H60109HOz Hra na nástroj III - abs. projekt

Hudební fakulta
zima 2018
Rozsah
0/2. 14 kr. 14 z 28. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Jurij Likin (přednášející)
Jan Hoďánek (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející)
Garance
Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H60104HOz Hra na nástroj II && EVER ( H60109HOl Hra na nástroj III - abs. projekt )
Úspěšné ukončení studia předmětu Hra na nástroj II v druhém ročníku bakalářského studia na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolvent bakalářského studijního programu má získat schopnost samostatné tvůrčí práce, schopnost sledovat a analyzovat odbornou literaturu, schopnost interpretovat a aplikovat výsledky běžných uměleckých výzkumů, má být připraven k výkonu povolání a ke studiu v magisterském studijním programu. Studium je zaměřeno na náročnou uměleckou přípravu a rozvíjení talentu studenta.
Výstupy z učení
Absolvent má být připraven na výkon povolání koncertního umělce a pedagoga hry na hoboj.
Osnova
  • Závěrečná příprava a realizace absolventského bakalářského koncertu ve formě veřejného recitálu v délce 60 min.
  • Podmínky pro program bakalářského koncertu: a) koncert lze rozdělit na dvě koncertní vystoupení – dva koncerty, každý v trvání 30 min., b) minimálně jedna skladba za doprovodu cembala (související předmět Studium repertoáru s cembalem) a dle seznamu doporučeného repertoáru. Při tom podíl skladeb za doprovodu cembala a skladeb za doprovodu klavíru má být 1:1., d) komorní skladba s účastí hoboje v maximální délce 25% celkového programu (časový poměr: 25% komorní skladba, 75% skladby sólové s doprovodem nebo bez doprovodu). Za komorní skladbu se považuje skladba s rovnocennými party nástrojů, například, duo, trio, dechový kvintet, klavírní kvintet. Skladba pro sólový hoboj za doprovodu dalších nástrojů se považuje za sólovou skladbu, například W. A. Mozart Hobojový kvartet, B. Britten Fantazie – kvartet pro sólový hoboj, housle, violu a violoncello.
  • Příklad programu:
  • 1. koncert: J. S. Bach Adagio pro hoboj a cembalo, C. Ph. E. Bach Sonáta g moll pro hoboj a cembalo, G. Ránky Don Quichot a Dulcinea pro hoboj a cembalo.
  • 2. koncert: B. Martinů Koncert, F. Poulenc Trio pro hoboj, fagot a klavír.
  • Součásti přípravy bakalářského koncertu je pokračování (individuálně) v technickém zdokonalování výběrem etud a intonačních cvičení vyšší obtížnosti (důraz na zdokonalení tónové a prstové techniky).
  • Podmínky pro udělení zápočtů - 3. ročník bakalářského studia:
  • 1). Splnění úkolu dle harmonogramu přípravy programu bakalářského koncertu, schváleného vedoucím bakalářského projektu.
  • 2). Úspěšná realizace bakalářského koncertu.
  • Doporučený repertoár pro bakalářské studium:
  • A:
  • Skladby pro sólový hoboj:
  • G. Ph. Telemann 12 Fantazií pro sólový hoboj
  • J.S. Bach Partita g moll pro sólový hoboj, BWV 1013
  • C. Ph. E. Bach Sonáta g moll pro sólový hoboj
  • Skladby pro sólový hoboj s doprovodem cembala (basso continuo):
  • J.S. Bach Sonáta g moll BWV 1020
  • G. Ph. Telemann Sonáta g moll z “Tafelmusik” twV 41:g6
  • G. Ph. Händel Sonáta g moll, c moll
  • A. Vivaldi Sonáta c moll (Schott), Sonáta g moll RV 28, Sonáta g moll Il Pastor Fido
  • C. Ph. E. Bach: Sonáta g moll
  • M. Marais: Les Folies d’Espagne (Barenreiter)
  • F. Couperin: Královské koncerty (Concerts Royaux) č. 1, 6, 11 (Fuzeau, Musica Rara)
  • Skladby pro sólový hoboj a smyčce:
  • A. Marcello: Koncert d moll (Musica Rara)
  • A. Vivaldi: Koncert C dur RV 447
  • A. Vivaldi: Koncert d moll RV 454
  • G. Ph. Telemann Koncert F dur
  • T. Albinoni Koncert d moll
  • J. S. Bach Koncert d moll BWV1059
  • J. S. Bach Koncert A dur pro hoboj d´amour BWV1055
  • B:
  • W. A. Mozart Koncert pro hoboj a orchestr C dur, K.314(285d), (Edition Henle)
  • J. N. Hummel Introdukce, téma a variace
  • F. V. Kramář Koncert pro hoboj F dur, Op. 37, Koncert pro hoboj F dur, Op. 52
  • A. Lebrun Koncert d moll č. 1 (Schott)
  • B. H. Crussel Divertimento, Op. 9
  • W. A. Mozart Kvartet F dur K370 (1781), (Barenreiter)
  • J. Fiala Kvartet
  • C:
  • R. Schumann: Tři romance pro hoboj a klavír, op. 94
  • R. Schumann: Adagio a Allegro
  • C. Saint-Saens Sonáta
  • P. Sancan: Sonatina
  • P. Hindemith: Sonáta
  • E. Bozza: Conte Pastorale
  • E. Bozza: Pastorální Fantazie
  • F. Foret: Patres et Rythmes Champetres
  • J. W. Kalliwoda: Morceau de salon
  • J. W. Kalliwoda: Concertino
  • V. Bellini: Koncert
  • J. Absil: Burlesque
  • D. Milhaud: Sonatina
  • H. Dutilleux: Sonáta
  • F. Poulenc: Sonáta (Chester Music)
  • J. Francaix: L ´Horologe de Flore (Květinové hodiny)
  • B. Britten: Temporal variations ( Boosey&Hawkes)
  • R. Vaughan Williams: Koncert
  • M. Dranishnikova: Poem
  • N. Skalkottas: Concertino (Margun Music Inc)
  • M. Mihalovici: Sonatina Op. 13 (1928) B. Britten: Šest metamorfóz pro sólový hoboj
  • J. Pelikán: Sonatina pro hoboj a klavír (Barenreiter Praha)
  • S. Bodorová: Magikon
  • K. Slavický: Suita
  • A. Dorati: Pět kusů pro sólový hoboj ( Boosey& Hawkes)
  • G. Silvestrini: Six Etudes pour Hautbois, Editions du Hautbois, Paris
  • Literatura:
  • Likin, Jurij: Estetika hobojového tónu, Brno 2013
  • Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
  • Schaeferdiek Marc: Foundations of Oboe Playing
  • Bate, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
  • Burgess, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
  • Passin Günter: Die Spieltechnik der Oboe
  • Barret A.M. R., Schuring Martin: Oboe Method
  • Dosoudilová Eva: Základní aspekty hry na hoboj a výuka začátečníků, diplomová práce, JAMU v Brně, 2013
  • Mrázová Marcela: Problematika intonace při hře na hoboj, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
  • Lubnin Evgeny: Artikulace jako výrazový prostředek hobojisty, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
  • Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
  • Mrázová Marcela: Vibrato jako výrazový prostředek hobojisty, diplomová práce, JAMU v Brně, 2017
  • Faglicová Veronika: Význam cvičenia stupníc pri výuke hry na hoboj, bakalářská práce, JAMU v Brně, 2015
  • Sprenkle, Robert: The Art of Oboe Playing
  • Haynes, Burce: Music for Oboe 1650-1800. Bibliographie. Rorrest Music, 1994, Berkeley
  • Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
  • Bělský Vratislav: Hudba baroka, JAMU v Brně, 2010
  • Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980.
  • Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
  • Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
  • Goosens, L. - Roxburgh, E. : The Oboe. Macdonald and Janes, London 1977
  • Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
  • Kostelecká Pavla: Gilles Silvestrini: Six Études pour Hautbois, diplomová práce, JAMU v Brně, 2011
  • Mlčoch, Radek. Královský koncert č. 11, diplomová práce, Brno 2013
  • Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
  • Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
  • Vybrané hudebně-teoretické traktáty (S. Ganassi, G. Caccini, J. Mattheson, L. Mozart, J. J. Quantz, C. Ph. E. Bach, D. G. Türk u. a.).
  • J.J.Quantz: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu (Ed. Supraphon Praha 1990).
  • Neumann, F. : Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. Princeton 1983
Literatura
  • Likin, Jurij: reflexe Estetika hobojového tónu, Brno 2013
  • Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
  • Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
  • Marx, Josef: The Tone of the Baroque Oboe. 1951
  • Sprenkle, Robert: The Art of Oboe Playing
  • Goosens, L. - Roxburgh, E. : Oboe. Macdonald and Janes, London 1977. info
  • Quantz, J.J. : Interpretace - Pokus jak hrát na příčnou flétnu. Supraphon, Praha 1980. info
  • Bigotti, Giovanni: Storia dell´Oboe. Zanibon, 1974, Padova
  • Burgess BURGESS, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
  • Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
  • Bartolozzi, B.: New souds for woodwind. Oxford Univ. Press, 1982, London
  • Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
  • Náhradní obsah: Haynes, Burce: Music for Oboe 1650-1800. Bibliographie. Rorrest Music, 1994, Berkeley
  • Batte, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
  • Fleurot, Francois: Le Hautbois. Ed. Pikard, 1984, Paris
  • Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
Výukové metody
Výuka probíhá zejména formou individuálních lekcí a konzultací, přednášek, seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen, semestrální písemné práce, přípravy závěrečných prací a závěrečných projektů.
Metody hodnocení
Zápočet
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.