HF:H60034z Dějiny hudby III (20 st) - Informace o předmětu
H60034z Dějiny hudby III (20 st)
Hudební fakultazima 2022
- Rozsah
- 2/1/0. 2 kr. 2 z 5. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Čt 14:20–16:45 205, kromě Po 19. 12., kromě Út 20. 12., kromě St 21. 12., kromě Čt 22. 12., kromě Pá 23. 12.
- Předpoklady
- Základní přehled o vývoji dějin evropské hudby.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 17/50, pouze zareg.: 0/50
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Seznámení se s vývojem artificiální hudby primárně evropského kontinentu ve 20. století, pochopení zákonitostí vývoje hudebních směrů v jejich stylových kontextech a s ohledem na vývoj kompozičních technik.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu schopen:
-definovat podstatu stylového vývoje evropské artificiální hudby 20. století,
-vymezit tyto vývojové směry v hudbě skrze stěžejní kompoziční techniky a estetické přístupy,
-určit tato specifika na základě poslechu hudební ukázky,
-začlenit konkrétní hudební dění (na úrovni jednotlivých skladatelů a jejich tvorby) do širšího vývojového kontextu evropské hudby 20. století. - Osnova
- ZS:
- 1) Rozklad tonální harmonie a situace ve vývoji hudby na přelomu 19. a 20. století.
- 2) Druhá vídeňská škola pohledem vývoje rozvolněné tonality, antonality a dodekafonie, a její vliv na formování hudby první poloviny 20. století.
- 3) Igor Stravinskij jako představitel druhé základní vývojové linie hudby první poloviny 20. století.
- 4) Hudební neoklasicismus a neofolklorismus.
- 5) Další tendence ve vývoji hudby první poloviny 20. století (Hindemith, Šestka, aj.).
- 6) Ruská meziválečná avantgarda a problematika zrodu socialistického realismu.
- 7) Česká hudba v první polovině 20. století a její základní stylové tendence.
- LS:
- 1) Situace po druhé světové válce a vznik Nové hudby.
- 2) Multiseriální kompozice.
- 3) Elektroakustická / elektronická a konkrétní hudba.
- 4) Témbrová hudba.
- 5) Další skladatelské přístupy (Messiaen, Nono aj.).
- 6) Postmoderní obrat v sedmdesátých letech - stylová a kompoziční východiska a tvorba nejvýznamnějších autorů.
- 7) Hudební minimalismus.
- Literatura
- povinná literatura
- Vysloužil, Jiří. Hudobníci 20. storočia. Bratislava: Opus, 1981.
- Navrátil, Miloš. Nástin vývoje evropské hudby 20. století. Ostrava: Monatex, 1993.
- SMOLKA, Jaroslav a kolektiv. Dějiny hudby. Brno : Togga , 2001. info
- doporučená literatura
- DIBELIUS, Ulrich. Moderne Musik II. 1965-1985. München : Piper 1994. info
- Lexikony - New Grove Dictionary, Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon. info
- NAVRÁTIL, Miloslav. Dějiny hudby : přehled evropských dějin hudby. Ostrava : Scholaforum, 1996. info
- SCHNIERER, Miloš. Dějiny hudby. Brno : JAMU, 2007. info
- SCHNIERER, Miloš. Hudba 20. století. Brno : JAMU, 2005. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminární diskuse, poslech A/V ukázek.
- Metody hodnocení
- Zimní semestr: zápočet - forma písemného testu.
Letní semestr: zkouška - forma ústního pohovoru. - Informace učitele
- Minimální požadovaná docházka: 6 hodin / semestr.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2022/H60034z