HF0011z Vícekanálová reprodukce zvuku

Hudební fakulta
zima 2023
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Jiří Suchánek, Ph.D. (přednášející)
Garance
MgA. Jiří Suchánek, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Pá 11:50–13:25 113
Předpoklady
Úspěšné absolvování 3. ročníku magisterského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou prostorové reprodukce zvuku a práce s prostorem jako důležitým kompozičním elementem. Předestřen bude historický vývoj a využívání prostoru v rámci kompozice hudebního díla a sound-artu, změny kompozičního v uvažování, které přinesly technologické možnosti prostorové reprodukce, soudobé koncertní standarty využívané pro prezentaci akusmatické hudby,teorie prostorového poslechu, studiová práce s prostorovým zvukem apod. Výuka probíhá i pomocí poslechu a srovnávání různých nahrávek a v neposlední řadě také tvorbou vlastní vícekanálové elektroakustické skladby.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• základně se orientovat v problematice prostorového zvuku,
• komponovat vícekanálové akusmatické kompozice,
• navrhnout optimální řešení pro prezentaci vlastní vícekanálové skladby,
• používat dostupné studiové nástroje umožňující práci s vícekanálovým zvukem,
• analyzovat skladby využívající prostor.
Osnova
  • Historie využívání prostoru v rámci skladby a sound-artu: akusmatická hudba, Poem electronique a Philips pavilon, Edgar Varese, Francois Bayle, K.H.Stockhausen, Bernhard Leitner ad.
  • Komerční formáty prostorového zvuku: stereo, DTS, Dolby Digital, 5.1, 7.1, VR ambisonic.
  • Technologické řešení realizace prostorové reprodukce: zvukové karty, zesilovače, reproduktory, směrové reproduktory, Bela CTAG, Teensy, DIY.
  • Prostorová akustika: odrazivost a pohltivost místnosti, Dopplerův jev, Huygensův princip, interference, difuze.
  • Studiová práce: nastavení projektu, Cubase, Reaper, mixáž, processing.
  • Tvorba vlastní vícekanálové kompozice. Poslech, analýza, diskuze.
Literatura
  • MACEDO, Frederico. Investigating Sound in Space: Five meanings of space in music and sound art. In: Organised Sound, Volume 20, Special Issue 2, August 20015, pp. 241-248.
  • WISHART, Trevor. On Sonic Art. Amsterdam: Harwood Academic Publishers,1998. ISBN 3-7186-5847-X.
  • ANDEAN, James. Sound and Narrative: Acousmatic Composition as Artistic Research. In: Journal of Sonic Studies, [online]. 7, 2014. ISSN 2212-6252. [cit. 12. 10. 2018]. Dostupné z: https://www.dora.dmu.ac.uk/bitstream/handle/2086/11833/Andean_SoundAndNarr
  • HARLEY, Maria A. Space and Spatialization in Contemporary Music: History and Analysis, Ideas and Implementations. Los Angeles: Moonrise Press, 1994. ISBN 978-0-99-63981-6-9.
  • HENRIKSEN, Frank E. Space in Electroacoustic Music: Composition, Performance and Perception of Musical Space. [online]. [cit. 13. 10. 2018]. Dostupné z: http://openaccess.city.ac.uk/7653/1/Space_in_electroacoustic_music-_composition%2C_performance_and_pe
Výukové metody
Přednáška, cvičení. Hromadná výuka.
Metody hodnocení
Zkouška. Hodnocení bude uděleno za dostatečnou docházku, aktivitu ve výuce a vytvoření vlastní kompozice.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2024.