HF:H60248z Orchestrální party a sóla I - Informace o předmětu
H60248z Orchestrální party a sóla I
Hudební fakultazima 2023
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Roland Dénes (přednášející)
- Garance
- MgA. Radek Tomášek
Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( H60248l Orchestrální party a sóla I )
Úspěšné absolvování a uzavření 1. ročníku bakalářského studia oboru Hra na nástroj na HF JAMU či jiné vysoké škole stejného zaměření. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hra na bicí nástroje (program HF, B-HUDUM)
- Hra na bicí nástroje (program HF, Hbnji:B)
- Cíle předmětu
- Orientace v orchestrálních partech. Osvojení a zvládnutí postupu přípravy a studia orchestrálních partů s důrazem na maximální osobní přístup studenta:
- bez nástroje a bez poslechu nahrávky
- s poslechem nahrávky
- vyřešení technických pasáží prakticky u nástroje bez nahrávky
- studium partu prakticky u nástroje s nahrávkou
(Pozn.: všechny body s použitím partitury) - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientace v orchestrálních partech různých stylových období;
- stylové interpretace s ohledem na okolnosti vzniku děl v historickém kontextu;
- orientace v partiturách interpretovaných orchestrálních partů a analýzy prováděných děl v kontextu s jinými nástrojovými skupinami orchestru;
- použít různé techniky hry vysoké úrovně napříč nástrojovým spektrem, pro schopnost profesionální intepretace děl ve všech směrech (agogika, zvuková různorodost, stylovost, dynamika, souhra)
- osobnostně - interpretačního vkladu prováděným dílům; - Osnova
- Získání znalostí interpretace hudby všech období s důrazem na vysokou technickou náročnost partů i případnou rozdílnost ladění dobových nástrojů.
- Zaměření na výběr paliček (dřevěné, korkové, kožené, flanelové, plstěné...) a použití různých technik - typů vedení úhozů s možnostmi takto měnit charakter (frázování, agogiku) interpretovaného partu.
- Důkladný poslech a interpretační rozbor audio nahrávek (s použitím dobových i novodobých nástrojů) a následná interpretace s důrazem na frázování a agogiku.
- Seminární provedení skladeb s výběrem ze všech období s audio nebo video nahrávkou
Tematické okruhy:- 1. týden
- B. Bartók: Concerto for Orchestra - malý buben; B. Britten: The Young Person's Guide to the Orchestra - xylofon
- 2. týden
- F. von Suppé: Piková dáma - malý buben; B. Smetana: Vltava - triangl
- 3. týden
- L. van Beethoven: Symfonie č. 5, 3. + 4. věta - tympány; S. Prokofjev: Péťa a vlk - malý buben
- 4. týden
- G. Rossini - Straka zlodějka, předehra - malý buben; W. A. Mozart - Kouzelná flétna, předehra - tympány
- 5. týden
- D. Kabalevskij: Colas Breugnon, předehra - xylofon; O. Respighi: Římské slavnosti, 4. část - zvonkohra
- 6. týden
- G. Bizet: Carmen suite No. 1, Aragonaise - tamburina; A. Glazunov: Koncert pro housle a orchestr - zvonkohra
- 7. týden
- A. Dvořák: Symfonie č. 9, 3. věta - triangl; L. van Beethoven: Symfonie č. 1, 3. věta - tympány
- 8. týden
- L. van Beethoven: Symfonie č. 7 - tympány; P. I. Čajkovskij: Symfonie č. 4, 4. věta - činely
- 9. týden
- M. P. Musorgskij: Noc na Lysé hoře - činely; J. Strauss: Kaiserwaltzer - malý buben
- 10. týden
- A. Honegger: Pacific 231 - malý buben; Z. Kodály: Háry János suite - xylofon
- 11. týden
- L. van Beethoven: Fidelio - tympány; M. Ravel - Bolero - malý buben
- 12. týden
- G. Gershwin: Američan v Paříži - xylofon; L. Bernstein: West Side Story, Cool - vibrafon
- 13. týden
- O. Respighi: Římské pinie - zvonkohra; P. I. Čaijkovskij: Louskáček, Trepak - tamburina
- 14. týden
- P. I. Čajkovskij: Louskáček, Dance Arabe - tamburína; L. van Beethoven: Symfonie č. 9, závěr 1. věty - tympány
- Literatura
- Dle potřeby - poskytující informace o interpretovaných skladbách, jejich autorech a o daném hudebním slohu. info
- Výukové metody
- Přednáška - individuální výuka
- Metody hodnocení
- Zkouška
Uznání zkoušky na základě interpretace minimálně deseti skladeb těchto období.
Účast ve výuce minimálně 75% - Informace učitele
- Velký důraz je kladen na stoprocentní, maximálně poctivý přístup každého studenta pro budoucí uplatnění v praxi a konkurenceschopnost v oblasti živého umění.
- Statistika zápisu (zima 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2023/H60248z