H50507z Hra na nástroj I

Hudební fakulta
zima 2023
Rozsah
3/0/0. 9 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Kamil Slezák (přednášející)
prof. MgA. Martin Opršál (přednášející)
Roland Dénes (přednášející)
Garance
prof. MgA. Martin Opršál
Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H50507l Hra na nástroj I )
Splnění podmínek přijímacího řízení oboru Hra na bicí nástroje a přijetí k bakalářskému studiu na HF JAMU.

Student je vybaven vlastními paličkami:
MARIMBA (ratan nebo dřevo, váhově těžší)
1 sada univerzální (např. Innovative Percussion, model PIUS3, PIUS4; Marimba One, model KMR3; Yamaha, model Keiko Abe MKA-05
1 sada měkčí (např. Innovative Percussion, model PIUS2; Marimba One, model KMR5; Yamaha, model Keiko Abe MKA-08
VIBRAFON (ratan)
např. Innovative Percussion, model DF30; Králík JV 07
MALÝ BUBEN
2 až 3 páry různých váhových kategorií, nejlépe s kulatou hlavičkou (např. Vic Firth, Cooperman, Kolberg, Sonor, Innovative Percussion, Concorde, Agner...)
TYMPÁNY
minimálně 3 páry různých tvrdostí s bambusovým stonkem zn. KATO (modely Seegers 2-L, 7-M Schumann, AFL - 3216) nebo 4timp (modely B2x - 23/52, B2x - 21/34, FCt - 32)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
MALÝ BUBEN
Relaxační cvičení na uvolňování rukou, správné návyky při držení paliček. Základní způsob držení paliček vychází z tzv. - "Matched grip", konktrétněji německého držení, v pozdějších semestrech možný nácvik tzv. "Tradičního držení". Správný postoj za nástrojem, pravidelné a volné dýchání. Komplexní studium základních principů techniky hry, interpretačně orientovaných na oblast symfonickou. Stylovost, kultura úderu.

MELODICKÉ NÁSTROJE
Vytvoření správných návyků při hře na melodické nástroje. Postoj a držení těla. Volba čtyřpaličkové techniky. Hra z listu, polyrytmy.

TYMPÁNY
Správné návyky držení paliček, polohy těla u nástroje, dýchání, vedení úhozu jako základních principů komplexní techniky hry s interpretačním zaměřením na oblast symfonickou. Stylovost, kontrola úderu, ladění. Všechny aspekty s využitím technických cvičení pro dva až čtyři tympány.
Výstupy z učení
Student má ozvojeny návyky, které mu umožní plně využít zvukový potenciál nástroje(-ů) a realizovat svoji představu o co nejlepším vyznění interpretované skladby. Je seznámen s možnostmi rozehrávání. Uvědomuje si rozdíly v technice hry na jednotlivé základní nástroje. Jsou mu známy atributy hry z listu.
Osnova
  • MALÝ BUBEN
  • Studijní materiál:
  • T. Reed: Syncopation (Alfred Music); M. Peters: Intermediate Snare Drum studies (M.Peters); M. Peters: Elementary snare drum studies (M. Peters); E. Keune: Ein Schulwerk. Kleine Trommel (DVfM); A. J. Cirone: Portraits in Rhythm. 50 studies for snare drum (Alfred Music); H. Knauer: Praktische Schule für Kleine Trommel (F.Hofmeister).

  • MELODICKÉ NÁSTROJE
  • Využívání vhodných cviků pro rozhýbání rukou před vlastním hraním, pro rozehrání vhodná cvičení.
  • Zvyšování orientace na nástroji a schopnosti hry z listu: G. Stout: Ideo-Kinetics, část I.(Keyboard Percussion Publ.); P. Bona: Rhythmical Articulation (Schirmer Inc.)
  • Vtváření správných návyků ve tlumení při hře na vibrafon: D. Friedman: Pedaling and Dampening.
  • Interpretace polyrytmických skladeb, pro schopnost hrát několik rytmických pásem současně: vibrafonové etudy S. Hojného – č.6, 11, 12, 13, 14, 15 (Arco Iris, Praha).
  • Pro vystoupení na interpretačním semináři výběr přednesové skladby hrané čtyřmi paličkami, např. K. Abe: Works for Marimba, Works for Marimba II, Works for Solo Marimba (Schott); P. Smadbeck: Rhythm Song (Keyboard Percussion Publ.); C. Corea: Dětské písně (výběr) (Schott); M. Ford: Emily's Dream (Innovative Percussion) apod.

  • TYMPÁNY
  • Studijní materiál:
  • F. Krüger: Pauken- und Kleine Trommel Schule (Arthur Parrhysius Berlin); M. Peters: Fundamental Method for Timpani (Alfred Publishing, USA); H. Knauer: Paukenschule (Friedrich Hofmeister, Germany); E. Keune: Pauken (VEB Deutscher Verlag für Musik Leipzig); A. Lepak: Thirty-two Solos for Timpani (Windsor Music Publications); A. Weitzel: KATA (Arend Weitzel); A. Weitzel: Pauken Tretschule (LEU-Verlag); A. Weitzel: Pauken üben (Zimmermannn Frankfurt); A. Weitzel: Bewegung, Koordination, Rhytmus (3C musikverlag & notengrafik); A. Weitzel: Der Paukenwirbel (Gretel Verlag); W. Thärichen: Pauker-Training (Boosey & Hawkes); N. Woud: The Timpani Challenge (Pustjens Percussion Publications); N. Woud: Symphonic Studies for Timpani (De Haske); N. Woud: Musical Studies for Pedal Timpani (Pustjens Percussion Publications).
Literatura
    doporučená literatura
  • WEITZEL, Arend. Bewegung, Koordination, Rhythmus. 161 Übungen für Pauke. Frankfurt am Main. Musikverlag Zimmermann, 1996
  • SADLO, Peter. Hauptsache Mallets. Frankfurt, Zimmermann, 2003
  • STEVENS, Leigh Howard. Method of Movement for Marimba. New Jersey, Keyboard Percussion Publications, 2000
  • STOUT, Gordon. Ideo - Kinetics. New Jersey, Keyboard Percussion Publications, 2001.
  • FRIEDMAN, David. Vibraphone Technique: dampening and pedaling. Willow Grove, Steve Weiss Music, rok neuveden.
Výukové metody
Přednáška - individuální výuka
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet - komisionální
Účast ve výuce minimálně 80%
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2024.