HF0005z Základy hudebního managementu I

Hudební fakulta
zima 2024
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Eva Dittrichová (přednášející)
MgA. Barbora Mikolášiková (přednášející)
JUDr. Markéta Štěpáníková, Ph.D. (přednášející)
MgA. Gabriela Vojtičková, DiS. (přednášející)
Garance
doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová, Ph.D.
Katedra hudební produkce – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební produkce – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 21. 10. 17:00–19:00 006, Po 4. 11. 17:00–19:00 006, Po 25. 11. 17:00–19:00 006, Po 2. 12. 17:00–19:00 006, Po 16. 12. 17:00–19:00 006, Po 6. 1. 17:00–19:00 006, Po 13. 1. 17:00–19:00 006
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Modul 1


Kulturní trh ČR: principy fungování, základy práva a ekonomie

Podstatou modulu je seznámit studenty se základním fungováním kultury v České republice, tedy zejména s principy fungování a financování uměleckých institucí a činnosti umělců.

Modul 2

Marketing

Modul pomůže s prezentací umělce a pochopením, jak se prezentuje instituce. Seznámí se základními marketingovými nástroji a nabídne návod na tvorbu webových stránek či tiskové zprávy.
Výstupy z učení
• Student získá základní představu o nejčastějších právních postupech a situacích, se kterými se může setkat (jeho právní postavení, základní smluvní vztahy, základní představa o autorském právu a licenčních ujednáních).
• Student je schopen popsat klíčové principy fungování hudebních institucí v ČR: zejména rozeznává rozdíl mezi zřizovanou a nezřizovanou sférou, orientuje se ve financování těchto institucí
• Student rozumí a zná základní marketingové nástroje
Osnova
  • Modul 1
  • Kulturní trh ČR: principy fungování, základy práva a ekonomie
  • 1. Kulturní instituce ČR: základní principy fungování (filharmonie, divadlo s operním provozem, základní umělecká škola, hudební/umělecká agentura, hudební vydavatelství, hudební průmysl)
  • 2. Umělec v právním prostředí: základní principy (10 zlatých právních pravidel, umělec jako zaměstnanec a umělec jako OSVČ)
  • 3. Autorské právo z pohledu umělce
  • 4. Základy smluvního práva pro umělce (podstatné náležitosti smlouvy, základní upozornění na nejčastější chyby a problémy).
  • Modul 2
  • Marketing
  • 1. Úvod do marketingu, jeho základní techniky, prostředky a principy fungování – umění jako produkt? Marketing uměleckých institucí (institucionální a programový marketing), strategické plánování, typický posluchač a jeho hudební vkus
  • 2. Marketing z pohledu umělce: offline (print, eventy…) a online prezentace (webové stránky, myspace, soundcloud, sociální sítě), práce s publikem a fanoušky)
  • 3. PR z pohledu umělce (tisková zpráva, komunikace s novináři)
  • 4. Základní principy marketingové komunikace
Literatura
  • BARANČICOVÁ, Svatava. Studie současného stavu podpory umění. Svazek I., Definice, historie, transformace, reflexe, vzdělávání a výchova. V Praze: Institut umění - Divadelní ústav, 2009. ISBN 978-80-7008-235-5.
  • VOJÍK, Vladimír. Podnikání v kultuře a umění. Praha: ASPI, 2008. ISBN 978-80-7357-402-4. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:8c141f70-ab71-11e3-9d7d-005056827e51
  • NEKOLNÝ, Bohumil a Eva ŽÁKOVÁ. Studie současného stavu podpory umění. Svazek II., Financování, legislativa, sociální problematika, příjemci uměleckých děl a výkonů, mezinárodní spolupráce, stav uměleckých oborů k roku 2010. Praha: Institut umění - Divade
  • zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), v aktuálním znění
  • zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v aktuálním znění
  • zákon č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob a o evidenci svěřenských fondů, v aktuálním znění
  • zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), v aktuálním znění
  • BEK, Mikuláš. Konzervatoř Evropy?: k sociologii české hudebnosti. Praha: KLP, 2003. Musicologica.cz. ISBN 80-85917-99-8. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:65930400-5526-11e5-bf4b-005056827e51
  • zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v aktuálním znění
  • ŠKARABELOVÁ, Simona, Jarmila NESHYBOVÁ a Jaroslav REKTOŘÍK. Ekonomika kultury a masmédií. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4267-4. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:0820d170-ce67-11e5-ab98-005056827e52
  • zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, v aktuálním znění
  • BAČUVČÍK, Radim. Marketing kultury: divadlo, koncerty, publikum, veřejnost. Zlín: VeRBuM, 2012. ISBN 978-80-87500-17-0.
Výukové metody
Přednáška. Hromadná modulová výuka v blocích.
Metody hodnocení
Zápočet.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/HF0005z