HF0005z Základy hudebního managementu I

Hudební fakulta
zima 2022
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová, Ph.D. (přednášející)
JUDr. Markéta Štěpáníková, Ph.D. (přednášející)
MgA. Daniela Peclová (přednášející)
MgA. Barbora Mikolášiková (přednášející)
Garance
doc. Ing. MgA. Lucie Pešl Šilerová, Ph.D.
Katedra hudební produkce – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební produkce – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
kromě Po 19. 12., kromě Út 20. 12., kromě St 21. 12., kromě Čt 22. 12., kromě Pá 23. 12. ; a Po 10. 10. 17:00–19:00 006, Po 17. 10. 17:00–19:00 006, Po 24. 10. 17:00–19:00 006, Po 14. 11. 17:00–19:00 006, Po 21. 11. 17:00–19:00 006, Po 5. 12. 17:00–19:00 006, Po 12. 12. 17:00–19:00 006
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Modul 1


Kulturní trh ČR: principy fungování, základy práva a ekonomie

Podstatou modulu je seznámit studenty se základním fungováním kultury v České republice, tedy zejména s principy fungování a financování uměleckých institucí a činnosti umělců.

Modul 2

Marketing

Modul pomůže s prezentací umělce a pochopením, jak se prezentuje instituce. Seznámí se základními marketingovými nástroji a nabídne návod na tvorbu webových stránek či tiskové zprávy.
Výstupy z učení
• Student získá základní představu o nejčastějších právních postupech a situacích, se kterými se může setkat (jeho právní postavení, základní smluvní vztahy, základní představa o autorském právu a licenčních ujednáních).
• Student je schopen popsat klíčové principy fungování hudebních institucí v ČR: zejména rozeznává rozdíl mezi zřizovanou a nezřizovanou sférou, orientuje se ve financování těchto institucí
• Student rozumí a zná základní marketingové nástroje
Osnova
  • Modul 1
  • Kulturní trh ČR: principy fungování, základy práva a ekonomie
  • 1. Kulturní instituce ČR: základní principy fungování (filharmonie, divadlo s operním provozem, základní umělecká škola, hudební/umělecká agentura, hudební vydavatelství, hudební průmysl)
  • 2. Umělec v právním prostředí: základní principy (10 zlatých právních pravidel, umělec jako zaměstnanec a umělec jako OSVČ)
  • 3. Autorské právo z pohledu umělce
  • 4. Základy smluvního práva pro umělce (podstatné náležitosti smlouvy, základní upozornění na nejčastější chyby a problémy).
  • Modul 2
  • Marketing
  • 1. Úvod do marketingu, jeho základní techniky, prostředky a principy fungování – umění jako produkt? Marketing uměleckých institucí (institucionální a programový marketing), strategické plánování, typický posluchač a jeho hudební vkus
  • 2. Marketing z pohledu umělce: offline (print, eventy…) a online prezentace (webové stránky, myspace, soundcloud, sociální sítě), práce s publikem a fanoušky)
  • 3. PR z pohledu umělce (tisková zpráva, komunikace s novináři)
  • 4. Základní principy marketingové komunikace
Literatura
  • zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v aktuálním znění
  • ŠKARABELOVÁ, Simona, Jarmila NESHYBOVÁ a Jaroslav REKTOŘÍK. Ekonomika kultury a masmédií. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4267-4. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:0820d170-ce67-11e5-ab98-005056827e52
  • BARANČICOVÁ, Svatava. Studie současného stavu podpory umění. Svazek I., Definice, historie, transformace, reflexe, vzdělávání a výchova. V Praze: Institut umění - Divadelní ústav, 2009. ISBN 978-80-7008-235-5.
  • zákon č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob a o evidenci svěřenských fondů, v aktuálním znění
  • zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), v aktuálním znění
  • zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), v aktuálním znění
  • VOJÍK, Vladimír. Podnikání v kultuře a umění. Praha: ASPI, 2008. ISBN 978-80-7357-402-4. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:8c141f70-ab71-11e3-9d7d-005056827e51
  • BAČUVČÍK, Radim. Marketing kultury: divadlo, koncerty, publikum, veřejnost. Zlín: VeRBuM, 2012. ISBN 978-80-87500-17-0.
  • zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, v aktuálním znění
  • BEK, Mikuláš. Konzervatoř Evropy?: k sociologii české hudebnosti. Praha: KLP, 2003. Musicologica.cz. ISBN 80-85917-99-8. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:65930400-5526-11e5-bf4b-005056827e51
  • zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v aktuálním znění
  • NEKOLNÝ, Bohumil a Eva ŽÁKOVÁ. Studie současného stavu podpory umění. Svazek II., Financování, legislativa, sociální problematika, příjemci uměleckých děl a výkonů, mezinárodní spolupráce, stav uměleckých oborů k roku 2010. Praha: Institut umění - Divade
Výukové metody
Přednáška. Hromadná modulová výuka v blocích.
Metody hodnocení
Zápočet.
Navazující předměty
Informace učitele
Termíny výuky: Po 10. 10. Lucie Pešl Šilerová, Barbora Mikolášiková Po 17. 10. Markéta Štěpáníková Po 24. 10. Markéta Štěpáníková Po 14. 11. Vojtěch Kába Po 21. 11. Daniela Peclová Po 5. 12. Tomáš Foltán Po 12. 12. Daniela Peclová
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2023.