HF:HF0123z Teorie interpretace I - Informace o předmětu
HF0123z Teorie interpretace I
Hudební fakultazima 2024
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr.art. Ľuboš Bernáth, ArtD. (přednášející)
MgA. Michal Indrák, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr.art. Ľuboš Bernáth, ArtD.
Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Čt 13:30–15:05 113
- Předpoklady
- Úspěšné vykonání přijímací zkoušky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dirigování orchestru (program HF, Opdir:M5)
- Dirigování sboru (program HF, Opdir:M5)
- Operní režie (program HF, Opdir:M5)
- Zpěv (program HF, Opdir:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu Teorie interpretace I v ZS je novým, inovativním způsobem rozšířit základní penzum teoreticko – analytických vědomostí studentů, které by mělo přispět ke kvalitnější profilaci jejich osobností v jednotlivých oborech. V rámci předmětu se pokusíme načrtnout základní definici vývoje konsonanční teorie od historicky nejstaršího období antiky přes středověk až po novověk, resp. renesanci 15. a 16. stol. v evropské hudbě. Pokusíme se také o postupnou definici základní souzvučné kvality hudby, přes jednohlasné, dvojhlasné, trojhlasné, čtyř a vícehlasné struktury, jako i vnést hierarchickou kvalitu do první a druhé vývojové fáze modální harmonie.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout důležité rysy hlavních period historie západní hudby od antiky po renesanci;
- teoreticky a prakticky se orientovat v první a druhé vývojové fázi modální harmonie
- umět popsat hudební druhy a kompoziční techniky dominující v rané vývojové fázi polyfonní hudby
- popsat jednotlivé stavební struktury a souzvučné harmonické jevy předrenesanční a renesanční hudby - Osnova
- 1. Definice a historický vývoj základních strukturálních prvků v evropské hudbě:
- - Definice pojmu tonalita, celostní tónový prostor
- - Dynamická a statická povaha hudebního díla
- - Suboktávové, oktávové a supraoktávové hudební myšlení
- 2. Nový pohled na intervalový systém:
- - Hierarchické vztahy v intervalech
- - Privilegované intervaly
- - Diatonika versus chromatika
- - Pentatonizace a celotónovost
- 3. Suboktávové hudební myšlení:
- - Historický koncept – folklorní a lidový prostor
- - Teorie tonálních koster
- - Rozdělení koster a operace se čtyřmi T
- - Kombinace tonálních koster
- 4. Gregoriánský chorál:
- - Typologie a historický vývoj umělého monomelodického slohu
- - Předreformní a poreformní strukturální koncept
- - Tonalita v gregoriánském chorálu
- - Princip tropování – tropy, sekvence a liturgické hry
- 5. Oktávové hudební myšlení:
- - Definice oktávového hudebního myšlení z perspektivy dějin hudby
- - Teorie oktoecha – 1.vývojová fáze modální harmonie
- - Interval jako základní pilíř rodící se vícehlasné koncepce – budoucí kostra vertikalizačního procesu
- 6. Raný vícehlas v evropské hudbě:
- - Historická hierarchie vývoje vícehlasé hudby v její počáteční fázi
- - Základní historické památky – Musica enchiriadis, Winchester troparium, a. j.
- - Varhanní praxe, spisy Micrologus a De ignoto cantu – Quido z Arezza
- 7. Typy a druhy vícehlasu:
- - Bourdon, paralelismus, heterofonie, polyfonie a homofonie – základní definice
- - Vícehlas v období Ars antiqua – Mgr. Leoninus a Perotinus, schola Notre – Dame
- - Discantus – zárodky teorie contrapunctus (Cantus super librum)
- - Organum purrum - Duplum, triplum, quadruplum
- 8. Základní kompoziční druhy a formy období Ars antiqua a Ars nova:
- - Historická změna paradigmatu – opus perfectum
- - Motetus, hoquetus, conductus a rondellus
- - Musica recta a musica ficta et falsa
- - Strukturální koncepce v izorytmii – talea a color
- 9. Dodekachordon:
- - Základní definice renesančního harmonického prostředí, druhá vývojová fáze modální harmonie
- - Franko-flámské školy a jejich rozhodující přínos pro vývoj evropské hudby
- - Progresivní vertikalizační proces
- Literatura
- doporučená literatura
- Apel, Willi: Die Notation der polyphonen Musik 900 – 1600, Leipzig 1962
- Krák, Egon: Viachlas v hudbe Európy, Teoretické, kompozičné a historické súvislosti viachlasnej hudby, Stredovek a renesancia, Hudobné centrum, Bratislava, 2008.
- Hrčková, N., Dejiny hudby II. Renesancia, IKAR Bratislava, 2004
- Besseler, Heinrich: Bourdon und Fauxbourdon, VEB Breitkopf und Musikverlag, Leipzig 1974.
- Kresánek, Jozef: Tonalita, Opus, Bratislava 1982.
- Motte: Diether de la: Kontrapunkt, Bärenreiter-Verlag, Kassel 1981.
- Eggebrecht, Heinrich Hans: Die Mehrstimmigkeitstlehre von ihren Anfängen bis 12. Jahrhundert. Darmstadt 1984.
- Rybarič, Richard: Vývoj Európskeho notopisu, Opus, Bratislava 1982.
- Hoppin, R. H., Antológia stredovekej hudby, Hudobné centrum Bratislava, 2010
- Hoppin, R. H., Hudba v stredoveku, Hudobné centrum Bratislava, 2007
- Výukové metody
- 1 hod.přednáška, 1 hod. cvičení: přednáška, práce s textem, obrazem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností, projektová výuka, samostatná práce studentů
- Metody hodnocení
- Docházka min. 70% Seminární práce a ústní, případně písemná zápočtová zkouška
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/HF0123z