HF:H40601z Interpret. seminář II - Informace o předmětu
H40601z Interpret. seminář II
Hudební fakultazima 2021
- Rozsah
- 0/2. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. MgA. Kamila Klugarová (přednášející)
- Garance
- Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- ZS - zápis předmětu, LS - zápočet za ZS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Osnova
- - J. S. Bach - dokumentace, nahrávky, srovnávání zvukových příkladů různých nástrojů
- baroko ve Francii - kompoziční formy a specifická interpretace
- souvislosti vývoje hudby s vývojem malířství, sochařství a architektury
- Přibližně polovina seminářů je pravidelně věnována interpretačním výkonům studentů - zpravidla před jejich semestrálními vystoupeními. Po seminárním vystoupení následuje rozbor předvedeného výkonu a diskuse, jíž se zúčastňují především studenti vyšších ročníků - v některých případech se jedná o kompozice, které již sami hráli. Součástí může být také srovnání s nahrávkou dané skladby.
- Johann Sebastian Bach:
- kompoziční formy
- problematika ověřeného autorství
- Arnstadt a Mühlhausen
- Výmar (tzv. italské období, Orgelbüchlein)
- Köthen
- Lipsko - triové sonáty, volné formy, Dritter Teil der Klavierübung, Šest chorálů, Kánonické variace, Osmnáct chorálů
- Baroko ve Francii:
- rané baroko - J. Titelouze, L. Couperin, F. Roberday
- vrcholné baroko a jeho specifické kompoziční formy - F. Couperin, N. A. Leb?gue, N. Gigault, A. Raison, J. H. d´Angelbert, J. Boyvin, G. G. Nivers, N. de Grigny, L. Marchand, P. du Mage
- pozdní baroko a využití clavecinového stylu - J. F. Dandrieu, L. N. Clérambault, F. d´Agincourt, L. C. d´Aquin
- - J. S. Bach - dokumentace, nahrávky, srovnávání zvukových příkladů různých nástrojů
- Literatura
- Alain, Marie-Claire: O interpretaci francouzské hudby 16.-18. století. ARTTHON, Opava 2000. info
- Alain, Marie-Claire: Poznámky k #francouzskému způsobu". MKS, Ostrava 1988. info
- Apel, Willi: Geschichte der Orgel und Klaviermusik bis 1700. Bärenreiter, Kassel 1967. info
- Busch, Hermann: Zur Interpretation der Orgelmusik J. S. Bach. Merseburger 1995. info
- Busch, Hermann: Zur Interpretation der französischer Orgelmusik. Merseburger 1986. info
- Couperin, François: L´Art de toucher le clavecin. Breitkopf und Härtel 1933. info
- Černušák, Gracian: Dějiny evropské hudby. Panton, Praha 1964. info
- Dolmetsch, Arnold: Interpretace hudby 17. a 18. století. SNKLHU, Praha 1958. info
- Donington, Robert: The interpretation of early music. Faber and Faber, London 1977. info
- Douglass, Fenner: The Language of the Classical French Organ. New Haven and London,Yale University Press 1995. info
- Ferguson, Howard: Keybord Interpretation from the 14th to the 19th century. London 1979. info
- Frotscher, Gotthold: Geschichte des Orgelspiels und der Orgelkomposition - Band I., II. Max Hesse, Berlin-Schöneberg 1935-36. info
- Klinda, Ferdinand: Organ v kultúre dvoch tisícročí. Hudobné centrum, Bratislava 2000. info
- Kolektiv autorů: Antológia - renesancia a barok. In: Slovenská hudba 3-4, 1994. info
- Laukvik, Jon: Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis. Carus-Verlag, Stuttgart 1990. info
- Lohmann, Ludger: Die Artikulation des 16.-18. Jahrhunderts. Regensburg 1990. info
- Quantz, J. J.: Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen. 1752. info
- Výukové metody
- 2 hodiny/týden
- Metody hodnocení
- zápočty
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2021/H40601z