HF0011l Vícekanálová reprodukce zvuku

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
1/1/2.5. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Jiří Suchánek, Ph.D. (přednášející)
Garance
MgA. Jiří Suchánek, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu HF0011z Vícekanálová reprodukce zvuku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Během letního semestru dojde k prohlubování získaných dovedností, získaných v předmětu HF0011z Vícekanálová reprodukce zvuku. Studenti budou seznámeni s pokročilejšími systémy a naučí se vytvářet vlastní řešení distribuce signálu pro více reproduktorů, představena budou dále témata komerčních i experimentálních formátů prostorového audia, prostorového zvuku v rámci sound-artu a kompozice, využívání dostupných freeware řešení (IEM ambisonic) v rámci DAW, práce s prostorovým zvukem v rámci Max/MSP. Výuka probíhá v podobě teoretických přednášek, představujících technologické principy, estetické a umělecké koncepce a historické souvislosti, a pomocí praktických cvičení ve zvukovém studiu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• komponovat vícekanálové akusmatické kompozice pomocí pokročilejších nástrojů,
• navrhnout pokročilé řešení pro prezentaci vlastní vícekanálové skladby,
• uvažovat o prostoru jako čtvrté kompoziční složce (výška tónu, rytmus, témbr + prostor),
• orientovat se v historii vývoje multikanálové reprodukce.
Osnova
  • Současnost využívání prostoru v rámci skladby a sound-artu: Wouter Snoei, Garth Paine, Cube, 4D sound, Ji Young Kang, Bjarni Gunnarsson, Michal Rataj, Raviv Gunchrow, Leigh Landy, Horacio Vaggione, Jonty Harrison, Erik Nystrom ad.
  • Formáty a systémy, využíváné v elektroakustické prostorové kompozici: ambisonic, wave field synthesis, binaural HRTF, WFSCollider, Beast, Pentacle, 4D sound, CUBE, IRCAM systems, GRMtools, individuální řešení v max/msp/supercollider, DIY řešení, mobil networking atd.
  • Pohled do budoucnosti: standardizace koncertního formátu akusmatické hudby (8-kanálů)? , virtuální realita – nový koncertní sál pro prostorovou hudbu?
  • Pokročilá studiová práce ve studiu: mixáž, processing, mastering ve více kanálech.
  • Tvorba vlastní vícekanálové kompozice. Poslech, analýza, diskuze.
Literatura
  • SMALLEY, Denis. Space-form and the acoustic image [online]. [cit. 13. 10. 2018]. Dostupné z: https://www2.ak.tu-berlin.de/~gastprof/schumacher/Smalley%20Space-Form.pdf
  • AUSTIN, Larry, SMALLEY, Denis. Sound Diffusion in Composition and Performance: An Interview with Denis Smalley. In: Computer Music Journal, Vol. 24, No. 2 (Summer, 2000), pp. 10-21. Cambride, MA: The MIT Press, 2000.
  • HARRISON, Jonty. Diffusion: Theories and Practices, with Particular Reference to the BEAST System. In: eContact 2.4 [online]. 1999 [cit. 12. 10. 2018]. Dostupné z: https://econtact.ca/2_4/Beast.htm
  • LICHT, Alan. Sound Art: Origins, Development and Ambiguities. In: Organised Sound, Volume 14, Issue 1, April 2009, pp. 3-10.
  • MACEDO, Frederico. Space as Reference: Representations of Space in Electroacoustic Music In: The Journal of Music and Meaning [online]. Vol. 12, 2013/2014 [cit. 13. 10. 2018]. Dostupné z: http://www.musicandmeaning.net/articles/JMM12/MacedoJMM12.pdf
Výukové metody
Přednáška, cvičení. Hromadná výuka.
Metody hodnocení
Zkouška. Hodnocení bude uděleno za dostatečnou docházku, aktivitu ve výuce, vytvoření vlastní kompozice a ústní nebo písemné přezkoušení získaných znalostí.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024.