HF:HPK022z Komorní hra PKH - Informace o předmětu
HPK022z Komorní hra PKH
Hudební fakultazima 2024
- Rozsah
- 5/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Dominik Gál, Ph.D. (přednášející)
prof. MgA. Jan Jiraský, Ph.D. (přednášející)
doc. MgA. Alice Rajnohová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Vladimíra Sláviková (přednášející)
prof. MgA. Alena Vlasáková (přednášející)
MgA. Viktor Vojnovič, Ph.D. (přednášející)
MgA. Pavel Zemen, DiS. (přednášející) - Garance
- MgA. Pavel Zemen, DiS.
Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( HPK022l Komorní hra PKH )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Pedagogika klavírní hry (program HF, Ped:B)
- Cíle předmětu
- Budování komorního repertoáru a zvládání specifik komorní souhry v souborech různých seskupení. Příprava prezentace komorních děl na koncertech.
Uplatnění nabytých znalostí a dovedností v rámci vlastní interpretační praxe a volitelně i v pedagogické praxi na elementárním stupni (ZUŠ). - Osnova
- Studium komorních skladeb barokního, klasickoromantického období, 20. a 21. století, pro soubory různých seskupení, včetně klavírního dua. Možnost komorní hry s využitím historického klávesového nástroje (např. klavichord, fortepiano)
- Uplatnění interpretačně-pedagogických zásad a cílů specifických pro komorní hru:
- vedení studenta/žáka ke čtení a hudebnímu pochopení celé partitury, nikoliv jen svého partu
- analýza celku a stanovení nosných a doprovodných linií
- vzájemné naslouchání komorních partnerů
- specifika barevného odlišení sólového a komorního klavírního zvuku, závislost na druhu a poloze ostatních nástrojů ansámblu, relativita dynamického odstiňování
- hudební vedení souboru, tvorba interpretační koncepce (tempa, nástupy, charaktery, pulzace, tektonika, dynamika, základy dirigování od klavíru)
- specifika klavírního dua (barevné vyvážení – rámování nebo preference jednotlivých vnitřních hlasů, obsazení partů dle typologie studenta/žáka, umělecké cesty k dobré souhře při zachování flexibilní práce s časem – agogika, tempo rubato celku i jednotlivých vrstev)
- rozvržení práce na skladbě a zásady práce od počátečního zkoušení až ke koncertnímu provedení
- Literatura
- Literatura je vybírána pedagogy dle potřeby s ohledem na studovaná díla.
- Notové materiály, pokud možno urtextové, kritická vydání, audiovizuální dokumenty atd.
- Hinson, Maurice: Piano in Chamber Ensemble. 3. vydání. Indiana University Press 2021
- McGraw, Cameron: Piano Duet Repertoire. 2.vydání. Indiana University Press 2016
- Moore, Gerald: Am I too Loud? Penguin, Harmondsworth 1966
- Metody hodnocení
- Zápočet uděluje pedagog předmětu nebo jeho garant. V případě zahrnutí předmětu do pedagogické praxe studenta na ZUŠ (komorní hra je volitelnou součástí praxe do maximální výše 50% celkového minimálního počtu hodin povinné praxe), je podmínkou zápočtu kladné vyjádření vedoucího příslušného oddělení ZUŠ v rámci písemného posudku o vykonávané praxi, dále předložení videonahrávky relevantního vzorku této praxe (vyučovací lekce, zkouška, koncert, soutěž) a její posouzení pedagogem předmětu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/HPK022z