek: Kreativní průmysly, příležitost pro novou ekonomiku. Praha 2011. info
  • Jitka Kloudová: Kreativní ekonomika. Praha 2010. info
  • Lenka Dohnalová: Czech Orchestras. Praha 2006. info
  • Jiří Novotný: Ekonomika a řízení neziskových organizací. Praha 2004. info
  • Studie současného stavu podpory umění, Svazek I. Praha. info
  • HAGOORT, Giep,. Umělecký management v podnikatelském stylu. z anglické verze 3. vydání Eburon Publishers 2003. Praha : Nakladatelství KANT pro AMU v Praze, 2009. 301 s. ISBN 978-80-7437-008-3. info
  • KAISER, Michael M. Strategické plánování v umění: Praktický průvodce. 1. vydání. Praha : Institut umění - Divadelní ústav, 2009. 146 s. ISBN 978-80-7008-236-2. info
  • Smolíková, Marta. Management v kultuře. VŠUP, Otevřená společnost, o. p. s. / ProCulture. 2008. info
  • • LIŠKOVÁ, Magdaléna a Zina GAVRYLYUK. RE:Publikum: možnosti spolupráce s publikem ve 21. století. 1. vydání. 46 pages. ISBN 80-700-8298-4.
    doporučená literatura
  • DVOŘÁK, Jan. Kreativní management pro divadlo : aneb O divadle jinak. 2. vydání. Prah : Pražská scéna, 2004. 337 s. ISBN 80-86102-53. info
  • ŠKARABELOVÁ, Simona; NESHYBOVÁ, Jarmila; REKTOŘÍK, Jaroslav. Ekonomika kultury a masmédií [online]. Brno : Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, 2007 [cit. 2011-07-05]. Dostupné z WWW: . ISBN 978-80-210-4267. info
  • Vladimír Vojík: Podnikání v kultuře a umění, Praha 2008. info
  • DOSTÁL, Petr a Eva KISLINGEROVÁ. Ekonomika kultury: efektivní metody a nástroje podnikání v sektoru kultury. Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2012, 172 s. Odborná kniha s vědeckou redakcí. ISBN 978-80-245-1886-2.
  • NEKOLNÝ, Bohumil. Divadlo a kreativní sektor. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2013, 110, [11] s. Management umění - umění managementu. ISBN 978-80-7331-292-3.
    neurčeno
  • ŠILEROVÁ, Lucie. Německé "Kulturorchester": struktura, organizace, financování. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2017. ISBN 978-80-87500-91-0.
  • Ainsley, R. : Encyklopedie klasické hudby. Bratislava 1997. info
  • Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Divadelní ústav, Praha 2000. info
  • Grove, Riemann, MGG a další světové slovníky a encyklopedie. info
  • Janota, Dalibor- Kučera, Jan Pavel. Malá encyklopedie české opery. 1. vyd. Praha: Paseka, 1999,: 347 s. ISBN: 80-7185-236-8. info
  • Kolektiv: Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby - 3 díly, Supraphon, Praha 1983, 1986, 1987. info
  • Další tituly zvolené pedagogem na základě zaměření jednotlivých témat a bakalářských prací..
Výukové metody
přednášky, cvičení/úkoly, diskuze, prezentace, seminární práce, týmová práce.
Aktivní účast studentů je základním předpokladem pro úspěšné zvládnutí předmětu.
Metody hodnocení
Zápočtový test a závěrečný SZZ test.
Specifické podmínky budou sděleny na začátku semestru.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.