H60408 Média a komunikace

Hudební fakulta
zima 2022
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Vít Kouřil (přednášející)
Garance
Katedra hudební produkce – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební produkce – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 15:10–16:45 012, kromě Po 19. 12., kromě Út 20. 12., kromě St 21. 12., kromě Čt 22. 12., kromě Pá 23. 12.
Předpoklady
Úspěšně složená přijímací zkouška ke studiu hudebního manažerství.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • A. Mediální komunikace a mediální studia: definice a periodizace médií a komunikace, základní funkce médií; konkurenční příběhy historie médií, představení oboru mediální studia, klasifikace mediálních produktů

    B. Teorie chování médií: poznávací přístupy, výzkumné metody; typy mediálních teorií; př.: teorie masové společnosti, politická ekonomie médií, teorie informační společnosti, sociální trendy ovlivňující chování médií; významné mediální školy;

    C. Působení médií a mediální publika: periodizace výzkumu vlivu médií na publika, typologie působení – účinků médií, druhy publik, konstrukce publik, aktivita publik, měření publik;

    D. Moc médií: druhy mediální moci; politická a ekonomická manipulace, reklama, hegemonie, elity, dominantní ideologie, modely propagandy, PR, spin doctoring;

    E. Mediální systémy: základní mocenské role v mediálním systému, mezinárodní srovnání mediálních systémů: 4 teorie tisku, hlavní trendy v mediální politice a legislativě ČR a EU;

    F. Ekonomika médií: klíčové ekonomické trendy v médiích, např. vlastnická koncentrace, integrace, oligopolizace či globalizace; vlastnická struktura médií v ČR a ve světě;

    G. Hudební trh: historie, struktura a současné trendy hudebního trhu, největší hráči na trhu ve světě a v ČR, marketingová terminologie a promo strategie včetně mediální podpory

    H. Životní styl a hudební vkus: sociologie životního způsobu/stylu, populární kultura, kulturní preference české společnosti, výzkumy kulturního vkusu

    I. Mediální organizace: dělba redakční práce, intervenující vlivy ovlivňující povahu mediálních produktů: rutinní praktiky novinářů, zpravodajské principy a hodnoty, zpravodajské a publicistické žánry, typy zpráv, základní principy žurnalistiky, kdo jsou (čeští) novináři/ky?

    J. Elektronická média: důležité změny pod vlivem TV, rozhlasové a televizní žánry, schémata a formáty, soudobé trendy a jejich kritika: bulvarizace, infotainment, reality TV atp.;

    K. Nová – digitální – síťová – online média: výzvy digitalizace, charakteristické rysy a základní trendy nových médií; výhody, rizika a důsledky tzv. online sociálních sítí, mediální studia 2.0

    L. Hudební žurnalistika: nástin vývoje hudebního tisku, mapa hudebních časopisů a webů, trendy v hudební žurnalistice včetně její online podoby
Literatura
  • DeFleur, M., Rokeach-Ball, S. (1996). Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum. info
  • Fiske, J. (libovolné vydání). Introduction to Communication Studies. London: Routledge. info
  • Jirák, J., Köpplová, B. (2003). Média a společnost. Praha: Portál. info
  • McNair, B. (2004). Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál. info
  • McQuail, D. (1999). Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál. info
  • Reifová, I. (ed.) (2004). Slovník mediální komunikace. Praha: Portál. info
  • Schulz, W., Hagen, L., Schorer, H., Reifová, Končelík, J. (2005). Analýza obsahu emdiálních sdělení. Praha: Karolinum. info
Výukové metody
Přednášky
Metody hodnocení
Zkouška v podobě závěrečného písemného testu, jehož otázky vycházejí z písemných podkladů ke kurzu a doporučené literatury.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023, zima 2024.