H60147z Instrumentace III

Hudební fakulta
zima 2022
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
Garance
Ing. MgA. Edgar Mojdl, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu Instrumentace II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat znalosti i praktické dovednosti ke kompozici komorní i orchestrální hudby s využitím soudobých témbrálních technik, metod spektralismu apod.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
integrovat a využít technický a hudební popis zvukové barvy,
detailně porozumět témbrálním a spektralistickým technikám při analýze partitur,
realizovat materiálové a kompoziční studie pro použití ve vlastní kompoziční práci.
Osnova
  • Upevnění potřebných pojmů z hudební akustiky, uvažování v Hz vs. v notových výškách.
  • Aditivní syntéza jako model, varhany, mixtura.
  • Mixtura harmonická, mixtura intonačně volná, harmonický a témbrální potenciál, aplikace do partitury, návrhy mixtur.
  • Spektrální analýza zvuku sluchem, FFT pomocí technických prostředků, použití získaných hodnot.
  • Frekvenční, amplitudová a kruhová modulace jako model, subharmonická řada, sumační a diferenční.
  • Tóny, postranní pásma, typy šumu.
  • Návrh a realizace spektrálních charakteristik v partituře.
  • Mikrotonální možnosti HN a jejich jednotlivých technik, lokální mikrotonální rejstříky.
  • Systematická mikrotonalita vs. témbrální využití.
  • Volná intonace, portamento a glissando napříč HN a jejich technikami.
  • Možnosti notace výše uvedeného.
  • Vypracování a prezentace dvou materiálových a kompozičních studií na zvolená probraná témata.
Literatura
  • Adler, Samuel: The Study of Orchestration, New York 1989. info
  • Emmert, František: Poznámky k instrumentaci I, II - JAMU, Brno, 1997, 2000. info
  • • KLINGBEIL, Michael Kateley: Spectral Analysis, Editing, and Resynthesis:Methods and Applications [online]. Dostupné z: http://www.klingbeil.com/data/Klingbeil_Dissertation_web.pdf
  • • O'CALLAGHAN, James. (2018). Spectral Music and the Appeal to Nature. Twentieth-Century Music. 15. 57-73. 10.1017/S1478572218000063. [online]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/324792319_Spectral_Music_and_the_Appeal_to_Nature
  • • Orchestrace jako otevřený proces, sborník studií. AMU Praha 2009. ISBN 978-80-904266-8-9.
  • CORNICELLO, Anthony. Timbral Organization in Tristan Murail’s Désintégrations and Rituals by Anthony Cornicello [online]. 2000. info
Výukové metody
Přednáška, cvičení. Hromadná výuka. Probíhá formou poslechu a analýzy nahrávek a vypracovávání instrumentačních studií.
Metody hodnocení
Zápočet. Hodnocení je uděleno za vypracování určených instrumentačních studií.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023, zima 2024.