HF:H60101HOz Hra na nástroj I - Informace o předmětu
H60101HOz Hra na nástroj I
Hudební fakultazima 2019
- Rozsah
- 0/2. 12 kr. 12 z 24. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející) - Garance
- Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 16:50–18:25 215, St 8:30–9:15 212
- Předpoklady
- Úspěšné přijímací řízení
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hra na hoboj (program HF, B-HUDUM)
- Hra na hoboj (program HF, N-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je další rozvoj interpretačních znalostí a nástrojových dovedností získaných na předešlém vývojovém stupni. Rozvoj profesionální orientace v interpretaci hudby různých slohových období. Důraz je kladen na zdokonalení techniky, tónové kultury a agogiky.
- Výstupy z učení
- Student zvládá technicky náročné skladby a je schopen samostatné interpretace koncertní literatury různých stylových období.
- Osnova
- Prohloubení znalostí a dovedností v oblasti umění hry na hoboj pomoci metodiky nastudování doporučených skladeb různých slohových období, seznámení s odbornou literaturou a reflektování teoretických poznatků a praktických dovedností formou písemné semestrální práce.
- Doplňování repertoáru o tituly dosud nestudovaných stylů a autorů, pro něž nebyl dostatečný prostor v předchozím studiu. Nastudování etud pro zdokonalování v technice a tónových možnostech hry na hoboj. Rozšiřování dovedností studenta směrem k současným interpretačním trendům (studium dvojitého staccata, hra flažoletů, používání moderní dechové techniky). Technická cvičení - etudy - výběr :
- Doporučené etudy: J.H. Luft 24 Etud, F. W. Ferling 48 Etud, Op. 31, 144 Präludiem und Etuden für Oboe, 1. a 2. díl, P. Rodé 24 Caprices en formel d´etudes.
- Nastudováním doporučených skladeb se rozumí příprava a realizace na úrovní koncertního provedení minimálně dvou přednesových skladeb pro vystoupení na interpretačních seminářích a semestrálních zkouškách.
- Podíl skladeb barokního období za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru je 1:1.
- Hra zpaměti na semestrální a děkanské zkoušce je povinná.
- Studentovi je doporučeno pokračování v technickém zdokonalování výběrem intonačních cvičení a etud vyšší obtížnosti. Interpretace stupnic a rozložených akordů v různých variačních obměnách (legato, staccato, intervaly a jejich kombinace). Pokračování v individuálním systému práce: intonace, produkce tónu, pojivost tónu, vyrovnanost rejstříků, rozvoj technických možností hráče.
- Minimální požadavky na splnění předmětu / Podmínky pro udělení zápočtů (klasifikovaného zápočtu) - 1. ročník bakalářského studia:
- a) Jedno vystoupení v každém semestru na semináři (vystoupení se boduje).
- b) Uzavřít každý semestr před zkušební komisí.
- c) Uzavřít letní semestr před děkanskou komisí. Na seminářích a semestrálních zkouškách budou interpretovány rozdílné přednesy v délce minimálně 10 min pro každý přednes, tj. dva různé přednesy / semestr, čtyři přednesy / akademický rok.
- d) Uzavřít každý semestr odevzdáním písemné semestrální práce reflektující aktuální stav teoretických poznatků a praktických dovedností v předmětu Hra na hoboj a sloužící přípravou pro budoucí bakalářskou písemnou práci.
- Příklad volby skladeb: Volitelnou skladbou pro semestrální a děkanskou zkoušku je skladba za doprovodu klavíru (ze seznamu doporučených skladeb B a C.
- Volitelnou skladbou pro vystoupení na semináři KDN je skladba barokního období za doprovodu cembala ze seznamu doporučených skladeb A (víz předmět Studium repertoáru s cembalem).
- Sólové skladby barokního období jsou součástí každodenních intonačních a technických cvičení, například G. Ph. Telemann 12 Fantazií (jedna z Fantazií č. 1.-4., 6.-7., 8 a 10), jejích příprava je kontrolována vyučujícím pedagogem formou individuálních hodin a třídních přehrávek.
- Příklad volby programu pro akademický rok:
- A. Vivaldi Sonáta c moll pro hoboj a cembalo (bodovaný seminář - ZS),
- C. Saint-Saens Sonáta pro hoboj a klavír (semestrální zkouška – ZS),
- J. S. Bach: Sonáta g moll BWV 1020 pro hoboj a cembalo (bodovaný seminář - LS),
- J. W. Kalliwoda Morceau de salon pro hoboj a klavír (zpaměti, semestrální a děkanská zkoušky – LS).
- Doporučená každodenní cvičení: intonační cvičení (A. M. R. Barret, H. Brod, A. Giampieri, L. Bleuzet, Ph. Bernold, G. Passin, M. Schaefendriek), stupnice a rozložené akordy v různých variačních obměnách - legato, staccato, intervaly a jejich kombinace (systém stupnicových cvičení doc. Jurije Likina).
- Doporučené etudy: J.H. Luft 24 Etud, F. W. Ferling 48 Etud, Op. 31, 144 Präludiem und Etuden für Oboe, 1. a 2. díl, P. Rodé 24 Caprices en formel d´etudes.
- Návrh přednesových skladeb:
- G. Ph. Telemann 12 Fantazií (č. 1.-4., 6.-7., 8 a 10),
- J. S. Bach / C. Ph. E. Bach Sonáta g moll BWV 1020/ H. 542.5.,
- G. F. Händel Sonáta c moll, Sonáta g moll, C. Ph. E. Bach Sonáta g moll,
- A. Vivaldi Sonáta c moll,
- N. Chedeville (A. Vivaldi) Sonáta č. 6 g moll z Il Pastor Fido,
- G. Ph. Telemann Sonáta e moll, Sonáta g moll, Sonáta B dur,
- E. Bozza Conte Pastorale,
- C. Saint-Saëns Sonáta,
- P. Sancan Sonatina,
- J. W. Kalliwoda Morceau de Salon, Op. 228,
- R. Schumann Tři romance, Adagio a Allegro,
- Fr. Devienne Sonáty,
- F. Krommer – Kramář Koncert F dur Op. 52.
- Doporučený repertoár pro bakalářské studium:
- A:
- Skladby pro sólový hoboj:
- G. Ph. Telemann 12 Fantazií pro sólový hoboj
- J.S. Bach Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013
- C. Ph. E. Bach Sonáta g moll pro sólový hoboj
- Skladby pro sólový hoboj s doprovodem cembala (basso continuo):
- J.S. Bach Sonáta g moll BWV 1020
- G. Ph. Telemann Sonáta g moll z “Tafelmusik” twV 41:g6
- G. Ph. Händel Sonáta g moll, c moll
- A. Vivaldi Sonáta c moll (Schott), Sonáta g moll RV 28, Sonáta g moll Il Pastor Fido
- C. Ph. E. Bach: Sonáta g moll
- M. Marais: Les Folies d’Espagne (Barenreiter)
- F. Couperin: Královské koncerty (Concerts Royaux) č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara)
- Skladby pro sólový hoboj a smyčce:
- A. Marcello: Koncert d moll (Musica Rara)
- A. Vivaldi: Koncert C dur RV 447
- A. Vivaldi: Koncert d moll RV 454
- G. Ph. Telemann Koncert F dur
- T. Albinoni Koncert d moll
- J. S. Bach Koncert d moll BWV1059
- J. S. Bach Koncert A dur pro hoboj d´amour BWV1055
- B:
- W. A. Mozart Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle)
- J. N. Hummel Introdukce, téma a variace
- F. V. Kramář Koncert pro hoboj F dur, Op. 37, Koncert pro hoboj F dur, Op. 52
- A. Lebrun Koncert d moll č. 1 (Schott)
- B. H. Crussel Divertimento, Op. 9
- W. A. Mozart Kvartet F dur K370 (1781), (Barenreiter)
- J. Fiala Kvartet
- C:
- R. Schumann: Tři romance pro hoboj a klavír, op. 94
- R. Schumann: Adagio a Allegro
- C. Saint-Saens Sonáta
- P. Sancan: Sonatina
- P. Hindemith: Sonáta
- E. Bozza: Conte Pastorale
- E. Bozza: Pastorální Fantazie
- F. Foret: Patres et Rythmes Champetres
- J. W. Kalliwoda: Morceau de salon
- J. W. Kalliwoda: Concertino
- V. Bellini: Koncert
- J. Absil: Burlesque
- D. Milhaud: Sonatina
- H. Dutilleux: Sonáta
- F. Poulenc: Sonáta (Chester Music)
- J. Francaix: L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny)
- B. Britten: Temporal variations ( Boosey&Hawkes)
- R. Vaughan Williams: Koncert
- M. Dranishnikova: Poem
- N. Skalkottas: Concertino (Margun Music Inc)
- M. Mihalovici: Sonatina Op. 13 (1928) B. Britten: Šest metamorfóz pro sólový hoboj
- J. Pelikán: Sonatina pro hoboj a klavír (Barenreiter Praha)
- S. Bodorová: Magikon
- K. Slavický: Suita
- A. Dorati: Pět kusů pro sólový hoboj ( Boosey& Hawkes)
- G. Silvestrini: Six Etudes pour Hautbois, Editions du Hautbois, Paris
- Literatura:
- Likin, Jurij: Estetika hobojového tónu, Brno 2013
- Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
- Schaeferdiek Marc: Foundations of Oboe Playing
- Bate, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
- Burgess, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
- Passin Günter: Die Spieltechnik der Oboe
- Barret A.M. R., Schuring Martin: Oboe Method
- Dosoudilová Eva: Základní aspekty hry na hoboj a výuka začátečníků, diplomová práce, JAMU v Brně, 2013
- Mrázová Marcela: Problematika intonace při hře na hoboj, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
- Lubnin Evgeny: Artikulace jako výrazový prostředek hobojisty, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
- Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
- Mrázová Marcela: Vibrato jako výrazový prostředek hobojisty, diplomová práce, JAMU v Brně, 2017
- Faglicová Veronika: Význam cvičenia stupníc pri výuke hry na hoboj, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
- Sprenkle, Robert: The Art of Oboe Playing
- Haynes, Burce: Music for Oboe 1650-1800. Bibliographie. Rorrest Music, 1994, Berkeley
- Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
- Bělský Vratislav: Hudba baroka, JAMU v Brně, 2010
- Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980.
- Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
- Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
- Goosens, L. - Roxburgh, E. : The Oboe. Macdonald and Janes, London 1977
- Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
- Kostelecká Pavla: Gilles Silvestrini: Six Études pour Hautbois, diplomová práce, JAMU v Brně, 2011
- Mlčoch, Radek. Královský koncert č. 11, diplomová práce, Brno 2013
- Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
- Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
- Literatura
- povinná literatura
- Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
- Schaeferdiek Marc: Foundations of Oboe Playing
- Burgess, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
- Passin Günter: Die Spieltechnik der Oboe
- Sprenkle, Robert: The Art of Oboe Playing
- doporučená literatura
- Bělský Vratislav: Hudba baroka, JAMU v Brně, 2010
- Goosens, L. - Roxburgh, E. : The Oboe. Macdonald and Janes, London 1977
- neurčeno
- Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
- Play with a Pro, Hudební výuková videa, www.playwithapro.com
- Výukové metody
- 2 individuální lekce týdně, kontrolovaná samostatná příprava, vystoupení na semináři
Výuka probíhá zejména formou individuálních lekcí a konzultací, přednášek, seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen, semestrální písemné práce. - Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet – komisionální.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Minimální požadavky na splnění předmětu / Podmínky pro udělení zápočtů (klasifikovaného zápočtu) - 1. ročník bakalářského studia:
a) Jedno vystoupení v každém semestru na semináři (vystoupení se boduje).
b) Uzavřít každý semestr před zkušební komisí.
c) Uzavřít letní semestr před děkanskou komisí. Na seminářích a semestrálních zkouškách budou interpretovány rozdílné přednesy v délce minimálně 10 min pro každý přednes, tj. dva různé přednesy / semestr, čtyři přednesy / akademický rok.
d) Uzavřít každý semestr odevzdáním písemné semestrální práce reflektující aktuální stav teoretických poznatků a praktických dovedností v předmětu Hra na hoboj a sloužící přípravou pro budoucí bakalářskou písemnou práci.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2019/H60101HOz