H60248z Orchestrální party a sóla I

Hudební fakulta
zima 2022
Rozsah
1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Radek Tomášek (přednášející)
Garance
MgA. Radek Tomášek
Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H60248l Orchestrální party a sóla I )
Úspěšné absolvování a uzavření 1. ročníku bakalářského studia oboru Hra na nástroj na HF JAMU či jiné vysoké škole stejného zaměření.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Orientace v orchestrálních partech. Osvojení a zvládnutí postupu přípravy a studia orchestrálních partů s důrazem na maximální osobní přístup studenta:
- bez nástroje a bez poslechu nahrávky
- s poslechem nahrávky
- vyřešení technických pasáží prakticky u nástroje bez nahrávky
- studium partu prakticky u nástroje s nahrávkou
(Pozn.: všechny body s použitím partitury)
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientace v orchestrálních partech různých stylových období;
- stylové interpretace s ohledem na okolnosti vzniku děl v historickém kontextu;
- orientace v partiturách interpretovaných orchestrálních partů a analýzy prováděných děl v kontextu s jinými nástrojovými skupinami orchestru;
- použít různé techniky hry vysoké úrovně napříč nástrojovým spektrem, pro schopnost profesionální intepretace děl ve všech směrech (agogika, zvuková různorodost, stylovost, dynamika, souhra)
- osobnostně - interpretačního vkladu prováděným dílům;
Osnova
  • Získání znalostí interpretace hudby všech období s důrazem na vysokou technickou náročnost partů i případnou rozdílnost ladění dobových nástrojů.
  • Zaměření na výběr paliček (dřevěné, korkové, kožené, flanelové, plstěné...) a použití různých technik - typů vedení úhozů s možnostmi takto měnit charakter (frázování, agogiku) interpretovaného partu.
  • Důkladný poslech a interpretační rozbor audio nahrávek (s použitím dobových i novodobých nástrojů) a následná interpretace s důrazem na frázování a agogiku.
  • Seminární provedení skladeb s výběrem ze všech období s audio nebo video nahrávkou

  • Tematické okruhy:
  • 1. týden
  • B. Bartók: Concerto for Orchestra - malý buben; B. Britten: The Young Person's Guide to the Orchestra - xylofon
  • 2. týden
  • F. von Suppé: Piková dáma - malý buben; B. Smetana: Vltava - triangl
  • 3. týden
  • L. van Beethoven: Symfonie č. 5, 3. + 4. věta - tympány; S. Prokofjev: Péťa a vlk - malý buben
  • 4. týden
  • G. Rossini - Straka zlodějka, předehra - malý buben; W. A. Mozart - Kouzelná flétna, předehra - tympány
  • 5. týden
  • D. Kabalevskij: Colas Breugnon, předehra - xylofon; O. Respighi: Římské slavnosti, 4. část - zvonkohra
  • 6. týden
  • G. Bizet: Carmen suite No. 1, Aragonaise - tamburina; A. Glazunov: Koncert pro housle a orchestr - zvonkohra
  • 7. týden
  • A. Dvořák: Symfonie č. 9, 3. věta - triangl; L. van Beethoven: Symfonie č. 1, 3. věta - tympány
  • 8. týden
  • L. van Beethoven: Symfonie č. 7 - tympány; P. I. Čajkovskij: Symfonie č. 4, 4. věta - činely
  • 9. týden
  • M. P. Musorgskij: Noc na Lysé hoře - činely; J. Strauss: Kaiserwaltzer - malý buben
  • 10. týden
  • A. Honegger: Pacific 231 - malý buben; Z. Kodály: Háry János suite - xylofon
  • 11. týden
  • L. van Beethoven: Fidelio - tympány; M. Ravel - Bolero - malý buben
  • 12. týden
  • G. Gershwin: Američan v Paříži - xylofon; L. Bernstein: West Side Story, Cool - vibrafon
  • 13. týden
  • O. Respighi: Římské pinie - zvonkohra; P. I. Čaijkovskij: Louskáček, Trepak - tamburina
  • 14. týden
  • P. I. Čajkovskij: Louskáček, Dance Arabe - tamburína; L. van Beethoven: Symfonie č. 9, závěr 1. věty - tympány
Literatura
  • Dle potřeby - poskytující informace o interpretovaných skladbách, jejich autorech a o daném hudebním slohu. info
Výukové metody
Přednáška - individuální výuka
Metody hodnocení
Zkouška
Uznání zkoušky na základě interpretace minimálně deseti skladeb těchto období.
Účast ve výuce minimálně 75%
Informace učitele
Velký důraz je kladen na stoprocentní, maximálně poctivý přístup každého studenta pro budoucí uplatnění v praxi a konkurenceschopnost v oblasti živého umění.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023, zima 2024.