HF:H60195Az Kompozice I - Informace o předmětu
H60195Az Kompozice I
Hudební fakultazima 2021
- Rozsah
- 0/2/18. 10 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- MgA. Jan Kavan, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (cvičící)
MgA. Michal Indrák, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšné absolvování přijímacích zkoušek do magisterského studia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Kompozice elektroakustické hudby (program HF, KompM:M5)
- Kompozice (program HF, B-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základního povědomí o principech kompozice elektroakustické hudby z hlediska organizace kompozičního procesu, tvorby hudebních struktur, jejich formálního uspořádání a jednodušších principů tvorby zvuku.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
• rozfázovat kompoziční proces,
• vytvářet jednoduché struktury v oblasti tónových výšek a délek a vhodným způsobem je formálně uspořádat,
• využít některých druhů syntéz a chápat jejich klíčové parametry,
• aplikovat v kompoziční práci principy konkrétní hudby,
• komponovat kratší elektroakustické skladby, využívající zvolené metodu tvorby zvuku. - Osnova
- Rozfázování kompozičního procesu.
- Elementární struktury v oblasti tónových výšek a délek.
- Formová schémata.
- Základní druhy zvukové syntézy.
- Principy konkrétní hudby.
- Digitální zpracování zvuku.
- Vytvoření 2 - 3 elektroakustických kompozic s menším množstvím stop a stereo výstupem v délce min. 6 minut s důrazem na umělecké parametry díla, využívajících buď syntézy zvuku (bez použití presetových nástrojů), principů konkrétní hudby, čistě digitálního zpracování zvuku, nebo kombinace výše uvedených přístupů.
- Literatura
- ŠKVOR, Zdeněk. Elektroakustika a akustika: vysokoškolská učebnice. V Praze: České vysoké učení technické, 2012. ISBN 9788001050347.
- COLLINS, Nick a Julio d' ESCRIVAN RINCÓN. The Cambridge companion to electronic music. New York: Cambridge University Press, 2007. ISBN 0521688655
- HUGIL, Andrew. The Digital Musician. New York: Routledge, 2012. ISBN 978-0-415-80659-6.
- GOTTSCHALK, Jennie. Experimental Music Since 1970. Bloomsbury: Bloomsbury Academic, 2016. ISBN 1628922478.
- COLLINS, Nicolas, SCHEDEL, Margaret, WILSON, Scot. Electronic Music. Cambridge Introductions to Music. Cambridge: Cambridge University Press, 2013. ISBN 978-1-107-64817-3.
- STUCKENSCHNIDT, Hans Heinz. Musik des 20. Jahrhunderts. Wien, 1979.
- MOORE, Adrien. Sonic Art: Introduction to Electroacoustic music. New York: Routledge, 2016. ISBN 1138925039.
- ELSEA, Peter. The art and technique of electroacoustic music [online]. Middleton, Wisconsin: A-R Editions, Inc., 2013. Computer Music and Digital Audio Series; Volume 26 [cit. 2019-01-12]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10852529
- ROADS, Curtis. Composing Electronic Music: A New Aesthetic. Oxford University Press, 2015.
- FORRÓ, Daniel. MIDI – komunikace v hudbě. Praha, Grada 1993.
- RACLAVSKÝ, Jiří: Stochastická hudba Iannise Xenakise. In Vesmír 83 [online]. 2004/7, s. 404-408 [cit. 12. 4. 2016]. Dostupné z: http://casopis.vesmir.cz/clanek/stochasticka-hudba-iannise-xenakise
- ROADS, Curtis. The Computer Music Tutorial. Cambridge: The MIT Press, 1996.
- Výukové metody
- Cvičení. Individuální výuka.
- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet.
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (zima 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2021/H60195Az