HPK022l Komorní hra PKH

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
5/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Dominik Gál, Ph.D. (přednášející)
prof. MgA. Jan Jiraský, Ph.D. (přednášející)
doc. MgA. Alice Rajnohová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Vladimíra Sláviková (přednášející)
prof. MgA. Alena Vlasáková (přednášející)
MgA. Viktor Vojnovič, Ph.D. (přednášející)
MgA. Pavel Zemen, DiS. (přednášející)
Garance
MgA. Pavel Zemen, DiS.
Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( HPK022z Komorní hra PKH )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Budování komorního repertoáru a zvládání specifik komorní souhry v souborech různých seskupení. Příprava prezentace komorních děl na koncertech.
Uplatnění nabytých znalostí a dovedností v rámci vlastní interpretační praxe a volitelně i v pedagogické praxi na elementárním stupni (ZUŠ).
Osnova
  • Studium komorních skladeb barokního, klasickoromantického období, 20. a 21. století, pro soubory různých seskupení, včetně klavírního dua. Možnost komorní hry s využitím historického klávesového nástroje (např. klavichord, fortepiano)
  • Uplatnění interpretačně-pedagogických zásad a cílů specifických pro komorní hru:
  • vedení studenta/žáka ke čtení a hudebnímu pochopení celé partitury, nikoliv jen svého partu
  • analýza celku a stanovení nosných a doprovodných linií
  • vzájemné naslouchání komorních partnerů
  • specifika barevného odlišení sólového a komorního klavírního zvuku, závislost na druhu a poloze ostatních nástrojů ansámblu, relativita dynamického odstiňování
  • hudební vedení souboru, tvorba interpretační koncepce (tempa, nástupy, charaktery, pulzace, tektonika, dynamika, základy dirigování od klavíru)
  • specifika klavírního dua (barevné vyvážení – rámování nebo preference jednotlivých vnitřních hlasů, obsazení partů dle typologie studenta/žáka, umělecké cesty k dobré souhře při zachování flexibilní práce s časem – agogika, tempo rubato celku i jednotlivých vrstev)
  • rozvržení práce na skladbě a zásady práce od počátečního zkoušení až ke koncertnímu provedení
Literatura
  • Literatura je vybírána pedagogy dle potřeby s ohledem na studovaná díla.
  • Notové materiály, pokud možno urtextové, kritická vydání, audiovizuální dokumenty atd.
  • Hinson, Maurice: Piano in Chamber Ensemble. 3. vydání. Indiana University Press 2021
  • McGraw, Cameron: Piano Duet Repertoire. 2.vydání. Indiana University Press 2016
  • Moore, Gerald: Am I too Loud? Penguin, Harmondsworth 1966
Metody hodnocení
Zápočet uděluje pedagog předmětu nebo jeho garant. V případě zahrnutí předmětu do pedagogické praxe studenta na ZUŠ (komorní hra je volitelnou součástí praxe do maximální výše 50% celkového minimálního počtu hodin povinné praxe), je podmínkou zápočtu kladné vyjádření vedoucího příslušného oddělení ZUŠ v rámci písemného posudku o vykonávané praxi, dále předložení videonahrávky relevantního vzorku této praxe (vyučovací lekce, zkouška, koncert, soutěž) a její posouzení pedagogem předmětu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/HPK022l