H60197l Kompozice II

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
0/2/18. 10 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
prof. Ing. Ivo Medek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60197z Kompozice II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubení znalostí a dovedností, získaných v předmětu H60197z Kompozice II, a jejich rozšíření o různá soudobá řešení formálního průběhu skladby.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• chápat a prakticky realizovat logickou tektonickou výstavbu díla,
• nalézat různá méně obvyklá tektonická řešení,
• komponovat cyklické skladby s využitím delších ploch a jasně poznatelnými strukturálními souvislostmi.
Osnova
  • Komplexní kompoziční analýzy partitur českých i světových soudobých autorů s nahrávkami.
  • Upevňování zásad výstavby formy, hledání novodobého ekvivalentu za klasicko-romantická formová schémata.
  • Vytvoření minimálně dvou kompozic pro různá obsazení - cyklické skladby pro komorní soubor 3-5 hráčů s výběrem nástrojů pokud možno odlišným od výběru v předchozích skladbách a s uplatněním delších a strukturálně souvislejších ploch, a pro libovolné vokálně-instrumentální obsazení.Alespoň jedna skladba ze zimního nebo letního semestru musí být v průběhu roku veřejně provedena na koncertech, pořádaných HF JAMU.
Literatura
  • KABELÁČ, Miloslav. Osm invencí, op.45: pro bicí nástroje (pro 6 hráčů). Praha: Panton, 1971.
  • CAGE, John. Ryoanji: Solos for Voice with percussion or orchestral obbligato and ad libitum with other pieces of the same title. New York: Henmar Press, 1983.
  • ANDRIESSEN, Louis. Hoketus for 2 groups of 5 Instruments (1976): full score. London: Boosey & Hawkes, [200-?]. ISBN M-060-09219-0.
  • PIŇOS, Alois. Tónové skupiny. Praha: Editio Supraphon, 1971. 02-077-71.
  • KOHOUTEK, Ctirad. Projektová hudební kompozice. Praha: SPN, 1969. 14-535-69.
  • BÁRTOVÁ, Jindřiška. Jan Kapr. Brno: JAMU, 1997. ISBN 80-85429-13-6.
  • MEDEK, Ivo. Úvod do procesuality jako komplexní kompoziční metody. Brno: JAMU Brno, 1998. 130 s. ISBN 80-85429-37-3.
  • KAPR, Jan. Konstanty: nástin metody osobního výběru zvláštních znaků skladby. Praha: PANTON, 1967. 35-435-67.
  • PARSCH, Arnošt, PIŇOS, Alois, ŠŤASTNÝ, Jaroslav. Tranference hudebních elementů v kompozicích současných skladatelů. Brno: JAMU, 2003. ISBN 80-85429-92-6.
  • RACLAVSKÝ, Jiří. Explikace pojmu tónové skupiny v teorii množin [online]. [cit. 22. 7. 2017]. Dostupné z:http://www.phil.muni.cz/~raclavsky/texty/tonove_skupiny.pdf
  • KOLEKTIV. Zvukem do hlavy; sondy do současné audiokultury. Praha: AMU, 2012. ISBN 978-80-7331-229-9.
  • LANDY, Leigh: What's the Matter with Today's Experimental Music? Chur: Hardwood Academic Publishers GmbH, 1991. ISBN 3-7186-5168-8.
  • SYROVÝ, Václav. Akustický pohled na časoprostorový fenomén hudby. In: Živá hudba 2002, roč. XII., Praha: Togga, 2003, s. 41 – 43.
Výukové metody
Cvičení. Individuální výuka.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet.
Navazující předměty
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.