H50507z Hra na nástroj I

Hudební fakulta
zima 2019
Rozsah
3/0. 14 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Kamil Slezák (přednášející)
prof. MgA. Martin Opršál (přednášející)
MgA. Radek Tomášek (přednášející)
Garance
Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 16:50–17:35 S19, Po 17:40–18:25 S19, Út 8:30–9:15 S20, Út 9:20–10:05 S20, Út 13:30–14:15 S19, Út 14:20–15:05 S19
Předpoklady
Splnění podmínek přijímacího řízení oboru Hra na bicí nástroje a přijetí k bakalářskému studiu na HF JAMU.

Student je vybaven vlastními paličkami:
MARIMBA (ratan nebo dřevo, váhově těžší)
1 sada univerzální (např. Innovative Percussion, model NJZ4 (R), NJZ5 (R); Marimba One, model KMR3; Adams, model Bogdan Bacanu 140 Rattan)
1 sada měkčí (např. Innovative Percussion, model NJZ2 (R); Marimba One, model KMR5; Adams, model Bogdan Bacanu 120 Rattan)
VIBRAFON (ratan)
např. Innovative Percussion, model DF30; Králík JV 07
MALÝ BUBEN
2 až 3 páry různých váhových kategorií, nejlépe s kulatou hlavičkou (např. Vic Firth, Cooperman, Kolberg, Sonor, Innovative Percussion, Concorde, Agner...) TYMPÁNY
minimálně 3 páry různých tvrdostí s bambusovým stonkem zn. KATO (modely Seegers 2-L, 7-M Schumann, AFL - 3216) nebo 4timp (modely B2x - 23/52, B2x - 21/34, FCt - 32)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
MALÝ BUBEN
Relaxační cvičení na uvolňování rukou, správné návyky při držení paliček. Komplexní studium základních principů techniky hry, interpretačně orientovaných na oblast symfonickou. Stylovost, kultura úderu.

MELODICKÉ NÁSTROJE
Vytvoření správných návyků při hře na melodické nástroje. Volba čtyřpaličkové techniky. Hra z listu, polyrytmy.

TYMPÁNY
Správné návyky držení paliček, polohy těla u nástroje, dýchání, vedení úhozu jako základních principů komplexní techniky hry s interpretačním zaměřením na oblast symfonickou. Stylovost, kontrola úderu, ladění. Všechny aspekty s využitím technických cvičení pro dva až čtyři tympány.
Osnova
  • MELODICKÉ NÁSTROJE
    Pro rozhýbání zápěstí a celých rukou před vlastním hraním využít vhodných cviků, pro rozehrání vhodných cvičení (T. Keemss: Warm Up´s – Brandt Karlsruhe).
    Pro orientaci na nástroji a schopnost hry z listu: G. Stout: Ideo-Kinetics, část I.
    Pro tlumení při hře na vibrafon: D. Friedman: Pedaling and Dampening.
    Interpretace polyrytmických skladeb, pro schopnost hrát několik rytmických pásem současně: vibrafonové etudy S. Hojného – č.6, 11, 12, 13, 14, 15 (Arco Iris Praha).
    Pro vystoupení na interpretačním semináři výběr přednesové skladby, např. jedna skladba z Works for Marimba od K. Abe (Schott), další možnosti: P. Smadbeck: Rhythm Song (Keyboard Percussion Publ.), M. Ptaszyńska: 4 preludia pro vibrafon a klavír, Scherzo pro xylofon a klavír (PWM), C. Corea: Dětské písně (výběr) (Schott), apod.

    MALÝ BUBEN
    Studijní materiál: T. Reed - Syncopation
    E. Keune - Ein Schulwerk: Kleine Trommel (DVfM)
    W. Skowera: 70 Excercises for the side drum (PWM)
    A. J. Cirone: 50 Studies For Snare drum

    TYMPÁNY
    Studijní materiál: Franz Krüger - Pauken und Kleine Trommel - Schule (Arthur Parrhysius Berlin); Mitchell Peters - Fundamental Method for Timpani (Alfred Publishing, USA); Heinrich Knauer - Paukenschule (Friedrich Hofmeister, Germany); Eckehardt Keune - Pauken (VEB Deutscher Verlag für Musik Leipzig); Alexander Lepak - Thirty-two Solos for Timpani (Windsor Music Publications); Arend Weitzel - KATA (Arend Weitzel); Arend Weitzel - Pauken Tretschule (LEU-Verlag); Arend Weitzel - Pauken üben (Zimmermannn Frankfurt); Arend Weitzel - Bewegung, Koordination, Rhytmus (3C musikverlag & notengrafik); Arend Weitzel - Der Paukenwirbel (Gretel Verlag); Werner Thärichen - Pauker-Training (Boosey & Hawkes); Nick Woud - The Timpani Challenge (Pustjens Percussion Publications); Nick Woud - Symphonic Studies for Timpani (De Haske); Nick Woud - Musical Studies for Pedal Timpani (Pustjens Percussion Publications).
Literatura
  • Schmid, Christoph: Rhythmische Koordinations- und Unabhängigkeitsübungen (Brandt Karlsruhe). info
  • Langeheine, Linda: Üben mit Köpfchen (Brandt Karlsruhe). info
  • Stevens, Leigh Howard: Four - Mallet Grip Needed (Modern Percussionist 1985). info
Výukové metody
Individuální výuka
Metody hodnocení
klasifikovaný zápočet - komisionální, potvrzení hodnocení za LS tzv. děkanskou zkouškou
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Pro úspěšné ukončení předmětu je nutná účast ve výuce ve výši alespoň 80% a minimálně tři vystoupení na interpretačním semináři.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.