H60196z Kompozice IV

Hudební fakulta
zima 2024
Rozsah
0/2/18. 10 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (cvičící)
MgA. Jan Kavan, Ph.D. (cvičící)
prof. Ing. Ivo Medek, Ph.D. (cvičící)
prof. Martin Smolka (cvičící)
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60199l Kompozice III.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšíření doposud získaných znalostí a dovedností o pokročilejší projektový způsob kompozice a tvorbu časově rozsáhlejších skladeb pro větší počet hlasů a dosud nepoužitých nástrojových kombinací.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• používat při kompozici projektového přístupu,
• na pokročilé úrovni používat vhodných soudobých kompozičních technik z hlediska vyjádření mimohudebního obsahu díla,
• komponovat rozměrnější jednověté nebo cyklické skladby pro různá instrumentální nebo vokálně-instrumentální obsazení.
Osnova
  • Komplexní analýzy analýza partitur českých i světových soudobých autorů s nahrávkami.
  • Vypracování tvůrčího projektu, ve kterém by měly být vyjádřeny obsahové záměry, uspořádání formy, stanoveno nástrojové obsazení a selektována kompoziční technika.
  • Vytvoření minimálně dvou kompozic - rozměrnější jednověté nebo cyklické kompozice pro nástrojovou skupinu, nebo vokálně-instrumentální seskupení s jiným okruhem nástrojů či hlasů, které student dosud nepoužil ve svých předchozích kompozicích, a skladba pro libovolné vokální nebo instrumentální obsazení s větším počtem hlasů.
Literatura
  • SCHÖNBERG, Arnold. A Survivor from Warsaw op.46: for Narrator, Mens Chorus and Orchestra. Budapest: Musica, 1979. Editio Musica.
  • LIGETI, György. Trio für Violine, Horn und Klavier (1982): Trio for violin, horn and piano. Mainz: Schott, c2001. ISBN M-001-08062-0.
  • LUNDÉN, Peter. Knowledge Representation of Sounds and Sonic-Structures Based on Constraints and Multiple Inheritance [online]. [cit. 18. 9. 2016]. Dostupné z: https://quod.lib.umich.edu/cgi/p/pod/dod-idx/knowledge-representation-of-sounds-and-sonic-struc
  • FORRÓ, Daniel. Počítače a hudba. Praha: Grada, 1994.
  • ADÁMEK, Jiří. Matematické struktury a kategorie. Praha: SNTL, 1982.
  • LUDVOVÁ, Jitka. Matematické metody v hudební analýze. Praha: Editio Supraphon. 1975.
  • TENNEY, James. Meta-Hodos and Meta Meta-Hodos: A Phenomenology of 20th Century Musical Materials and an Approach to the Study of Form. 1988. ISBN 9780945996002.
  • LA BELLE, Brandon. Acoustic Territories: Sound Culture and Everyday Life. New York: Continuum Publishing Corporation, 2010. ISBN 978-1441161369.
  • COOKE, Mervin. Dějiny filmové hudby. Praha: AMU, 2011. ISBN 978-80-87292-14-3.
  • XENAKIS, Iannis. Formalized Music: Thought and Mathematics in Composition. Maesteg: Pendragon Press, 1992. ISBN 978-1576470794.
  • TEMPERLEY, David. Music and Probability. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2006. ISBN 978-0262201667.
  • COPE, David. Experiments in Musical Intelligence [online]. [cit. 2. 6. 2016]. Dostupné z: http://artsites.ucsc.edu/faculty/cope/experiments.htm
Výukové metody
Cvičení. Individuální výuka.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet.
Navazující předměty
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/H60196z