H60196Bz Kompozice IV

Hudební fakulta
zima 2021
Rozsah
0/2/18. 10 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Mario Buzzi, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Zbyněk Matějů (cvičící)
MgA. Michal Nejtek, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60199Bl Kompozice scénické a filmové hudby III.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je další rozšíření doposud získaných znalostí a dovedností o významnou míru aplikace elektroakustických hudebních prostředků a principy spolupráce na dramaturgii zvukové složky scénického nebo filmového díla s dalšími členy tvůrčího týmu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• využít nejrůznějších žánrů nonartificiální hudby,
• ve své tvorbě propojovat tradiční hudební nástroje a elektronické zvukové prostředky,
• komponovat scénickou hudbu menšího rozsahu, kombinující akustické i elektronické hudební prostředky,
• komunikovat s dalšími členy tvůrčího tymu a reagovat na jejich požadavky.
Osnova
  • Další studie a modelové příklady různých podob nonartificiální hudby, využitelné v rámci hudebně-scénického díla.
  • Propojení hudby pro tradiční nástroje a elektronické zvukové složky v rámci filmu a multimediální inscenace.
  • Komunikace se zvukovým mistrem, základy spolupráce s libretistou, operním režisérem, choreografem.
  • Vytvoření partitur dvou scénických hudeb menšího rozsahu s využitím kombinace akustických a elektronických nástrojů a technologie samplingu. Dalším studijním výstupem je vytvoření hudební složky ke krátkému filmu, jehož autory budou studenti Divadelní fakulty JAMU.
Literatura
  • MANOVICH, Lev. The language of new media. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2002. Leonardo (Series) (Cambridge, Mass.). ISBN 9780262133746.
  • ADÁMEK, Jiří. Theatre Musical (Divadlo poutané hudbou). Praha: Nakladatelství AMU, 2010. ISBN 978-80-7331-191-9.
  • DLOUHÝ, Dan. Přehled, systemizace a zhodnocení tembrálních inovací. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2013. ISBN 978-80-7460-045-6.
  • RACLAVSKÝ, Jiří: Stochastická hudba Iannise Xenakise. In Vesmír 83 [online]. 2004/7, s. 404-408 [cit. 12. 4. 2016]. Dostupné z: http://casopis.vesmir.cz/clanek/stochasticka-hudba-iannise-xenakise
  • HITCHCOCK, Alfred. Psycho [DVD]. Universal Studios, 2004.
  • DIXON, Steve. Digital performance: a history of new media in theater, dance, performance art, and installation. Cambridge, Mass.: MIT Press, c2007. Leonardo (The MIT Press). ISBN 9780262527521.
  • TEMPERLEY, David. Music and Probability. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2006. ISBN 978-0262201667.
  • WÖRNER, Karl H. Stockhausen: Life and Work. Oakland: University of California Press, 1992. ISBN: 978-0-520-03272.
  • VERNALIS, Carol, HERZOG, Amy, RICHARDSON, John. The Oxford Handbook of Sound and Image in Digital Media. Oxford, New York: Oxford University Press, 2013. ISBN 978-0199757640.
  • COPE, David. Techniques of the Contemporary Composer. U.S.: Schirmer, 1997. ISBN 10: 0028647378/ISBN 13: 9780028647371.
  • CAGE, John. Silence: přednášky a texty. Praha: Tranzit, 2010. ISBN 978-80-87259-07-8.
Výukové metody
Cvičení. Individuální výuka.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2023.