H40601z Interpret. seminář II

Hudební fakulta
zima 2015
Rozsah
0/2. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MgA. Kamila Klugarová (přednášející)
Garance
Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( H40601l Interpret. seminář II )
ZS - zápis předmětu, LS - zápočet za ZS

Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
  • - J. S. Bach - dokumentace, nahrávky, srovnávání zvukových příkladů různých nástrojů
    - baroko ve Francii - kompoziční formy a specifická interpretace
    - souvislosti vývoje hudby s vývojem malířství, sochařství a architektury

    - Přibližně polovina seminářů je pravidelně věnována interpretačním výkonům studentů - zpravidla před jejich semestrálními vystoupeními. Po seminárním vystoupení následuje rozbor předvedeného výkonu a diskuse, jíž se zúčastňují především studenti vyšších ročníků - v některých případech se jedná o kompozice, které již sami hráli. Součástí může být také srovnání s nahrávkou dané skladby.

    - Johann Sebastian Bach:
    - kompoziční formy
    - problematika ověřeného autorství
    - Arnstadt a Mühlhausen
    - Výmar (tzv. italské období, Orgelbüchlein)
    - Köthen
    - Lipsko - triové sonáty, volné formy, Dritter Teil der Klavierübung, Šest chorálů, Kánonické variace, Osmnáct chorálů

    - Baroko ve Francii:
    - rané baroko - J. Titelouze, L. Couperin, F. Roberday
    - vrcholné baroko a jeho specifické kompoziční formy - F. Couperin, N. A. Leb?gue, N. Gigault, A. Raison, J. H. d´Angelbert, J. Boyvin, G. G. Nivers, N. de Grigny, L. Marchand, P. du Mage
    - pozdní baroko a využití clavecinového stylu - J. F. Dandrieu, L. N. Clérambault, F. d´Agincourt, L. C. d´Aquin
Literatura
  • Alain, Marie-Claire: O interpretaci francouzské hudby 16.-18. století. ARTTHON, Opava 2000. info
  • Alain, Marie-Claire: Poznámky k #francouzskému způsobu". MKS, Ostrava 1988. info
  • Apel, Willi: Geschichte der Orgel und Klaviermusik bis 1700. Bärenreiter, Kassel 1967. info
  • Busch, Hermann: Zur Interpretation der Orgelmusik J. S. Bach. Merseburger 1995. info
  • Busch, Hermann: Zur Interpretation der französischer Orgelmusik. Merseburger 1986. info
  • Couperin, François: L´Art de toucher le clavecin. Breitkopf und Härtel 1933. info
  • Černušák, Gracian: Dějiny evropské hudby. Panton, Praha 1964. info
  • Dolmetsch, Arnold: Interpretace hudby 17. a 18. století. SNKLHU, Praha 1958. info
  • Donington, Robert: The interpretation of early music. Faber and Faber, London 1977. info
  • Douglass, Fenner: The Language of the Classical French Organ. New Haven and London,Yale University Press 1995. info
  • Ferguson, Howard: Keybord Interpretation from the 14th to the 19th century. London 1979. info
  • Frotscher, Gotthold: Geschichte des Orgelspiels und der Orgelkomposition - Band I., II. Max Hesse, Berlin-Schöneberg 1935-36. info
  • Klinda, Ferdinand: Organ v kultúre dvoch tisícročí. Hudobné centrum, Bratislava 2000. info
  • Kolektiv autorů: Antológia - renesancia a barok. In: Slovenská hudba 3-4, 1994. info
  • Laukvik, Jon: Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis. Carus-Verlag, Stuttgart 1990. info
  • Lohmann, Ludger: Die Artikulation des 16.-18. Jahrhunderts. Regensburg 1990. info
  • Quantz, J. J.: Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen. 1752. info
Výukové metody
2 hodiny/týden
Metody hodnocení
zápočty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.