HF:H60147z Instrumentace III - Informace o předmětu
H60147z Instrumentace III
Hudební fakultazima 2022
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Ing. MgA. Edgar Mojdl, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu Instrumentace II.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Kompozice elektroakustické hudby (program HF, KompM:M5)
- Kompozice (program HF, B-HUDUM)
- Kompozice (program HF, KompM:M5)
- Kompozice scénické a filmové hudby (program HF, KompM:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat znalosti i praktické dovednosti ke kompozici komorní i orchestrální hudby s využitím soudobých témbrálních technik, metod spektralismu apod.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
integrovat a využít technický a hudební popis zvukové barvy,
detailně porozumět témbrálním a spektralistickým technikám při analýze partitur,
realizovat materiálové a kompoziční studie pro použití ve vlastní kompoziční práci. - Osnova
- Upevnění potřebných pojmů z hudební akustiky, uvažování v Hz vs. v notových výškách.
- Aditivní syntéza jako model, varhany, mixtura.
- Mixtura harmonická, mixtura intonačně volná, harmonický a témbrální potenciál, aplikace do partitury, návrhy mixtur.
- Spektrální analýza zvuku sluchem, FFT pomocí technických prostředků, použití získaných hodnot.
- Frekvenční, amplitudová a kruhová modulace jako model, subharmonická řada, sumační a diferenční.
- Tóny, postranní pásma, typy šumu.
- Návrh a realizace spektrálních charakteristik v partituře.
- Mikrotonální možnosti HN a jejich jednotlivých technik, lokální mikrotonální rejstříky.
- Systematická mikrotonalita vs. témbrální využití.
- Volná intonace, portamento a glissando napříč HN a jejich technikami.
- Možnosti notace výše uvedeného.
- Vypracování a prezentace dvou materiálových a kompozičních studií na zvolená probraná témata.
- Literatura
- Adler, Samuel: The Study of Orchestration, New York 1989. info
- Emmert, František: Poznámky k instrumentaci I, II - JAMU, Brno, 1997, 2000. info
- • KLINGBEIL, Michael Kateley: Spectral Analysis, Editing, and Resynthesis:Methods and Applications [online]. Dostupné z: http://www.klingbeil.com/data/Klingbeil_Dissertation_web.pdf
- • O'CALLAGHAN, James. (2018). Spectral Music and the Appeal to Nature. Twentieth-Century Music. 15. 57-73. 10.1017/S1478572218000063. [online]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/324792319_Spectral_Music_and_the_Appeal_to_Nature
- • Orchestrace jako otevřený proces, sborník studií. AMU Praha 2009. ISBN 978-80-904266-8-9.
- CORNICELLO, Anthony. Timbral Organization in Tristan Murail’s Désintégrations and Rituals by Anthony Cornicello [online]. 2000. info
- Výukové metody
- Přednáška, cvičení. Hromadná výuka. Probíhá formou poslechu a analýzy nahrávek a vypracovávání instrumentačních studií.
- Metody hodnocení
- Zápočet. Hodnocení je uděleno za vypracování určených instrumentačních studií.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2022/H60147z