H601872z Ansámblová hra II

Hudební fakulta
zima 2022
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MgA. Martin Opršál (přednášející)
MgA. Jiří Levíček (přednášející)
Cyrille Alexandre Oswald (přednášející)
Mgr. Jan Přibil, DiS. (přednášející)
Marián Ševčík (přednášející)
Garance
prof. MgA. Martin Opršál
Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %), Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
H601872z/JI: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Levíček, J. Přibil, M. Ševčík
H601872z/KBN: Pá 10:10–11:45 S19, kromě Po 19. 12., kromě Út 20. 12., kromě St 21. 12., kromě Čt 22. 12., kromě Pá 23. 12., M. Opršál
Předpoklady
H601852z Ansámblová hra I && EVER( H601872l Komorní hra II )
Absolvování předmětu Ansámblová hra I v bakalářském stupni.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Zdokonalování hry v početně malých ansámblech variabilního obsazení (duo, trio, kvarteto, kvinteto, sexteto).
Studenti se učí komunikaci v kolektivní hře a rozvíjejí schopnost poslouchat spoluhráče a přispívat k celkovému zvuku souboru. Bohatší obsazení oproti sólovému hraní nutí spoluvytvářet a vnímat různé zvukové barvy a jejich kombinace; přispívá též k pregnantnějšímu rytmu.
Výstupy z učení
Vedle již nabytých zkušeností student ovládne tyto atributy ansámblové hry:
- zná intonační a barevné odlišnosti jednotlivých nástrojů;
- je rytmicky i tempově přizpůsobivý;
- ovládá zásady ansámblového cítění (role jednotlivých hlasů);
- vnímá vlastní nástroj(e) v kontextu celkového výrazu souboru;
- dokáže zaujmout a formulovat jednoznačný názor k interpretaci různých stylů;
- empaticky vnímá osobnosti ostatních spoluhráčů;
- respektuje vůdčí roli leadera souboru a sám se na ni připravuje s výhledem na své ročníkové či bakalářské projekty.
Na základě těchto zkušeností student umí být rovnocenným spoluhráčem během zkoušek i při vystoupení. Je komunikativní, otevřený a přístupný kritickým názorům ostatních členů ansámblu a aktivně přispívá ke zdárnému naplnění uměleckého záměru.
Osnova
  • V návaznosti na předchozí ročník i nadále práce v malých skupinách, s důrazem na zvyšování umělecké kvality, technické preciznosti, vzájemné komunikace hráčů, zvukové pestrosti a vynalézavosti.
  • Rozvíjení schopnosti hrát a ve všech aspektech spolupracovat s jiným subjektem.
  • Vnímání vlastního hlasu v kontextu celkového zvuku a výrazu souboru.
  • Schopnost interpretačně zvládnout komplikovanější skladby.
  • Rozvíjení schopnosti interakce mezi sólisty a doprovodnými nástroji.
  • Zdokonalování rytmické jistoty a souhry a práce s dynamikou.
  • Po předchozí poradě s pedagogem možnost vlastní volby ansámblového repertoáru pro ročníkový koncert.
  • Prostor pro hraní studentských skladeb.
Výukové metody
Cvičení, koncertní vystoupení
Metody hodnocení
Zápočet
Účast ve výuce minimálně 70%
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023, zima 2024.