H60045z Dějiny vokální hudby II

Hudební fakulta
zima 2023
Rozsah
2/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D.
Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Čt 9:20–11:45 208
Předpoklady
úspěšně absolvovaný předmět dějiny vokální hudby I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení s hlavními proudy vokální tvorby ve francouzském prostředí a pochopení východisek a souvislostí tohoto vývoje v rámci širších kulturních souvislostí od klasicismu po současnost.

Výstupy z učení
student bude po absolvování předmětu schopen:
-charakterizovat základní slohové a stylové tendence francouzské hudby v evropském umění;
-definovat tamní operní a mimooperní trendy;
-analyzovat a určit specifika francouzské vokální hudby, tyto informace zasadit do širších kontextů evropského dění.
Osnova
  • vývoj francouzské vokální hudby od klasicismu po současnost:
  • - typy francouzské opery: opéra comique, grand opéra, opéra lyrique a jejich vliv na evropskou operní produkci
  • - F. A. Boildieu, D. F. E. Auber, L. J. Hérold, A. Ch. Adam. Halévy a Meyerbeer jako určující osobnosti grand opéra
  • - Pokračovatelé: A. Thomas, Ch. Gounod, C. Saint-Saëns, J. Massenet
  • - Georges Bizet a jeho Carmen; průkopnické dílo naturalismu v opeře
  • - Hector Berlioz a jeho typ programní symfonie
  • - César Franck - oratoria
  • - Opera přelomu 19. a 20. století: Gustav Charpentier, Claude Debussy, Paul Ducas, Maurice Ravel
  • - Les Six: Milhaud, Honegger, Poulenc
  • - osobnost Olivier Messiaena
  • - francouzská píseň: G. Fauré, Debussy, Ravel, Poulenc ad.
Literatura
    doporučená literatura
  • TROJAN, Jan. Dějiny opery. Praha : Paseka , 2001. info
  • GERHARD, Anselm. Die Verstädterung der Oper: Paris und das Musiktheater des 19. Jahrhunderts. Stuttgart: J.B. Metzler, c1992. ISBN isbn3-476-00850-9.
  • HARDY, Christophe. Les mots de la musique. Paris, France: Belin, 2007. ISBN 978-2-7011-3537-3.
  • Sieghart Döhring, Sabine Henze-Döhring, Oper und Musikdrama im 19. Jahrhundert. Laaber: Laaber 1997. ISBN 3-89007-136-8
  • BÁRTOVÁ, Jindřiška. Vokální hudba 20. století. Brno : JAMU , 2002. info
  • LINHARTOVÁ, Vlasta. Kapitoly z dějin umělé písně. Brno : JAMU , 1991. info
    neurčeno
  • Lexikony - New Grove Dictionnary, Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon, Warrack-West: Oxfordský slovník opery. Praha 1998, Seeger: Opernlexikon. info
  • ABRAHAM, Gerald. Stručné dejiny hudby. Bratislava : Hudobné centrum , 2003. info
  • Herbert Schneider, Nicole Wild (Hg.), Die Opéra comique und ihr Einfluß auf das europäische Musiktheater im 19. Jahrhundert, Hildesheim: Olms 1997. ISBN 3-487-10250-1
  • ČERNUŠÁK, Gracian. Dějiny evropské hudby. Praha : SNKLHU, 1964. info
  • NAVRÁTIL, Miloslav. Dějiny hudby : přehled evropských dějin hudby. Ostrava : Scholaforum, 1996. info
  • PEČMAN, Rudolf. Sloh a hudba 1600-1900 : problémy, otázky, odpovědi. Brno : Masarykova univerzita , 1996. info
Výukové metody
Přednáška doprovázená audiálními a obrazovými ukázkami. Závěrečná diskuse o probíraném tématu.
Metody hodnocení
Zápočet po zimním semestru. Podmínkou je alespoň 70 procentní účast na přednáškách a vypracování písemné práce v rozsahu 5 stran. Témata práce vycházejí z probírané látky a studenti si je vybírají z doporučené literatury. V případě odůvodněné vyšší neúčasti se úměrně zvyšuje rozsah písemné práce.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2024.