H60354Nz Teorie kompozice IV

Hudební fakulta
zima 2023
Rozsah
2/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60358l Teorie kompozice III.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubení dříve probíraných témat se zaměřením na problematiku americké hudby a současného umění, použití principu náhody v hudební kompozici a využívání etnických prvků v soudobé kompozici.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• určit klíčové autory americké hudby po roce 1990,
• chápat a aplikovat princip náhody v kompoziční tvorbě,
• orientovat se v problematice etnické hudby a dokázat ji tvůrčím způsobem využít.
Osnova
  • Americká hudba po roce 1990.
  • Pozdní dílo J. Cage.
  • Frederyk Rzewski, David Tudor, Pauline Oliveros.
  • Pozdní dílo Christiana Wolffa.
  • Nastupující generace (Sam Sfirri - Carolyn Chen - Michael Pisaro - Michael Jon Fink atd.).
Literatura
  • BARTHELMES, Barbara: Raum und Klang. Das musikalische und theoretische Schaffen Ivan Wyschnegradskys, Wolke Verlag, 1995. info
  • HUFSCHMIDT, Wolfgang: Denken in Tönen, PFAU Verlag, Saabrücken 2004. info
  • HRČKOVÁ, Naďa: Dějiny hudby VI, 20. století (svazek 1 a 2). česky Euromedia Group, Praha 2006 a 2007, slovensky Ikar, Bratislava 2006 a 2007. info
  • LUCIER, Alvin: Reflections. Interviews, Scores, Writings. 1965-1994, Edition MusikTexte, Köln 2005. info
  • MÖRCHEN, Raoul (ed.): Morton Feldman in Middelburg. Words on Music, Edition MusikTexte, Köln 2008. info
  • PRITCHETT, James: The Music of John Cage. Cambridge University Press, Cambridge - New York - Melbourne, 1993. info
  • RZEWSKI, Frederic: Nonsequiturs/Unlogische Folgen, Edition MusikTexte, Köln 2007. info
  • SAXER, Marion: Between Categories. Studien zum Komponieren Morton Feldmans von 1951 bis 1977. info
  • WOLFF, Christian: Cues/Hinweise, Edition MusikTexte, Köln 2003. info
  • OBRIST, Hans Ulrich: A Brief History of New Music. Document Series 16, JRP Ringier, 2016, ISBN 078-3-03764-190-3
Výukové metody
Přednáška, cvičení. Hromadná výuka.
Metody hodnocení
Zápočet.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2024.