H60354Nz Teorie kompozice I

Hudební fakulta
zima 2018
Rozsah
2/2. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D. (přednášející)
MgA. Markéta Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H60354Nl Teorie kompozice I )
úspěšně vykonaná přijímací zkouška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
orientace v hudbě 20. století z hlediska skladatelské techniky

Výstupy z učení
Orientace ve vývoji hudby 20.a 21.století. Aplikace kompozičních technik na vlastní projev.
Osnova
  • Teorie kompozice I má zprostředkovat rozhled po hlavních kompozičních stylech, osobnostech a dílech 20. století, a to z hlediska kompoziční techniky. V optimálním případě bude student schopen probrané techniky v transformované podobě užít ve své kompoziční práci. Výuka probíhá formou výkladu, poslechu nahrávek, čtení partitur, pojmenovávání a analýzy. Seznamování se skladbami a jejich vnitřním ustrojením se děje pokud možno rozmanitými cestami - hra na klavír, sluchová analýza, vypracování výtahu z partitury nebo z odborné literatury, tvorba drobných kompozičních studií - dílčích fází kompozičního procesu.

    - fragmentace hudebního myšlení na počátku 20. století, různost tohoto jevu u Stravinského, Weberna a Janáčka
    - Sravinský - bitonalita, střídavé takty, ostinata a další prvky jeho techniky
    - Bartók - alfa akord, oktatonická škála, střety sekund, symetrie, zlatý řez ad.
    - 2. vídeňská škola s důrazem na webernovský punktualismus, intervalovou redukci a symetričnost v práci s dvanáctitónovou řadu, Klangfarbenmelodie ad.
    - průkopníci nového zvuku - Varése, Cagovy bicí a preparovaný klavír, Cowelovy clustery, Partch ad.
    - Messiaen, jeho mody, rytmy, instrumentace apod.
    - serialismus tří zakladatelů - Boulez, Stockhausen, Nono
    - náhoda, indeterminismus a ticho - John Cage
    - témbrová hudba několika typů - Penderecki; Ligeti a Xenakis; Lachenmann a Sciarrino
    - aleatorika - Lutosławski ad.
    - minimal music - fázový posun, building patterns ad. (Reich), aditivní technika (Glass), hoquetus (Andriessen)
    - další vývoj zakladatelů avantgardy (Ligeti Horntrio, Stockhausen Mantra a Stimmung ad.)
    - solitéři - Feldman (zpomalený čas, tichá hudba, rytmické labyrinty) Crumb (grafická notace, koláž), Kabeláč ad.
    - postmoderní neostyly - polystylovost (Schnittke), od klastru k trojzvuku (Górecki), tintinabulli (Pärt) ad.
    - Scelsi a spektralismus (Grisey)

Literatura
  • BARTHELMES, Barbara: Raum und Klang. Das musikalische und theoretische Schaffen Ivan Wyschnegradskys, Wolke Verlag, 1995. info
  • BURKHOLDER, J. Peter: All Made of Tunes: Charles Ives and the Uses of Musical Borrowing. CT: Yale University Press, New Haven 1995. info
  • HAUER, Josef Matthias: Zwölftontechnik, Universal Edition, Wien 1926. info
  • HUFSCHMIDT, Wolfgang: Denken in Tönen, PFAU Verlag, Saabrücken 2004. info
  • ORLEDGE, Robert: Satie the Composer. Oxford University Press, London 1990. info
  • HRČKOVÁ, Naďa: Dějiny hudby VI, 20. století (svazek 1 a 2). česky Euromedia Group, Praha 2006 a 2007, slovensky Ikar, Bratislava 2006 a 2007. info
  • PFROGNER, Hermann: Die Zwölfordnung der Töne, Amalthea Verlag, Wien 1953. info
  • RICKARDS, Guy: Hindemith, Hartmann and Henze, (20th century composers), London: Phaidon, 1995. info
  • SCHÖNBERG, Arnold: Styl a idea. Arbor vitae, Praha 2004. info
  • CLAREN, Sebastian: Neither. Die Musik Morton Feldmans, Wolke Verlag, Hofheim 2000. info
  • DeLIO, Thomas (ed.): The Music of Morton Feldman. Excelsior Music Publishing Company, New York 1996. info
  • DREES, Stefan: Architektur und Fragment: Studien zu späten Kompositionen Luigi Nonos. Saarbrücken: Pfau-Verlag 1998. info
  • FERNEYHOUGH, Brian: Collected Writings, Harwood Academic Publishers, 1995. info
  • HENCK, Herbert: Experimentelle Pianistik, Schott, Mainz 1994. info
  • KLÜPPELHOLZ, Werner: Mauricio Kagel 1970-1980, DuMont, Köln 1981. info
  • LUCIER, Alvin: Reflections. Interviews, Scores, Writings. 1965-1994, Edition MusikTexte, Köln 2005. info
  • MÖRCHEN, Raoul (ed.): Morton Feldman in Middelburg. Words on Music, Edition MusikTexte, Köln 2008. info
  • PRITCHETT, James: The Music of John Cage. Cambridge University Press, Cambridge - New York - Melbourne, 1993. info
  • RZEWSKI, Frederic: Nonsequiturs/Unlogische Folgen, Edition MusikTexte, Köln 2007. info
  • SAXER, Marion: Between Categories. Studien zum Komponieren Morton Feldmans von 1951 bis 1977. info
  • WOLFF, Christian: Cues/Hinweise, Edition MusikTexte, Köln 2003. info
  • Edice Musik Konzepte. Edition Text+Kritik, Gmbh, München The Grove New Dictionary of Music and Musicians, second editions. Macmillan Publishers Ltd. Oxford, Brighton, Suffolk, England 2001. info
Výukové metody
Výklad, poslech nahrávek, čtení partitur, analýza. Drobné seminární práce (domácí i na místě) - hra na klavír, sluchová analýza, vypracování výtahu z partitury nebo z odborné literatury, tvorba drobných kompozičních studií - dílčích fází kompozičního procesu.Schopnost o probraných pojmech pojednat, označit je v notách i identifikovat z poslechu nahrávek.
Metody hodnocení
Zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023, zima 2024.